Natrium Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Jeg komm opp i matte, tema: skolen vår. Jeg trenger hjelp til å få ideer til stykker jeg kan bruke. Har 5+ i matte, derfor satser i jeg på 6er. Trenger ganske avansert matte. Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
xxxxxxx Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Rart tema da.. Skolen deres,, vet ikke om noe spesielt avansert, men du kan eventuelt prøve å få med geometri, pytagoras og slike ting.. for eksempel: du har en X lang stige, hvor langt opp rekker den på skolen hvis den står 5 meter ut fra veggen på bakken... og du kan regne areal av skolegården? En fotballbane kanskje? Volumet av en ball i gymmen, eller av en termos? Du kan måle lengdeenheter.. ? Lykke til da uansett ;D Lenke til kommentar
Natrium Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Rart tema da.. Skolen deres,, vet ikke om noe spesielt avansert, men du kan eventuelt prøve å få med geometri, pytagoras og slike ting.. for eksempel: du har en X lang stige, hvor langt opp rekker den på skolen hvis den står 5 meter ut fra veggen på bakken... og du kan regne areal av skolegården? En fotballbane kanskje? Volumet av en ball i gymmen, eller av en termos? Du kan måle lengdeenheter.. ? Lykke til da uansett ;D Takk for svar!! Lenke til kommentar
hean Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Tema: Skolen vår Vet ikke hvor avansert matte de har der men du kan jo overaske med noen litt uforventede utregninger. Ingen vil noensinne tro at du vil regne ut hvor mye effekt skolen trenger i oppvarming ved forskjellige temperaturer for eksempel. -Hvor stor del av skolen er yttervegg -Hvor tykk er veggen -Hvor stort areale er av vindu/glass -Hvilken type glass er dette, med tanke på isolasjonsevne -Hvor mange etasjer er det -Hvordan er isolasjonen mellom etasjene -Hva er varmekildene -Volum på rom -etc, etc Slike utregninger vil inneholde arealberegninger, volumberegninger, prosentregning, etc. Har du satt opp ett slikt stykke hadde du nok overrumplet sensor litt siden det er MYE informasjon som må skaffes for å kunne regne ut noe slikt. Dette viser også at du har lagt mye arbeid i oppgaven, vis gjerne til sider som inneholder informasjon om faktorer som du må bruke. Om utregningene ikke stemmer 100% er det vanskelig å etterprøve eller undersøke siden sensor da selv må underøke om informasjonen du har stemmer. Bare utregningene virker logiske så kan nok dette slå bra an. Endret 9. juni 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
Natrium Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Tema: Skolen vår Vet ikke hvor avansert matte de har der men du kan jo overaske med noen litt uforventede utregninger. Ingen vil noensinne tro at du vil regne ut hvor mye effekt skolen trenger i oppvarming ved forskjellige temperaturer for eksempel. -Hvor stor del av skolen er yttervegg -Hvor tykk er veggen -Hvor stort areale er av vindu/glass -Hvilken type glass er dette, med tanke på isolasjonsevne -Hvor mange etasjer er det -Hvordan er isolasjonen mellom etasjene -Hva er varmekildene -Volum på rom -etc, etc Slike utregninger vil inneholde arealberegninger, volumberegninger, prosentregning, etc. Har du satt opp ett slikt stykke hadde du nok overrumplet sensor litt siden det er MYE informasjon som må skaffes for å kunne regne ut noe slikt. Dette viser også at du har lagt mye arbeid i oppgaven, vis gjerne til sider som inneholder informasjon om faktorer som du må bruke. Om utregningene ikke stemmer 100% er det vanskelig å etterprøve eller undersøke siden sensor da selv må underøke om informasjonen du har stemmer. Bare utregningene virker logiske så kan nok dette slå bra an. Tusen takk for et kjempe godt svar! Jeg har eksamen i morgen, så det spørs om jeg får tid til å sette det inn i presentasjonen, men jeg kommer garantert til å brukte noe av det. Takk! Noen andre? Mangler i grunnen bare en oppgave. En om sansynlighet, og den bør ha litt sammenheng med temaet. Noen? Endret 9. juni 2009 av Natrium Lenke til kommentar
hean Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Noen andre? Mangler i grunnen bare en oppgave. En om sansynlighet, og den bør ha litt sammenheng med temaet. Noen? Er jo bare å la tankene få fritt spillerom... Eks: 2. mai så finnes det 28 rødruss, 19 blåruss og 13 svartruss på skolen din, 48 elever har valgt å ikke være russ i år. Det finnes til sammen 20 lærer og 60% av lærerne kjører bil til skolen. Det er til sammen 2 røde biler, 1 grønn bil på lærerparkeringen, resten er blå. Alle som er russ spiser nøyaktig 4 måltid hver dag tilfeldig spredt utover dagens 18 våkentimer. Svartrussen er glad i pizza og spise kun pizza, bortsett fra til frokost selvsagt Rødrussen like burgere best mens blårussen liker best pølse med brød, bortsett fra det er spisevanene deres helt lik. Russen er som vi vet litt vill og det er 5 ganger så høy sannsynlighet at de er skyldig hvis det blir gjort noe ulovlig enn om en annen elev hadde gjort det gitt at det er samme antall russ som antall andre elever noe det ikke er. En dag blir en bil stjålet fra parkeringplassen til lærerne, når den blir funnet..... hva er sjansen for at det sitter en svartruss i en blå bil og spiser pizza? Hahaha... Hvis du bruker dette eksempelet er du selvsagt fri til å forenkle den eller gjøre den mer komplisert. Edit: Du ville jo ha en 6-er... :!: Edit 2, forsøk på løsning, bær over meg er trøtt nå!! Sjansen for at det er en russ: Antall russ, 28 + 19 + 13 = 60 Antall andre elever, 48 Det er 5 ganger så høy sjanse for at en russ gjør noe ugang enn en vanlig elev hvis de er like i antall, i dette tilfellet er det flere russ enn andre elever. ¨ Hvis det hadde vært 48 russ hadde sannsynligheten vært 0,8333333 eller 1/6 som på en terning. Men det er 12 flere russ som gi en økning på 25% som da ikke gir 5 ganger høyere sannsynlighet men 5 ganger + 25% = 6,25 Sannsynligheten for at det er en russ som har stjålet bilen er: 0,86 Sjansen for at det er en svartruss om har stjålet bilen gitt at det er en russ: 12/60 som er svartruss delt på antall russ = 0,2 Sjansen for at det er en blå bil: 20 lærere, 60% med bil = 12 biler, betyr at 9 er blå siden vi har 3 av andre farger. 9/12 = 0,75 Sjansen for at han spiser pizza: 4 måltid, 3 er pizza, 18 timer 3/18 = 0,16666666667 SVAR: 0,86 x 0,2 x 0,75 x 0,1667 = 0,0215 Sjansen er 0,0215 for at bilen er blå og blir funnet med en svartruss spisende på en pizza. PS! Tar STORE forbehold her, gjorde ett forsøk selv på løsning da dette gjør at oppgaven blir bedre forstått. Edit 3: Du ser ihvertfall at en sannsynlighetsoppgave er lett å hoste opp :!: Endret 9. juni 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
Natrium Skrevet 10. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2009 Edit 3:Du ser ihvertfall at en sannsynlighetsoppgave er lett å hoste opp :!: Du var i vertfall veldig flink! Du må ha en utrolig god fantasi! Jeg er helt imponert. Tusen takk for svar! Andre som har oppgaver knyttet til sansynlighet? Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Du var i vertfall veldig flink! Du må ha en utrolig god fantasi! Jeg er helt imponert. Tusen takk for svar! Bare hyggelig! :!: Andre som har oppgaver knyttet til sansynlighet? Siden ingen svarer her kan jeg hjelpe med tankegangen.... (hvis du ikkehar hatt muntlig eksamen allerede da, uansett kan det hjelpe i andre sammenhenger). For å tenke ut sannsynlighetsoppgaver er det lurt å faktisk komme med oppgaven først for så å arbeide seg tilbake til betingelser.... Eks: Oppgave... Hva er sjansen for at en spesiell bok blir lånt ut fra skolebiblioteket? Vi kan finne på så mange betingelser vi vil etter f.eks. -hvor mange elever er innom biblioteket per dag -hvor populært er emnet boken omhandler -hvor mange bøker er det i bibliotektet -hvor lang tidsperiode snakker vi om -hva er fargen på boka, stikker den seg ut? -etc, etc Som du ser kan vi legge til så mange variabler vi vil når oppgaven først er satt.... finner du ikke på "nok" variabler kan du utvide oppgaven. For eks. Hva er sjansen for at en spesiell bok blir lånt ut fra skolebiblioteket til en som går 3. året? Slik kan man fortsette og fortsette..... Nytt oppgaveeksempel: Hva er sjansen for at en person setter seg på en spesiell pult? Forslag til variabler... -hvilket rom står pulten i? -hvor mange pulter står det der? -hvilken høyde er det på stolen som står ved pulten? -er det den samme høyden på de andre stolene? -etc,etc Lenke til kommentar
Natrium Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 Du var i vertfall veldig flink! Du må ha en utrolig god fantasi! Jeg er helt imponert. Tusen takk for svar! Bare hyggelig! :!: Andre som har oppgaver knyttet til sansynlighet? Siden ingen svarer her kan jeg hjelpe med tankegangen.... (hvis du ikkehar hatt muntlig eksamen allerede da, uansett kan det hjelpe i andre sammenhenger). For å tenke ut sannsynlighetsoppgaver er det lurt å faktisk komme med oppgaven først for så å arbeide seg tilbake til betingelser.... Eks: Oppgave... Hva er sjansen for at en spesiell bok blir lånt ut fra skolebiblioteket? Vi kan finne på så mange betingelser vi vil etter f.eks. -hvor mange elever er innom biblioteket per dag -hvor populært er emnet boken omhandler -hvor mange bøker er det i bibliotektet -hvor lang tidsperiode snakker vi om -hva er fargen på boka, stikker den seg ut? -etc, etc Som du ser kan vi legge til så mange variabler vi vil når oppgaven først er satt.... finner du ikke på "nok" variabler kan du utvide oppgaven. For eks. Hva er sjansen for at en spesiell bok blir lånt ut fra skolebiblioteket til en som går 3. året? Slik kan man fortsette og fortsette..... Nytt oppgaveeksempel: Hva er sjansen for at en person setter seg på en spesiell pult? Forslag til variabler... -hvilket rom står pulten i? -hvor mange pulter står det der? -hvilken høyde er det på stolen som står ved pulten? -er det den samme høyden på de andre stolene? -etc,etc Du svarer og svarer, og det setter jeg stor pris på! Jeg ha eksamen om ca 1 time og 50 min Lenke til kommentar
loolomg Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Hei, jeg er kommet opp i matte muntlig så sliter jeg med og komme opp men den oppgave som inneber likninger. Temaet vårt er tivoli Noen som kan hjelpe meg ? Lenke til kommentar
Grinchen Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Løs fernats siste sats på tavla og vis lærerne ikke forstår utregningene dine kast kritt på dem!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå