Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig Eksamen Religion

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, skal opp i muntlig eksamen i religion i morgen, og har lest en del, men vet ikke hvor jeg skal begynne, og hva jeg skal ta med. Skal lage powerpoint har jeg tenkt.

Oppgaven låter som følger:

Frigjøring er et viktig begrep i fenomenet religion. Gjør rede for og drøft kjennetegnene for frigjøring i buddhisme og kristendom. I svaret ditt skal du komme med konkrete eksempler som du deretter sammenligner på tvers av religionene. På denne måten skal du vise hvordan buddhismens syn på frigjøring og det kristne synet på frelse har både likheter og forskjeller.

Jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre dette. Er så sykt nervøs :(

Hadde vært fantastisk om dere hadde noen forslag om hvordan jeg skal begynne og hvordan jeg skal løse denne oppgaven. Noen forslag til hva som er lurt å ha med, og hva som MÅ være med osv.

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Buddhismen og kristendommen har endel likt i forhold til at man skal kvitte seg med kjødelige lyster, gjerne ved opphold i kloster (det gjelder mest katolske kristne). Det er blitt brukt munkedrakter, bønn, avholdenhet fra alkohol og sex i begge religionene.

Forskjeller:

Buddhismen tilber ingen direkte guddom, men statuer av Buddha som opprinnelig var en ganske vanlig person.

Man oppfatter at livet er lidelse, men at man forhåpentligvis skal ende opp i Nirvana. Dette kan skje ved det store eller lille redskap, Mahayana eller Hinayana (husker ikke hva som er hva)

Såvidt jeg husker tror buddhistene på reinkarnasjon, det vil si at de kan arbeide på frelsen ved å bli gjenfødt flere ganger og i ulike situasjoner. Det påstås vel at man også kan bli gjenfødt som dyr eller planter. Det regnes som positivt å gi gaver eller mat til munker som holder fram sin tiggertallerken.

Kristendommen mener at alle er omfattet av arvesynden som kom til jorda med Adam og Eva. Kristendommen tar avstand fra tilbedelse av "avgudsfigurer".

Gud brakte frigjøring til menneskene ved å velge seg ut Israelsfolket, og Jesus ble etterhvert født som etterkommer av dette utvalgte folket. Fram til Jesu tid foregikk frigjøring fra syndene ved å ofre dyr som ble betraktet som rene. Jesus brakte det endelige offer ved sin død på korset.

De som synder skal be om tilgivelse hver gang de synder. Det opprettholdes altså et ydmykt forhold til Gud.

Kristendommen mener at vi bare har ett liv, det er menneskets lodd å dø en gang og siden komme for dommen. Det kristne livet blir gjerne definert av de fire B-ene: Bibel, bønn, broderskap og brødsbrytelse (nattverd).

Lenke til kommentar
Det er en skam at skolepensumet utnytter religion som om det var en eller annen subkultur som kan læres bort. Det synes jeg du skal fortele sensor.

Bare for å minne deg på det: du har også lært den subkulturen en gang, det er slik den spres... :) Forskjellen før og nå er kun at den ikke læres bort som noen sannhet og det er jammen bra da det ikke er så veldig mye som er sant i den subkulturen... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...