chihuahua Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 I går hadde min sønn et uhell i trafikken, han er 12 år. Han kom syklende ned en sykkel/gangvei sammen med en kamerat, akkurat da han kom til en utkjørsel, kom det en bil ut fra utkjørselen, det er en høy hekk akkurat på hjørnet der, så det er vanskelig for begge parter å se hverandre før man kommer til utkjørselen. Han kjørte inn i bilen som kom ut og havnet på panseret, heldigvis gikk det bra med han, men etterpå ringer hun å sier at hun er uten skyld og vil kontakte sitt forsikringsselskap, bilen er 15 år gammel så det er ikke kasko, jeg regner med at hun mener vi skal erstatte skaden. Spørsmålet er, er det noen skyd her? - og er vi erstatningspliktig om min sønn har skyld? Hun kom fra en utkjørsel, måtte krysse sykkel/gangstien for og komme ut i kjørebanen, han kom nedover sykkelstien og hun kom ut fra hans høyre side. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 First thing først, uten å fordele skyld. Som syklende så beregnes man som kjørende og har derfor rettigheter og plikter på samme måte som en bilist. Med andre ord så har sønnen din vikeplikt(vikeplikt til høyre) på lik linje som en billist med mindre annet er opplyst med skilting eller andre trafikkregler. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 for en ho*e?! kjører på en 12åring så er skadene på bilen det hun tenker på!?? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 First thing først, uten å fordele skyld. Som syklende så beregnes man som kjørende og har derfor rettigheter og plikter på samme måte som en bilist. Med andre ord så har sønnen din vikeplikt(vikeplikt til høyre) på lik linje som en billist med mindre annet er opplyst med skilting eller andre trafikkregler. Når en syklist krysser veien har h*n vikeplikt fra begge sider. Ved gangoverfelt gjelder det samme med mindre vedkommende triller sykkelen over Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Dersom hun kom ut fra en privat utkjørsel er det hun som skal vike. Det er alltid vikeplikt fra parkeringsplasser og private utkjørsler. Her skal ikke dere erstatte noe som helst! Tvert i mot, dersom sykkelen må repareres, eller dere fikk utlegg i forbindelse med behandling hos lege, er det bilføreren som skal dekke dette. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Når en syklist krysser veien har h*n vikeplikt fra begge sider. Ved gangoverfelt gjelder det samme med mindre vedkommende triller sykkelen over Eg har ikke vært uenig eg. Og det samme gjelder for en billist, bortsett fra dette med trillinga. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Dersom hun kom ut fra en privat utkjørsel er det hun som skal vike. Det er alltid vikeplikt fra parkeringsplasser og private utkjørsler. Her skal ikke dere erstatte noe som helst!Tvert i mot, dersom sykkelen må repareres, eller dere fikk utlegg i forbindelse med behandling hos lege, er det bilføreren som skal dekke dette. Denne er korrekt. Syklister i vei blir også regnet som kjøretøy, og ettersom hun kom ut av en parkeringsplass/gårdsrom e.l. er det hun som har skyld ettersom hun ikke viket for syklisten. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Bilansvarslova og skylddelingsreglene i den gjelder ikke for syklister, jf bilansvarslova § 1. Erstatningsansvar blir fastsatt etter regelen om barns ansvar for egne handlinger og voksnes objektive ansvar for barns handlinger i skadeserstatningsloven kapittel 1. Skyldkravet er utvist uaktsomhet. At hun er uten skyld spiller ingen rolle, spørsmålet er om han har opptrådt uaktsomt eller med vilje. Hvis han har det er foreldrene ansvarlige for skade uten tanke på egen skyld opp til 5 000,- kroner. Med vekt på alder og utvist adferd mener jeg at 12-åringen ikke er erstatningsansvarlig. Jeg har ikke nok holdepunkter til å konkludere i spørsmålet om hvorvidt 12-åringen har opptrådt uaktsomt. Det har ikke noe å si for hans eget ansvar, men vil ha noe å si for hvorvidt foreldrene hans blir ansvarlige. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Hvis hun har peist så fort ut forbi den hekken at sønnen din ikke greide å stoppe eller å svinge unna, så mener jeg hun har driti seg ut ja.. Uansett regler, så synes jeg ikke man skal forvente like mye av en 12-åring på sykkel som av ei dame med sertifikat, hun burde ha vett nok til å ta høyde for at det kunne komme syklister forbi når hun kjører over en gang-/sykkelvei. Nå bare slenger jeg ut ei personlig mening og støtteerklæring her, jeg vet ærlig talt lite om hva trafikkreglene sier om slikt Lenke til kommentar
Sink Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Letteste er om du hadde funnet frem flyfoto på gulesider el. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Flyfoto eller god bildeforklaring vil nok hjelpe ja. Husk at de fleste innboforsikringer også har ansvarforsikring ved sykling. Men om det stemmer at billisten kom ut fra en parkeringsplass, så tviler jeg på at billisten får medhold. At billisten har snakket med forsikringsselskapet og de har sagt at det syklistens feil, det er noe veldig mange sier. Den ville ikke jeg gått god for. Lenke til kommentar
chihuahua Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Flyfoto eller god bildeforklaring vil nok hjelpe ja. Husk at de fleste innboforsikringer også har ansvarforsikring ved sykling. Men om det stemmer at billisten kom ut fra en parkeringsplass, så tviler jeg på at billisten får medhold. At billisten har snakket med forsikringsselskapet og de har sagt at det syklistens feil, det er noe veldig mange sier. Den ville ikke jeg gått god for. Nei, da jeg truet med å anmelde til politiet, trakk hun seg og ville glemme hele greia, snakket med forsikring i dag, de sa at innbo dekket det ,om det hadde vært hans feil. Men de sa at det var ganske klart hennes feil. Takk for svar Lenke til kommentar
danielh Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Flyfoto eller god bildeforklaring vil nok hjelpe ja. Husk at de fleste innboforsikringer også har ansvarforsikring ved sykling. Men om det stemmer at billisten kom ut fra en parkeringsplass, så tviler jeg på at billisten får medhold. At billisten har snakket med forsikringsselskapet og de har sagt at det syklistens feil, det er noe veldig mange sier. Den ville ikke jeg gått god for. Nei, da jeg truet med å anmelde til politiet, trakk hun seg og ville glemme hele greia, snakket med forsikring i dag, de sa at innbo dekket det ,om det hadde vært hans feil. Men de sa at det var ganske klart hennes feil. Takk for svar Hadde tenkt å foreslå det samme! Hvis hun kjørte ut fra en eiendom og til sykkelsti, uten å ha sikt, så er det definitivt ikke din 12 år gamle sønn sin feil. Fint at det gikk bra med gutten, jeg håper bilføreren reflekterer litt over det som skjedde og setter opp speil evt klipper hekken sånn at noe sånt ikke skjer igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå