Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kyssesyken og alkohol

tjokkeen

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer på om jeg er smittet av kyssesyken da en venninne av meg nettopp har fått det, og jeg har drukket av samme flakse som henne og delt røyk med hun.

Har ingen spesielle symptomer nå, utenom at jeg er litt slapp og trøtt, men det er jeg egentlig alltid.

Problemet er at jeg skal drikke om 4 dager, og lurer på om det kan være farlig selv om jeg ikke har noen spesifikke symptomer enda?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er Epstein-Barr virus (EBV) type A (EBV-1) og type B (EBV-2) som står for infeksiøs mononukleose. EBV infiserer barn og unge voksne og versjonen man ser i barn virker å være mindre gale enn det man ser i tenåringer. Selve viruset finner man i kroppsvæsker, spesielt spytt, og her har du også opphavet til navnet. Mononukleose har inkuberingstid på 3 til 7 uker, altså den tiden sykdommer utreder seg i, med plutselig utbrudd av symptomer. Det skjer riktignok ikke noe veldig utpreget mot slutten, hvis vi ser bort i fra milt/lever-stuff.

Symptomer: Lassitude & malaise (dvs du føler deg comatosed/skutt/utilpass mildt sagt), frysninger, feber, tap av apetitt, sår hals, kvalme. Det er også vanlig å få forstørret milt, mens forstørret lever er sjeldent. Går ikke inn på hematologiske funn.

Lenke til kommentar
Har lest det. Men står ingenting om det er farlig heilt i begynnelsen av sykdommen. I tillegg har jeg blod, injeksjon og kroppsbeskadelses-fobi, så det er en glemmesak at jeg kan ta blodprøve for å skjekke.

Da vil jeg foreslå at du rett og slett bare holder deg unna alkohol en stund. Man trenger ikke alkohol for å overleve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...