kwlasdf Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Er eier av en Multicom Compal JHL90 (bygg selv PC) med ganske gode specs for en laptop: Intel Core 2 Duo P9500 @ 2.53GHZ 3GB RAM Geforce 9600M GT 512MB Kjører XP 32-bit og har hatt doningen i ca. 9 mnd. Problemet er at ved en stunds spilling blir ytelsen gradvis veldig dårlig. Har brukt spillet Left 4 Dead som test. Når jeg starter spillet etter at maskinen har vært idle ligger jeg på 100-150 fps (kjører med alle grafikkinstillinger på lav, bortsett fra 'paged pool memory'). Gradvis synker fps'en og etter omtrent en times spilling er den helt nede på 10-15. Har også noen ganger opplevd at spillet helt plutselig begynner å hakke helt sinnsykt og eter CPU minne. Jeg sjekket GPU temperatur som da var oppe i 105 grader. Etter google og annen research og dømme skyldes dette problemet den høye temperaturen. Hva kan jeg gjøre for å få en lavere temperatur, eller er det noe annet som kan være årsaken? Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Hvor mange ganger har du rensket den for støv? Dette bør gjøres en del ganger i året. Lenke til kommentar
kwlasdf Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Hvor mange ganger har du rensket den for støv? Dette bør gjøres en del ganger i året. Hehe, ingen. Hvordan bør jeg gå frem for å gjøre dette på en bærbar? Aldri gjort det før, men hatt stasjonær som jeg gjorde det på. Edit: Åpnet PC'en, var ikke så mye støv, men fjernet det som var. Det meste var i kjøleribba til GPU. Sjekket temperaturen etter nok 1 time med Left 4 Dead og da var den rundt 90 grader, så en reduksjon med ca. 15 grader. Merket også at ytelsen på spillet ble bedre, men perfekt var den ikke heller. Noe mer jeg kan gjøre? Endret 9. juni 2009 av kwlasdf Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Kjøp noe luft på boks eller bruk en kompressor til å blåse inn i kjøleribba. Ikke blås inn i pcen, men ut. Om du kommer til på vifta, bruk noen q-tips med litt vann på og rensk den for støv. Du kan jo kjøpe en laptopkjøler. Jeg bruker en Zalman NC1000 som er veldig bra. Endret 9. juni 2009 av EivindS_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå