Gå til innhold

X1950XT, grafikk-kræsj og støy i XP

Anbefalte innlegg

System: X1950XT, Athlon64 3800+, Nforce4

Det begynte med at jeg installerte Civ IV. Kjører 1080p på min nye skjerm. Etter noen dager med spill (ikke sammenhengende :p ) ble hele bildet grøt. Ikke bare et vanlig bilde med litt grums, men ren støy. Etter noen sekunder forsvant signalet, men kom like fort tilbake igjen med ordentlig bilde. VPU Recover hadde restartet grafikk-kortet pga. problemer. Dette har aldri skjedd før. Dessverre vendte det tilbake, hyppigere og hyppigere, til spillet kræsjet og Windows avsluttet det. Ikke nok med det, da jeg nettopp slo på PC-en stoppet XP med tilsvarende støy der åpningsbildet skulle vært. I går slo PC-en seg uforklarlig av under oppstart, før XP.

Det er ikke noe uvanlig med temperaturen til skjermkortet, i hvert fall etter hva Catalyst forteller (rundt 50 celcius). Skal installere drivere på nytt, men ATI har sluttet å oppdatere til 1900-serien.

Spørsmålet er om jeg bør belage meg på en reklamasjon på kortet, som er nytt nok, eller kanskje skifte ut hele PC-en. Siden problemene virker såpass uforutsigbare er jeg redd det ikke står på software. Problemet har altså aldri oppstått før, men jeg har nettopp skaffet meg ny skjerm og kjører 1920x1080 for første gang. Kanskje det har gått utover kortet.

BTW, hvis kortet skulle vise seg å ha tatt kvelden, er jeg på utkikk etter en erstatter. Det trenger ikke være superheftig, men minst like kraftig, og HDMI hadde vært kjekt.

EDIT: Nå får jeg den oppførselen fra kortet også før Windows, så vi kan vel slå fast at noen driverfeil er dette ikke. Litt feilsøking til nå ..

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...