aleks tho Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Hallo, jeg var en av de heldige få som ble trukket opp i muntlig historie i dag. Jeg fikk problemstillingen "drøft hvorfor amerikanerene slapp atombombene over japan" Noen elementer jeg tror er viktig å ta med: INTRO- Starten på 2.verdenskrig Litt om atomkappløpet, manhattan prosjektet -- "Hoveddel" De fleste mener at japan ville ha kapitulert uansett før 1. desember 1945. Hvorfor valgte da amerikanerene å bruke atombombene? 1. Amerikanerene hadde lidd store menneskelige tap bla. i øyslagene, de valgte derfor å droppe bombene for å spare amerikanske soldaters liv - unngå innvasjon. 2. Amerikanerene ville demonstrere slagevnen til sitt nye våpen ovenfor verden, "ikke kødd med oss", spesielt ovenfor sovjet. 3. Manhattenprosjektet hadde kostet amerikanerene mye, 2 millioner dollar?, og de ville ikke la det være "forgjeves"- -- Det er det jeg har så langt, hvorvidt alle disse teoriene stemmer eller ei vet jeg ikke, det var bare det første som slo meg. Så det jeg egentlig spør etter er tips til momenter jeg burde ha med i fremføringen. På forhånd takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå