cyclo Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Er det ikke litt lite gjennomtenkt å legge ut bilder av at man bryter flyselskapets reglement? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 trodde ikke det var lov til å motta (og sende) radiosignaler om bord i fly. En sannhet med modifikasjoner; jeg har vært på flights der man har fått standardutsagnet om at alt som sender/mottar signaler må være avslått, mens de fem minutter senere reklamerer for salg av nettilgang gjennom WLAN. Jeg vil gjerne ha en sånn kabel som Zeph antyder, så kan jeg få med meg de morsomme programmene jeg måtte ha gått glipp av dagen før. Lenke til kommentar
carnilio Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) trodde ikke var lov med noe som kan ta i mot/sende radio signaler jeg.her bruker han både mobil og mobil tv Egentlig burde det være greit. Det er ingen regler mot å ta i mot radiosignaler, dette er tross alt en helt (signalteknisk) passiv teknologi. Telefonen derimot, den var nok i "flight mode", der alle radioer blir skrudd av. Det er riktig nok noen flyselskap som forbyr mobiltelefoner selv i FM, men dette fordi de ikke har kapasitet til å påse at alle mobilene virkelig er 'offline'. Interessant at det fungerte over slike distanser uansett! Det har også blitt vedtatt innen EU sist jrg hørte, att det var tilatt og ha på telefon i vanlig modus på flygninger innen EU. men at dette var opp til flyselskapene selv å eventuelt "tillate" pasasjerene. http://tech.yahoo.com/blog/null/88606 WLAN er også tilgjengelig og mye mer utbredt ser det ut som, i følge denne artikkelen Endret 13. juni 2009 av carnilio Lenke til kommentar
-deleted- Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Lol, det er egentlig bare en myte at det er "farlig" å bruke mobil under flygning... Eller hva? Har aldri hørt om at et fly har styrta eller fått problemer av mobilsignaler... Signalene er jo i lufta UANSETT! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Det er en teoretisk mulighet for forstyrrelser, men nå er jo flyselskapene mer føre var enn overtroiske sjømenn. Lenke til kommentar
-deleted- Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Det er en teoretisk mulighet for forstyrrelser, men nå er jo flyselskapene mer føre var enn overtroiske sjømenn. ja, men i teorien er alt mulig da Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Det er en teoretisk mulighet for forstyrrelser, men nå er jo flyselskapene mer føre var enn overtroiske sjømenn. ja, men i teorien er alt mulig da Nei Lenke til kommentar
-deleted- Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Det er en teoretisk mulighet for forstyrrelser, men nå er jo flyselskapene mer føre var enn overtroiske sjømenn. ja, men i teorien er alt mulig da Nei Åh javel, er det ikke det? HM? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Lol, det er egentlig bare en myte at det er "farlig" å bruke mobil under flygning... Eller hva? Har aldri hørt om at et fly har styrta eller fått problemer av mobilsignaler... Signalene er jo i lufta UANSETT! Vel, det går jo an å nyansere problemet litt. Det er hverken ren overtro eller ren fakta. Mobilsignaler er nesten over alt, men ikke i samme styrke. Styrken avtar med avstanden2. Det vil si at styrken er ganske høy rett i nærheten av senderen (altså mobiltelefonen) men veldig lav på mange meters avstand. Avstand spiller altså en vesentlig rolle. Lang av stand til mottageren på bakken betyr at mobilen må heve sendestyrken til maks for å få signalet gjennom. At metallet i flykroppen reduserer signalene hjelper heller ikke på. Frykten har hittil gått på at signalene i verste fall kan forstyrre signalkabler i flyskroget og dermed instrumentene i cockpit. Dette på grunn av manglende skjerming av enkelte kabler på gamle flytyper. Hvis dette i verste fall skulle inntreffe, så vil det nok gjøre seg utslag i f.eks at nåla på hastighetsmåleren vibrerer litt akkurat i det man ringer. Omtrent som når man legger mobiltelefonen på en uskjermet høyttaler og hører "bip-bip bip-bip". Pilotene tar som sagt absolutt ingen sjanser og frykter at forstyrrede instrumenter kan gi følgefeil i autopilot eller andre systemer som i verste fall kan utvikle seg til en styrt. Dette gjelder altså bare eldre flytyper med manglende skjerming av kablene i skroget. For enkelhetsskyld har de samme regelverk for hele flyflåten. Det vil si forbud mot mobiltelefoner om bord. Enkelte flyselskap har utbedret samtlige av sine fly med skjermede signalkabler og åpner dermed for å bruke mobilen på flyet. Mange av de har også mikro-basestasjoner i flyet slik at sendestyrken til mobilen skal minimeres. Basestasjonen forbinder signalene på innsiden av flyet med en kraftig antenne på utsiden. Man får dermed mye bedre dekning selv med lav sendeeffekt. Forbudet ble i sin tid mottatt av publikum stort sett negativt. Opphevingen av forbudet i de enkelte flyselskaper har også blitt stort sett negativt mottatt av publikum. Mange ønsker nemlig den friheten de får ved å ikke kunne bli ringt til. Mange misliker også at medpassasjerene ringer. Derfor har enkelte flyselskaper ikke giddet å bruke tid og penger på å oppheve forbudet. Lenke til kommentar
-deleted- Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 (endret) Sant det, men som sagt.. ingen har dokumentert dette som ekte fakta Men godt poeng Endret 23. juni 2009 av cyclo Fjernet svært unødvendig quote Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 ... Sant det, men som sagt.. ingen har dokumentert dette som ekte fakta Men godt poeng Jo det er fakta, elektromagnetisk strålingsenergi blir absorbert av en kabel, (signal)kabler sender også ut elektromagnetisk stråling noe som er en av grunnene til kablene blir isolert. Tror du meg ikke? Prøv å legg mobilen din ved siden av en radio mens du ringer med mobiltelefonen. Lenke til kommentar
-deleted- Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 ... Sant det, men som sagt.. ingen har dokumentert dette som ekte fakta Men godt poeng Jo det er fakta, elektromagnetisk strålingsenergi blir absorbert av en kabel, (signal)kabler sender også ut elektromagnetisk stråling noe som er en av grunnene til kablene blir isolert. Tror du meg ikke? Prøv å legg mobilen din ved siden av en radio mens du ringer med mobiltelefonen. sant det, men ikke noe flystyrt av den grunn Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 hvem vet hva som skjedde med det flyet tidligere i år som krasjet pga feil høydemåling ved landing(autopilot). Man vil eliminere flest mulig muligheter for feil. konsekvens*sannsynlighet=risiko Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 sant det, men ikke noe flystyrt av den grunn Nå finnes det jo ingen instant-vingene-faller-av-utløsere i flyet som kan bli påvirket, men påvirkning av instrumenter kan i verste fall bli delaktig i årsakene til en ulykke. Jeg regner med du kjører uten sikkerhetsbelte og gjerne med et par styrepils fordi du ikke kan huske at det har gått galt på grunn av det før og er dermed selveste definisjonen på ufarlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg