Mumfiee Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Heisann. Jeg har en problemstilling som jeg gjerne vil høre deres meninger rundt; Hva forklarer vestens dominans innen teknologi og produksjon, Og er denne dominansen i ferd med å forsvinne? Endret 9. juni 2009 av Mumfiee Lenke til kommentar
Leif.ross Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 er nå faktisk sånn at japan har vel kommet litt lengre enn oss når det gjelder teknologi. og de fleste pc komponenter blir produsert i israel. shoot me if im wrong Lenke til kommentar
likferd Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Både japan og israel kommer under betegnelsen "vesten" (merkelig nok, hehe). "western world" og "western culture" er ikke en geografisk bestemmelse, men mer kulturell og økonomisk betegnelse på høyt utviklede demokratier. Additionally countries with strong political and military ties to Western Europe, NATO or the United States, such as Japan, Israel and South Korea can be said to be Western in a political sense at least. As such, this definition of the term "Western" is not necessarily tied to the geographic sense of the word. A geographically Western nation such as Cuba is sometimes not considered politically Western due to its general rejection of liberal democracy, freedom of the press, and personal liberty. Conversely, some Eastern nations, for example, Japan, India, Israel, Taiwan, and South Korea, could be considered politically Western, due to their adoption of indigenous liberal democratic political institutions similar in structure to those of the traditionally Western nations. Nå vet jeg ikke så mye om emnet, men jeg kan kansje tenke meg at kapitalisme fremmer mer forsking og industrialisering enn f.eks kommunisme? Enkelte land i asia, som for eksempel cambodia, gikk jo faktisk så langt som å systematisk drepe alle med høy utdanning. Blir ikke mye høyteknologi av en slik strategi akkurat. Endret 9. juni 2009 av likferd Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Vil ikke utelukke at den koloniseringen en del europeiske land har drevet med før i tiden har bedratt til å holde andre land nede. Ellers så vil vel generell stabilitet i landet ha mye å si, hvor god er tilgangen på nødvendig resurser er nok en vesentlig faktor, i alle fall hvis det utløser kamphandlinger om tilgangen på eller kontrollen over disse. Hvor godt er ymse infrastuktur bygd ut, og hvordan blir dette prioritert. Noen få punkter jeg kom på i farten. Lenke til kommentar
Mumfiee Skrevet 10. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2009 Takk. I tilegg til dette, tenker jeg meg at den industrielle revolusjonen er vital. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå