Trynemjoel Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Jeg vurderer å bruke noe av feriepengene på en F100. Lurte på om det var noen på forumet som har et og kan dele noen erfaringer og evt. anbefale noe rimelig optikk med det samme som går bra med huset? På forhånd takk. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Har ikke F100 selv, men det er flere her som har eller har hatt, så noen erfaringer burde du få. Når det gjelder optikk, det spørs selvfølgelig på hva du vil putte inn i det, men Nikon har to forskjellige 24-85mm som vil være greie normalzoomer. Ellers er jo 50mm f/1.4 et sikkert valg på fastoptikksiden, både AF-S og AF-D-versjonene. 35mm f/2 er også noe mange ville ønske seg, sammen med 85mm f/1.8. De tre nevnte fastobjektivene gjør deg meget godt dekket. Nikon har dessuten en 28-105mm som er et fint objektiv, og burde være mulig å få tak i forholdsvis rimelig. Spørsmålet er selvfølgelig - hva ønsker du deg av optikk, hva skal du ta bilde av og i hvilke situasjoner ønsker du å bruke dette kameraet... Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 F100 er et fantastisk kamerahus. Jeg har hatt tre stykker, og var strålende fornøyd. Eneste problem jeg noensinne hadde med dem var dårlig kontakt mellom bakstykket og kameraet, slik at fireveisbryteren (fokuspunktvelgeren) på baksiden ikke alltid funker som den skal i kaldt vær. Billig optikk finnes i bøtter og spann, men se spesielt etter Tokina 28-80 2.8, samt Nikon 50mm f1.4, 35mm f2.0, og 85mm f1.8, bare for å nevne noen. Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Jeg har et F80 og er strålende fornøyd med det. Forskjellen F80 og F100 blir vel som mellom D80 og D200 tenker jeg. Kjøpte et AFS 24-85mm 3.5-4.5 til den som har vist seg å være veldig skarp og fin og kan anbefales. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 35mm F/2.0 blir bestillt så fort jeg får feriepengene og har en 50mm 1.8, så 1.4 objektivet blir nok ikke første prioritet. Zoomobjektiver har jeg ikke særlig godt forhold til da jeg jobber i vanskelige lysforhold for det meste. (Husfotograf på Studentersamfundet i Trondhjem). Men jeg skal skjekke det ut. Tror uansett F100 vil være et steg opp fra filmkameraet jeg jobber med i hjembyen per dags dato, et Pentax ME Super Virker å være et lett alternativ til en F5, og billigere også. Så får se om jeg ikke hoppe bort til Ebay de neste ukene og tar sjansen. Hvor fikk du dine fra Aetius? Og er de lite slitesterke siden du har gått gjennom tre stykker, eller er du bare en flittig bruker? Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 35mm F/2.0 blir bestillt så fort jeg får feriepengene og har en 50mm 1.8, så 1.4 objektivet blir nok ikke første prioritet. Zoomobjektiver har jeg ikke særlig godt forhold til da jeg jobber i vanskelige lysforhold for det meste. (Husfotograf på Studentersamfundet i Trondhjem). Men jeg skal skjekke det ut. Tror uansett F100 vil være et steg opp fra filmkameraet jeg jobber med i hjembyen per dags dato, et Pentax ME Super Virker å være et lett alternativ til en F5, og billigere også. Så får se om jeg ikke hoppe bort til Ebay de neste ukene og tar sjansen. Hvor fikk du dine fra Aetius? Og er de lite slitesterke siden du har gått gjennom tre stykker, eller er du bare en flittig bruker? Lurer på om ikke Thom Hogan mente man kunne slå inn spiker med den:-) Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Skal man si, enda et argument å dra fra ermet skulle kritikken begynne å komme. "Jamen tenk på alle pengene vi sparer på hammer!" :!: Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg har ikke erfaring med F100, men jeg bruker F5 som eneste kamera for tiden (bortsett fra random bruk av ME Super). F100 er som en liten F5 med litt lavere skuddtakt, noe tregere AF og kanskje litt dårligere lysmålingssystem, men jeg tror ikke du vil savne noe av dette. Jeg bruker svært svært skjelden 7.4 FPS med mitt kamera og kunne egentlig klart meg fint uten det, men hadde veldig lyst på et kamera med innebygget vertikalgrep. Det jeg setter pris på er den enorme byggekvaliteten, søkeren og ergonomien til F5, men jeg tror ikke F100 er noe dårligere i så måte, bortsett fra 96% vs 100% søkerdekning. Kjøper du F100 får du ett supert filmbasert kamera du kan ha glede av i mange år, og sammen med 35/2 har du en liten og hendig kombinasjon som passer i en stor jakkelomme . Lykke til! Francis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå