Gå til innhold

Nokia N97 - Diskuter den her!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må fortelle at min N97 har virkelig steget i verd i mine øyne i det siste. Skal innrømme jeg opp mot jul og over nyttår har gått og tenkt på både iPhone og Nexus. Så i steden for og melde om feil skal jeg bare fortelle om hvordan N97 har hentet seg inn i mine øyne.

Enig at i utgangspunktet skulle man jo helst at mobilen var perfekt fra da man kjøper den så man ikke føler man kjøper noe halvferdig. Men til og med iPhone og Android platformen har blitt oppdatert underveis og fikset feil og lagt til nye funksjoner. Så Nokia skiller seg ikke nevneverdig ut der.

Men ja, det startet jo med kinetick scrolling. Bare der gjorde N97 store fremskritt. Men det som VIRKELIG har gjort at jeg nesten føler som om jeg har fått en ny mobil, er det nå gratis Ovi Maps navigation. Jeg viste jeg ville få navigasjon gratis, men ante ikke jeg fikk alt det andre (Lonely planet, favoritter, michelin guiden osv).

Den applikasjonen alene har gjort mobilen til en helt ny maskin av muligheter. Og for de som ikke har laget en Nokia konto og testet http://maps.ovi.com/services/ opp mot sin mobil har noe og oppleve! Dette er jo genielt og moro! Man kan sitte og fundere ut reiser, steder man vil se osv på PCen og så synkronisere med mbilen. Digg!

Overraskende nok så har Ovi app store faktisk begynt og virke interesant. Snublet tilfeldigvis over en app for t-bane systemet i London som minnet meg mye om lignende app for iPhone. Veldig fin og bruke!

Så jeg vil bare si som N97 bruker fra dag 1, så har denne mobilen gjort mye riktig og faktisk hentet seg inn fra stupet for min del. Men det er jo fortsatt ting jeg skulle ønske var annerledes. Primært en bedre touchskjerm.

Har også planer om en service på den for og fikse ripe i linselokket og bytte GPS antenne for raskere GPS. Men dette vet jeg om og plager meg ikke.

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

N97'en min er det største feilkjøpet jeg har gjort noen gang. Den ringetone buggen alle snakker om er en feil som har for stor tilknytning til hardware, slik at jeg neppe tror den buggen vil forsvinne.

Jeg sitter her med et plastmonster med svak prosessor, lite ram, altfor lite internminne og med et linsedeksel som ødelegger linsen. Da er jeg glad jeg har min iphone 3gs her. Fortsatt ikke en eneste reboot, freeze eller hva søren.

Lenke til kommentar
Hmm, jeg hadde kontakt med Nokia Support en gang tidligere om Nokia tune-feilen, da ble jeg anbefalt en "soft reset"...,

Foretok reset, og la inn backupen av innstillingene. I dag Nokia Tune igjen....

Har tenkt å forsøke følgende før jeg sender inn telefonen til service:

1. Slette eller endre navnet på Nokia tune.aac på telefonen

2. Konvertere min mp3-ringetone til aac-format og gi denne navnet Nokia tune.aac

3. Legge den konverte mp3-fila på samme sted på telefonen som Nokia Tune ligger

4. Stille inn telefonen til å bruke Nokia Tune.aac som ringetone

Hvis telefonen har en bug eller noe i hardware som gjør at den insisterer på å bruke Nokia Tune når et eller annet feiler, så vil den nå spille "min" Nokia Tune.

Skader vel ikke å prøve?

Lenke til kommentar
Hmm, jeg hadde kontakt med Nokia Support en gang tidligere om Nokia tune-feilen, da ble jeg anbefalt en "soft reset"...,

Foretok reset, og la inn backupen av innstillingene. I dag Nokia Tune igjen....

Har tenkt å forsøke følgende før jeg sender inn telefonen til service:

1. Slette eller endre navnet på Nokia tune.aac på telefonen

2. Konvertere min mp3-ringetone til aac-format og gi denne navnet Nokia tune.aac

3. Legge den konverte mp3-fila på samme sted på telefonen som Nokia Tune ligger

4. Stille inn telefonen til å bruke Nokia Tune.aac som ringetone

Hvis telefonen har en bug eller noe i hardware som gjør at den insisterer på å bruke Nokia Tune når et eller annet feiler, så vil den nå spille "min" Nokia Tune.

Skader vel ikke å prøve?

Trur du bare kan glemme det der, om du ikke har en hacket mobil da?

For ellers har du nok ikke tilgang til mappa der ringetonene ligger.

Lenke til kommentar
Trur du bare kan glemme det der, om du ikke har en hacket mobil da?

For ellers har du nok ikke tilgang til mappa der ringetonene ligger.

Har ikke noe hacket mobil, nei.....

Nå har jeg konvertert min mp3 til aac-format og angitt denne som ringetone, kanskje den takler det formatet bedre som ringetone.

Hjelper ikke dette så sender jeg den inn på service. En mobil til 4000 kroner som ikke klarer å spille av en ringetone jeg har brukt i to tidligere langt billigere telefoner vil jeg ha skikk på.

Lenke til kommentar
Leverte min på rep igjen, bare 5 dager etter at jeg fikk den igjen. De har ikke klart å fikse feilene, og klarte å skape nye (touch i høyre hjørne slutter å fungere). Yay for Nokia. Aldri igjen skal jeg kjøpe noe fra dem.

Hva mener du med touch i høyre hjørne?

Hvor lenge måtte du være uten mobilen?

Lenke til kommentar
Men det som VIRKELIG har gjort at jeg nesten føler som om jeg har fått en ny mobil, er det nå gratis Ovi Maps navigation. Jeg viste jeg ville få navigasjon gratis, men ante ikke jeg fikk alt det andre (Lonely planet, favoritter, michelin guiden osv).

Gratis Ovi Maps var også en av de største grunnene til at jeg valgte å ta ut en ny N97 når jeg fikk igjen på garantien...

Tror nok Nokia føler seg sterkt presset i markedet, og vil forsøke å øke verdien på produktene sine, noe de absolutt gjorde med dette stuntet.

De vil nok selge mange flere mobiler nå tror jeg ja.

Lenke til kommentar

Leverte min til service idag.. Blæ.

Lei av at den hengte seg hele tiden, veldig plagsomt å ikke kunne svare på telefoner.. Bare trykke febrilsk på "svar" uten at noe skjer. Av og til var jeg heldig og de som ringte var tålmodige..

Ba dem samtidig fikse linsedekselet, så får vi se da..

Lenke til kommentar
Men det som VIRKELIG har gjort at jeg nesten føler som om jeg har fått en ny mobil, er det nå gratis Ovi Maps navigation. Jeg viste jeg ville få navigasjon gratis, men ante ikke jeg fikk alt det andre (Lonely planet, favoritter, michelin guiden osv).

Gratis Ovi Maps var også en av de største grunnene til at jeg valgte å ta ut en ny N97 når jeg fikk igjen på garantien...

Tror nok Nokia føler seg sterkt presset i markedet, og vil forsøke å øke verdien på produktene sine, noe de absolutt gjorde med dette stuntet.

De vil nok selge mange flere mobiler nå tror jeg ja.

Det er bra med gratis OVI maps, men først må de få orden på problemet med GPS antennen. Jeg er nå på min tredje N97 pga gps'en, men den er like elendig. Nå kjører jeg ekstern gps, og da er navigasjonen perfekt. Jeg har også forsøkt med Ndrive kartverk og med samme resultat.

Når Nokia får fixet antenne problemet er telefonen super.

Jeg slo av Assistert GPS, Intergrert GPS og Nettverksbasert GPS. Lot bare Bluetooth GPS være på. DA funket det.

Det er helt tydelig at dette er en hardwarefeil.

Endret av Rosa_
Lenke til kommentar

Jeg har min 2 N97, for min første ble stjåle. Begge telefonen har bedre GPS signal enn jeg har hatt på noen annen telefon. Og den er lynrask og finne posisjon. Veldig fornøyd

Merkelig at du har vært uheldig med 3 telefoner.

Dama og bror min har også samme telefonen. Har testa deres litt også. Samme opplevelsen der. Men bare testa min på lengre tura.

Endret av EldarH
Lenke til kommentar

GPS'n er et kjendt problem. Jeg har testet med forskjellige innstillinger på hvilke antenner den skal bruke, men det er kun ekstern pluetooth antenne som fungerer. Jeg prøvde den med de anbefalte antenneinnstillingene og det vanlige oppsettet på en tur fra Oslo til Gøteborg, og da fulgte den alle sideveier den kunne finne. Den rygget, snudde og kjørte nordover igjen, var innom E6, lå opptil 7 - 800m unna der jeg var, osv. Jeg har tydeligvis en amfibiebil, for ifølge navigasjonen krysset jeg Svinesund mellom den gamle og nye Svinesundsbroen og der er det jo bare vann. I tillegg må den hele tiden rekalkulere ruten.

Dette er jo "litt" unøyaktig synes jeg.

Telfonen er nå til service, hvis den ikke blir bedre vil jeg ha en annen telefon.

Endret av Rosa_
Lenke til kommentar

GPS'n er et kjendt problem. Jeg har testet med forskjellige innstillinger på hvilke antenner den skal bruke, men det er kun ekstern pluetooth antenne som fungerer. Jeg prøvde den med de anbefalte antenneinnstillingene og det vanlige oppsettet på en tur fra Oslo til Gøteborg, og da fulgte den alle sideveier den kunne finne. Den rygget, snudde og kjørte nordover igjen, var innom E6, lå opptil 7 - 800m unna der jeg var, osv. Jeg har tydeligvis en amfibiebil, for ifølge navigasjonen krysset jeg Svinesund mellom den gamle og nye Svinesundsbroen og der er det jo bare vann. I tillegg må den hele tiden rekalkulere ruten.

Dette er jo "litt" unøyaktig synes jeg.

Telfonen er nå til service, hvis den ikke blir bedre vil jeg ha en annen telefon.

@Rosa: Tydelig at du må få skiftet ut gps-antenna på mobilen.

Selv opplever jeg at gps-signalet varierer mellom halveis grønt (som oftest) og helt grønt (sjelden) på måleren. Opplever nøyaktigheten som god, men kanskje ikke like nøyaktig som min gps fra TomTom.

Jeg har ikke byttet antenne på mobilen. Har jeg noe å hente på å bytte antenna eller er halvveis grønt signalmåler det beste man uansett vil oppnå?

Lenke til kommentar

Signalene på GPS'n bør være fra 5-6 og mer. Da jeg fikk byttet tlf. første gang var signalstyrken 6-10 de fire/fem første gangene jeg brukte den. Så plutselig falt styrken til 3-5. Det virket som om en ledning var røket. Etter det var den ubrukelig igjen. Inn til reparasjon, fikk den igjen, like ubrukelig. Nå er den inne igjen. Jeg har to N97. Den andre er like elendig. Den har vært inne for rep. en gang og skal inn igjen når jeg får igjen den andre. Helt håpløst, synes jeg. Får jeg ikke fikset GPSproblemene nå, så må jeg finne på noe annet. Kanskje kreve pengene tilbake for begge to. Jeg er storbruker av navigasjon og ønsker å ha alt på en dings. Tlf./kamera/nav./kalender/E-mail osv. Reiser endel og ønsker ikke å måtte dra på flere ladere og holdere.

Håper de klarer å reparere dem nå.

Lenke til kommentar

Var absolutt villig til å kaste telefonen og kjøpe meg ein Iphone for nokre veker sidan. Etter forrige programvareoppdatering gjekk den i heng stadig vekk, og eg hadde ute batteriet to-tre gonger for dagen. Etter sist oppdatering har ikkje telefonen vore restarta!!! Det er bra! Funkar slik den skulle gjort i juni 2009. Har litt problem med Nokiatune'n - som kjem av og til, men ikkje noko stort problem. Lurer på om eg skulle fiksa linsa og gps-antenna. Skal jobbe i Oslo ein del i mars - kvar kan eg levere inn telefonen, og kor lang tid vil det ta? GPS'n har fungert greitt, men det kan vel vere greitt å få denne forbetra når ein først leverer inn telefonen.

PS! Eg trur Facebookapp'n kan lage noko ustabilitet...

Lenke til kommentar

Hva er det de snakker om her?

We actually launched this, before we let it to any other market, in a market that is very easy to control and is very distant: we launched it in Norway! So the Norwegians have had the software in their hands before anyone else, and now we have all the feedback for it.

http://www.allaboutsymbian.com/news/item/11183_Video_Anssi_Vanjoki_on_the_N97.php

Lenke til kommentar

Hva er det de snakker om her?

We actually launched this, before we let it to any other market, in a market that is very easy to control and is very distant: we launched it in Norway! So the Norwegians have had the software in their hands before anyone else, and now we have all the feedback for it.

http://www.allaboutsymbian.com/news/item/11183_Video_Anssi_Vanjoki_on_the_N97.php

Dette med at Norge var en slags prøvekaniner kan jeg ikke forstå noe av. Hvis det er firmware 2.1 det er snakk om så ble jo denne tilgjengelig for "norske" telefoner flere dager etter at andre land fikk den. Og heller ikke 2.0 ble vel lansert i Norge først?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...