TForrest Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Lar Apple oss kjøre Mac OS på noe annet enn Apple HW? Nei Hackintosh Men det og installere osx på en pc iført stål/plastikk shiftech kabinett med innmat av syregrønn/rød fargede duppeditter som f.eks. lanparty hovedkortene osv, så forsvinner den gjennomførte og stilrene kvaliteten mac osx har. I og med dette så skjønner jeg att apple ikke ønsker og la folk installere i hytt og pine. Men dette er MIN mening da, jeg skjønner att folk kan ta seg nær av hva jeg har og si. Det er svært sjelden jeg kommenterer i forumet, men nå ble jeg rett og slett nysgjerrig her... Kan du forklare hvordan et OS vil miste sin "gjennomførte og stilrene kvalitet" ved å installere det på en annen hardware? Teoretisk sett kan dette være et kabinett som du plasserer under pulten for eksempel og som du aldri noensinne ser igjen. Hvordan ser du da forskjellen på skjermen om du kjører OS'et fra Apple sin HW eller noe annet? Lenke til kommentar
kjeeve Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 90 prosent av dagens Leopard er forbedret og tar 50 prosent av diskplassen som forgjengeren krever. Les mer Ikke rart at de sparer plass når støtten for PowerPC CPU er fjernet. Er sikker på at alle med en G5 prosessor er kjempeglade for den plassbesparelsen. Lenke til kommentar
kjeeve Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Gleder meg til Snow Leopard. Ville vært villig til å betale full lisens bare for Grand central og OpenCL, så $29 er en sykt bra pris. Den nye Finder og Dock Expose ser også veldig bra ut. 2009 ser ut til å være et knallbra år for OS Har du ikke splitter ny Mac, har du ingen glede av nyheter som H.264 dekoding i GPU eller OpenCL, så jeg vil vell egentlig si at Snow Leopard er en stor skuffelse på dette området. Jeg kjøpte en 20" iMac for 4 måneder siden med ATI Radeon HD 2600 Pro og ser nå at Apple har valgt at min maskin er utdatert. http://www.apple.com/macosx/specs.html Lenke til kommentar
sveinmb Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Tja, nå er det vel gpu-produsentene som bestemmer hva som skal få støtte for OpenCL og h264-dekoding og neppe Apple? At ATI driter i 2-3 generasjoner gamle grafikkort kan ikke komme som noe sjokk på noen. Hvordan står det forresten til med OpenCL støtten til Radeon HD2600 i windows? Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Nå er det jo sånn at du ikke trenger en GPU for å bruke OpenCL så det kan godt hende at man vil merke økt ytelse selv om din gpu ikke har OpenCL støtte. Lenke til kommentar
Dueland Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Det er ikke gpu-produsentene som bestemmer hva som skal få støtte for h264-dekoding. ATi 2600 Radeon HD kortet støtter akselerasjon av h264, men mac osx har ikke utviklet et omfattende API til å inkludere kortet i deres OS. Jeg er ikke så oppdatert på Mac osx fronten, men når begynte det å støtte det h264 akselerasjon? Lenke til kommentar
kjeeve Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Nå er det jo sånn at du ikke trenger en GPU for å bruke OpenCL så det kan godt hende at man vil merke økt ytelse selv om din gpu ikke har OpenCL støtte. Ja, det er riktig, men poenget må jo være å hjelpe CPU´n til å utføre operasjoner som er bedre egnet i GPU. Så har ikke grafikk kortet OpenCL støtte fra Apple, vil ikke programvare kunne gjøre nytte av den ekstra kraften og alt må gjøres i CPU som vanlig. Lenke til kommentar
kjeeve Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 (endret) Det er ikke gpu-produsentene som bestemmer hva som skal få støtte for h264-dekoding. ATi 2600 Radeon HD kortet støtter akselerasjon av h264, men mac osx har ikke utviklet et omfattende API til å inkludere kortet i deres OS. Jeg er ikke så oppdatert på Mac osx fronten, men når begynte det å støtte det h264 akselerasjon? Ja, under Windows har ATI Radeon 2600 Pro maskinvare akselerasjon av 1080p, Blu-ray , HD DVDs. Jeg har testet programvare som har maskinvare koding av video og det hjelper en del, så jeg hadde håpet dette kom til Mac via OpenCL. Tenk hva dette kunne gjøre for iMovie. Er ikke sikker på når OSX/Quicktime kom med h.264 akselleksjon av video, men støtten har nok ikke vært der lenge. GPUer fra nVidia 7xxx og ATI X1xxx har delvis eller full støtte for dette i maskinvaren. Microsoft har ikke offisielle planer om å støtte OpenCL i Vista eller Windows 7. Men OpenCL programmer kan benytte funksjonene i drivere fra Nvidia eller ATI og på den måten gi støtte for OpenCL i Windows. Uansett er jeg litt små forbanna over at så ny maskinvare (20" iMac) ikke er støttet av Apple. Ikke mange som får glede av dette... Endret 10. juni 2009 av kjeeve Lenke til kommentar
buitre Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Har du ikke splitter ny Mac, har du ingen glede av nyheter som H.264 dekoding i GPU eller OpenCL, så jeg vil vell egentlig si at Snow Leopard er en stor skuffelse på dette området. Jeg kjøpte en 20" iMac for 4 måneder siden med ATI Radeon HD 2600 Pro og ser nå at Apple har valgt at min maskin er utdatert. http://www.apple.com/macosx/specs.html Jeg har en Mac Pro og en Macbook Pro. Regner med jeg skal kjøpe Evga GTX285 kortet når det kommer til Norge, så ser ikke for meg noen problemer med OpenCL. Grand Central på en 8 kjerners maskin er også passe bra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Hadde bare Microsoft priset sine operativsystemer som Apple gjør... Synes ikke Microsoft skulle tatt betalt for servicepackene. For det er jo det det er. OSX 10.1, 10.2, 10.3, 10.4, 10.5 og nå til sist 10.6. Blir mye dyrere det en prisen på f.eks. vista. Nå vil jo Mac boya hevde dette er egne OS'er, men leser man releaseene til Apple, så kan de godt sammenlignes med servicepackene til Microsoft. PS. Jeg har og bruker både OSX på Mac og Vista på PC. Lenke til kommentar
Yahoo Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 noen som vet om jeg må betale for snow leopard dersom jeg kjøper en macbook pro i sommerferien?? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 noen som vet om jeg må betale for snow leopard dersom jeg kjøper en macbook pro i sommerferien?? Tydeligvis ikke. Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Hadde bare Microsoft priset sine operativsystemer som Apple gjør... Synes ikke Microsoft skulle tatt betalt for servicepackene. For det er jo det det er. OSX 10.1, 10.2, 10.3, 10.4, 10.5 og nå til sist 10.6. Blir mye dyrere det en prisen på f.eks. vista. Nå vil jo Mac boya hevde dette er egne OS'er, men leser man releaseene til Apple, så kan de godt sammenlignes med servicepackene til Microsoft. PS. Jeg har og bruker både OSX på Mac og Vista på PC. Hos dinside.no sammenligner loftås (dataredaksjonsansvarlig) snow leopard med W7. Vet ikke om jeg skal le eller gråte. "En latterlig lav pris for et OS" Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Nå er det jo sånn at du ikke trenger en GPU for å bruke OpenCL så det kan godt hende at man vil merke økt ytelse selv om din gpu ikke har OpenCL støtte. Ja, det er riktig, men poenget må jo være å hjelpe CPU´n til å utføre operasjoner som er bedre egnet i GPU. Så har ikke grafikk kortet OpenCL støtte fra Apple, vil ikke programvare kunne gjøre nytte av den ekstra kraften og alt må gjøres i CPU som vanlig. Det er helt klar hovedpoenget, men jeg tenkte at det var en liten mulighet for at OpenCL gjorde utnyttelsen av CPUer med flere kjerner bedre enn det som har blitt gjort tidligere....Riktig nok en liten mulighet... Lenke til kommentar
Erl1d Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 noen som vet om jeg må betale for snow leopard dersom jeg kjøper en macbook pro i sommerferien?? ja, 89kr http://www.apple.com/no/macosx/uptodate/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå