Gå til innhold

Nokia N97 - Diskuter den her!


Anbefalte innlegg

Takk for svar Zyrex, R@ge og Kiseijuu.

 

Så fort jeg får rettet opp bugsene jeg nevnte i går er jeg sikker at telefonen blir knallbra.

 

Til Balltuss: Du får kose deg med din 5800! :-) Husk at det er et fåtall som etter FW oppdatering opplever problemer med N97.

 

Jeg var av de første som fikk 5800 i Norge. Kjøpte fra Finland. Det var mer bugs med den før oppdateringer kom. Så jeg har stor tro på at N97 blir en knall telefon. Jeg har fortsatt min 5800 :-) Kommer til å følge med meg videre som telefon nr 2 :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
en annen ting.... I forskjellige programmer så har jeg en sånn navigerings sak på bunnen , med A B C D knapper..

 

noen som vet hvordan jeg kan ta den vekk?

Innstillinger>Programbehandling> Installerte programmer> Velg ut programmet du vil forandre på >Valg >Suite innstillinger >Skjermtastatur av.

Lenke til kommentar
EDIT: la til enda et program som jeg fant..

Har du testet den siste, å i så fall, hvordan var den?

 

Jeg likte faktisk best slick... (altså det siste)

 

Det var liksom mye smooth'ere... så den anbefales på det varmeste

 

Er det forresten noen som vet/kan tippe hvor mye trafikk MSN drar på seg i KB?

Nei, tenkte på Msn Messenger??

Lenke til kommentar
en annen ting.... I forskjellige programmer så har jeg en sånn navigerings sak på bunnen , med A B C D knapper..

 

noen som vet hvordan jeg kan ta den vekk?

Innstillinger>Programbehandling> Installerte programmer> Velg ut programmet du vil forandre på >Valg >Suite innstillinger >Skjermtastatur av.

 

Genialt.. det fungerte flott på de fleste av dem, men noen av programmene hadde ikke valget "Suite innstillinger" i det hele tatt...

 

Er det noen alternativer da?

Lenke til kommentar

Hmm.. Jeg plages av lang tid å koble opp til GPS.. Satt fra Oslo S til forbi Sjømannskolen på trikken uten å få GPS lock. Det er jo ubrukelig. (Det er type 10-14 minutter ca).

Bare blinka og blinka, og satt ved vinduet. Med N95-orginalen jeg har på jobb, tok det kanskje 2 minutter så var det i boks. På samme trikk :p

Stod også midt ute i lyse dagen uten noen hindringer mellom meg og himmelen, uten å få lock på 5 min.

v11 btw.

 

Opplever dere den så treg og?

Lenke til kommentar

Min kobler opp til GPS veldig raskt. 10 sekunder kanskje...

 

Et annet tips, som noen av dere kanskje vet om allerede, men som jeg oppdaget forrige dagen. Hvis den kobler seg uønsket opp på 3G, kan du bare holde inne den røde "legg-på-knappen", da kan du avslutte oppkoblingen direkte. :)

Lenke til kommentar
Hmm.. Jeg plages av lang tid å koble opp til GPS.. Satt fra Oslo S til forbi Sjømannskolen på trikken uten å få GPS lock. Det er jo ubrukelig. (Det er type 10-14 minutter ca).

Bare blinka og blinka, og satt ved vinduet. Med N95-orginalen jeg har på jobb, tok det kanskje 2 minutter så var det i boks. På samme trikk :p

Stod også midt ute i lyse dagen uten noen hindringer mellom meg og himmelen, uten å få lock på 5 min.

v11 btw.

 

Opplever dere den så treg og?

Nei. Jeg opplever GPS'en på telefonen min som rask og grei.

Lenke til kommentar
Hmm.. AGPS aktiverer jeg ja.. Ikke at det ser ut til å hjelpe. Hvor finner jeg valget for den lokaliseringsserveren?

Innstillinger> telefon> programinnstillinger> lokalisering> lokaliseringsserver> serveradresse

Takk, men det var visst ikke dette. Den stod riktig. Det jeg derimot så, var at Access Point der inne stod til Unassigned. Når jeg satte den til Tele2 WAP, så ble det andre boller! Fant posisjonen min nesten før jeg rakk å blunke.

 

Prøve det lit mer ut i morra, så får vi se litt mer reelt enn hagen :)

Lenke til kommentar

Har hatt min svarte N97 i noen dager nå, og er akkurat passe fornøyd tror jeg. Gikk fra en sliten N95.

 

Har seneste firmware.

 

Synes kameraet på N95'en tok bedre bilder og video - blir så kornete/uskarpt/blasst på 97'en. Dette er naturlighvis relativt, og den tar bedre bilder enn mye annet rart. Allikevel...

 

Bruker jeg TV-kabelen fra 95'en blir tv-bildet ganske dårlig i menyene. Det er bare å glemme å se på bilder, de ser fryktelige ut (Doom 1 gafikk) - video er kanskje litt bedre.

 

Det jeg har hatt av problemer så langt:

Telefonen hang seg når jeg skulle svare ett innkommende annrop (dra fingeren over skjermen) - ser dette har blitt nevt som ett problem. Kun opplevd dette en gang, men det holder.

 

Programmer detter ut uten noen opplagt grunn (bare plutselig blir borte og må startes på nytt) - også programmer med System-status eller hva det nå het som ikke skal skrues av ved lite minne. Kan være widgetene på standbyskjermen, Slick (fungerer ellers bra og anbefales) og andre ting både forhåndsinstallert og lastet ned av meg.

 

Det å bruke mobilen som modem for PC er alt annet enn en enkel og grei sak. Jeg opplever utrolig dårlige hastigheter og alt for mange avbrudd. Kjørte akkurat Speedometeret fra IT Avisen, som viste ca. 148kb/s ned - med god 3.5G dekning! (manglet 1 strek) Ingen flere programmer kjørte da enn normalt. N95'en kunne levere GOD hastighet (110kB/s+) i flere dager i strekk når den lå på samme plassen i stua uten å mukke. Som andre har nevnt, virker det også som om 97'en er mye mere følsom da den stadig går fra 3.5G ned til EDGE. Det holder at jeg tar den opp fra bordet for å dobbeltsjekke at det er 3.5G og ikke GPRS jeg surfer på. Kjipt da jeg bruker telefonen til sekundær internett-tilkobling under strømstans og tordenvær (slik som nå)

 

Det største problemet jeg har (og som gjør at jeg sikler stadig mer på Samsung 'louvre') er at jeg ikke kan sende/motta SMS eller samtaler når jeg bruker 3(.5)G !! Dette er både utrolig kjipt og direkte problematisk. Prøver jeg å ringe/sende SMS får jeg beskjed om at telefonen ikke får tilgang.

Akkurat som på min N95 er det ingen problem å motta/sende SMS/samtaler når jeg bruker EDGE, da telefonen automatisk pauser pakkedatatilkoplingen. Men når jeg er i ett 3G område med 97'en må jeg først koble fra pakkedatatilkoblingen for så å sende sms/ringe - samt å motta SMS som er satt på 'vent'. Kommer jeg inn i ett EDGE område igjen kommer SMS'ene tikkende av seg selv.

Hvorfor er det slik? Er det noe jeg kan gjøre slik at GSM/GPRS har "forkjørsrett" forran umts/hsdpa? Er nesten så jeg vurderer å skru av 3G - heller være begrenset til EDGE hastigheter og kunne bruke telefonen som en telefon.

 

Noen sier at telefonen kun kan la ett program bruke ett tilkoblingspunkt av gangen, men får ikke dette til å stemme - kan jo fint la Slick, online standbyskjerm, GPS og tetheret PC bruke 2G/3.5G tilkoblingen samtidig? Bare nysgjerrig.

 

Angående batteritid - synes den er OK. Her om dagen tok jeg den ut av laderen akkurat 16:00 og da gikk det tom noen minutter over 22:00. Da hadde jeg brukt online standby konstant med mye facebook, ringt en del, AGPS med 'streamet' hybridbilde 1 time hver vei, filmet en del, tatt en del bilder samt kjørt FM senderen i en times tid.

 

Det er allikevel noen ting jeg er fornøyd med. Det er herlig å endelig ha ett qwerty-tastatur på telefonen da jeg skriver en god del. Touch-skjerm er også finfint å ha, synes den er akkurat passelig følsom og det er skjelden jeg trykker feil.

 

Tastaturet kunne hatt i alle fall èn ekstra rad, men det går. En "slett" eller "avslutt" knapp hadde vert fint å ha, da jeg ikke har funnet noen måte å avslutte programmer fra "alt-tab" menyen som kommer opp når man holder sølvknappen inne, utenom å åpne tastaturet og bruke backspace. Den røde knappen (legg på) hadde fungert fint til dette, men den går bare til standbymenyen.

 

Lyden i telefonen er god, har koblet den til stereoen med godt resultat. FM senderen fungerer også tilfredstillende. Pennen som fulgte med lagte en del riper på beskyttelsesplasten som er på fra fabrikken (har den fremdeles på), så jeg bruker bare fingerene til skjermen - dette fungerer problemfritt.

 

Angrer ikke på kjøpet, men ser klart ett forbedringspotensiale. Regner med å gå til innkjøp av en Louvre utpå høsten hvis ikke N97'en er rimelig feilfri innen den tid.

Endret av DOD
Lenke til kommentar

jeg er stort sett fornøyd med telefonen. Noe barnesykdommer antar jeg at den har enda men det løser seg vel med nye firmware i ettertid. Det jeg lurer på nå er vekkerklokka:

 

hvorfor ringer den nøyaktig 5 minutter etter den egentlige tiden? Jeg lå våken en stund så det er ikke slik at jeg sov veldig tungt, og gikk glipp av første ring :p

 

jeg hadde silent profil, og da jeg sjekka snooze time inne på innstillinger var det på 5 minutter. Det er vel ikke slik at den legger til snooze time automatisk enten jeg vil eller ei? Så hvis jeg vil at den ringer 10.30 så må jeg sette alarmen på 10.25 for at den skal ringe på 10.30... Noen som vet åssen jeg fikser det?

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...