eKreativ Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Hei! Jeg har fått flere forskjellige svar, og lurer litt på hva som stemmer. Jeg kunne ikke finne noe spesifikt svar vha. Google så jeg prøver her. Jeg har allerede en 6 i fysikk og 5 i matematikk, jeg kom opp i disse fagene til eksamen henholdsvis fysikk muntlig og matte skriftlig. Noen sier at disse karakterene blir stående som individuelle karakterer på vitnemålet, noe som ville være optimalt for meg da jeg forhåpentligvis vil få god karakter på eksamen som vil være med å dra opp snittet. Mens andre sier at de vil slås sammen og du får et gjennomsnitt av disse på vitnemålet ditt. Hva stemmer, helst med kilder? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 De står hver for seg på vitnemålet. Lenke til kommentar
eKreativ Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Finnes det en kilde på dette? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 http://images.google.no/images?q=vitnem%C3...l=no&tab=wi Lenke til kommentar
eKreativ Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Før kunnskapsløftet, altså i år er første gang noen går ut med kunnskapsløftet, når du skal vurderes til ny skole så dersom du har en 6 i standpunkt og 4 i eksamen, så ble du stående med en 5 i det faget. Ikke to individuelle karakterer. Det jeg lurer på er om jeg blir stående med begge når jeg skal inn på ny skole, altså selv om jeg har en 6er så vil en 5er kunne være med å trekke opp mitt snitt dersom det er lavere enn 5? Lenke til kommentar
Endre Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Før kunnskapsløftet ble det som du sier regnet ut en middelverdi, som ble karakteren i faget. Nå teller alle karakterer likt. Dette er informasjon du finner lett på samordnaopptak.no. Lenke til kommentar
lamabodo Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Før kunnskapsløftet ble det som du sier regnet ut en middelverdi, som ble karakteren i faget. Nå teller alle karakterer likt. Dette er informasjon du finner lett på samordnaopptak.no. Og straight from the horse's mouth her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...1-0173.html#7-5 "(2) Karakterpoeng er gjennomsnittet av samtlige tallkarakterer, med to desimaler, multiplisert med 10." Mens den gamle forskriften sa: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...0-1191.html#7-5 "(2) Karakterpoeng er gjennomsnittet av samtlige tallkarakterer, med to desimaler, multiplisert med 10. (3) Dette gjennomsnittet skal beregnes av middelverdiene av delkarakterene for hvert fag på vitnemålet, slik at gjennomsnittet blir summen av samtlige middelverdier delt på antall fag med karakter på vitnemålet." Altså har Endre rett. Aummen av alle karakterer delt på totalt antall karakterer, rundet av til to desimaler etter gjeldende avrundingsregler, ganget med ti gir deg karakterpoengsummen din. -lb Lenke til kommentar
Nietsroht Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 har et spørsmål jeg og: Hvordan blir det da når du søker på ntnu siv ing, master studier, som må ha 4 i 2mx som jeg kan huske. Gikk ut fra vgs i fjor, og hadde 4 i standpunkt 3mx og 3 på eksamen, da kom jeg ikke inn pga at gjennomsnittet av de to ble regnet. Hvordan blir dette nå, sliter med å finne svar på det. takk for alle svar Lenke til kommentar
eKreativ Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 Det er 4 i tidligere 3mx, eller 4 i R2 om du har ny reform. Det er enda det samme, om ikke du har tatt det opp igjen. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Det er den laveste karakteren som teller da. Læreren min fortalet at eksamenskarakteren min fra 2. klasse ville bli slått sammen, men at eksamenene fra 3. klasse vil være individuelle karakterer. Jeg er egentlig uenig, og mener at alle eksamenskarakterene, uavh. om de er fra 1., 2. eller 3. klasse er egne karakterer. Am I right? Lenke til kommentar
Ad Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Er det noen som vet når vi får vite karakterene fra skriftlig da? Lenke til kommentar
Cie Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Det er den laveste karakteren som teller da. Ved NTNU? Sikker? Så hvis man har 6 i standpunkt og 3 på eksamen kommer man ikke inn? Jeg er egentlig uenig, og mener at alle eksamenskarakterene, uavh. om de er fra 1., 2. eller 3. klasse er egne karakterer. Am I right? Ja, tror du har rett. Hvis læreren din hadde hatt rett hadde det jo stått om det på samordna opptak også, og det gjør det jo ikke? Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Ja, alle eksamenskaraterene fra 1, 2, og 3, klasse vil stå som egne karakterer så lenge du er fra kunnskapsløftet... det vi har blitt fortalt i hvert fall Lenke til kommentar
Ad Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Fellessensur 18 juni Men hva vil egentlig fellessensur si da? Er det i morgen vi får vite dem? Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 At skolen skal ha karakterene innen i morgen. Når skolen offentliggjør dem er opp til de, men alle jeg kjenner får vitnemålet på fredag den 19. Lenke til kommentar
eKreativ Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 http://www.samordnaopptak.no/info/soeking_...2009/index.html Karakterpoenga vil bli rekna ut på grunnlag av alle karakterane på vitnemålet. Det vil ikkje lenger bli rekna middelverdi av fag med fleire karakterar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå