Gå til innhold

AMD Athlon Thoroughbred vs Barton, - hva er ulikt?

gecho

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke fått med meg forskjellen mellom Thoroughbred og Barton på samme rating, om begge er f. eks. XP2500 eller XP2800. Hvilke forskjeller vil jeg oppleve?

Er ikke fsb og Cache like? Hva med overklokkingspotensialet?

Dette lurer jeg på, - og håper på svar ... :wink:

Edit: Jeg skrev Athlon vs Barton, - og har rettet til Thoroughbred vs Barton, - som er det egentlige spørsmølet ... :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå har du misforstått litt. Barton er kun navnet på kjerna, det er fortsatt en Athlon cpu. Forskjellen ligger i at Barton har dobbelt så mye cache som T-Bred, den forrige kjerna. FSB varier litt med hvilken cpu du har men er vanligvis dualpumped 166mhz, altså 333mhz, mens de nyeste kommer med 400mhz. hvor mye du kan klokke de forskjellige cpuene kommer mer ann på om det er en bra stepping, så er ganske vanskelig å si noe om

Lenke til kommentar

Jeg takker for svaret ovenfor. Misforståelsen var bare en navneblanding ..., - og jeg endret Tema og tekst ...

Så ser jeg at T-Bred har 256K L2 Cache mens Barton har 512K L2 Cache.

:wink:

Lenke til kommentar

Forskjellen ligger som sagt i størrelsen på L2-cachen. Barton har som allerede nevnt dobbelt så mye som Tbred, dvs 512kB. I tillegg er jo Barton en nyere versjon i Athlon XP-serien, og det ville ikke forundre meg om den takler høyere frekvenser enn en tilsvarende Tbred.

Og selv om de bare skulle takle lik frekvens (Worst case), så vil likevel den med Barton-kjerne yte mest pga at den yter mer per Mhz.

Dette er KUN interessant om du skal klokke. Skal du beholde standard hastighet, er det kun TPI-ratingen du trenger å se på. En XP2600+ (Tbred) vil i det store og det hele raskere enn XP2500+(Barton). Selvsagt vil det være noen programmer som får stor glede av den økte L2-cachen, og dermed få stor forskjell i ytelsen, men i det store og det hele vil XP2600+ vinne. Det er liksom derfor den er der den TPI-ratinga.

Lenke til kommentar

jeg kjøpte meg en barton 2500 for ikke så lenge siden (oppgradering fra palmino 1800) cpu ligger nå 10-15 grader under det den gjorde før utskiftningen.. idle er 39 grader full load er vel 48 grader eller noe slikt.. Er strålende fornøyd...

Lenke til kommentar
hvordan er de når det gjelder temperatur, på samme tpi og samme frekvens respektivt? Jeg innbiller meg nå hvertfall at en nyere prosessor vil være kaldere?

Varmeutviklingen vil være uavhengig av TPI-ratingen, men avhengig av kjernefrekvens og kjernespenning. Dessuten er det grunn til å tro at den ekstra cache'n til Barton vil være med på å utvikle mer varme. Cacheminne krever jo en hel vanvittig haug med trasistorer (I Opteron f.eks opptar den ene MB med cache halvparten av plassen i kjerna). Transistorer i drift krever jo også en fin mengde strøm, så jeg vil tro en Barton på lik frekvens som en Tbred utvikler mer varme.

Lenke til kommentar

hvis jeg ikke har lest feil ligger barton også på en litt lavere

"ekte" klokke frekvens. noe som muligens (i teorien) burde gjøre

den litt mer overklokkings vennlig.

Det bryr jeg meg personlig lite om men sikkert viktig for noen.

Lenke til kommentar

Barton steppingen klarer nok ikke så veldig mye mer OC enn det Tbred gjør. Er nok en grunn til at de Øker Cache og så Minnebussen istedet for Mhz på prosessoren. Den er veldig nærme grensen sin.

Tbred er veldig uforutsigbar fordi det er så mange forskjellige steppinger av den.

En Xp2500 (Barton vil ha et bra OC potensial iforhold til en XP3000 enkelt å greit fordi de i bunn å grunn er like. Og tpi på 3000 er nærme det som er grensa til barton kjernen)

Samme hvis man får en XP1800 med en Tbred B kjerne med samme stepping som XP2800 (Det fåes faktisk) Den vil ha et villt OC potensial og vil virkelig være et gull kjøp.. Hvis man kan få tak i den!

(PS den kjører 1.5v. Men det er 2 steppinger som gjør det.. Er et sjangsespill)

Lenke til kommentar

Varmeutviklingen vil være uavhengig av TPI-ratingen, men avhengig av kjernefrekvens og kjernespenning. Dessuten er det grunn til å tro at den ekstra cache'n til Barton vil være med på å utvikle mer varme. Cacheminne krever jo en hel vanvittig haug med trasistorer (I Opteron f.eks opptar den ene MB med cache halvparten av plassen i kjerna). Transistorer i drift krever jo også en fin mengde strøm, så jeg vil tro en Barton på lik frekvens som en Tbred utvikler mer varme.

selvfølgelig, men kan du si noe om varmeforskjellen mellom en tbred og en barton på lik TPI? Eller er det for mange usikre faktorer fra stepping til stepping etc at det er vanskelig å si noe så generelt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...