CS90 Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Historie eksamen : Oppgaven lyder som følger, : Fremveksten av demokrati i den vestlige verden frem mot ca 1900. Det representative demokratiet er en styreform vi i vesten er godt kjent med i dag. Men det har ikke alltid vært slik. Det har heller ikke alltid å vært slik at muligheten til å delta har vært like ommfattende som idag. Demokrsatiet vokste gradvis frem blant annet gjennom ulike revolusjoner, og andre politiske prosesser, samtidig som det har dype ræøtter helt tilbake til antikken. Som tema for problemstilling kan du velge en eller flere av disse prosessene. I samtalen etterpå må du være forberedt på spørsmål som dekker resten av emnet. Noen som har en lignende, eller har noen tanker og ideer? Lenke til kommentar
Zirolia Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Var ganske likt min oppgave egentlig (har laget tråd der den står, orker ikke skrive den nå hehe ) Oppgaven min er jo formulert sånn at den hjelper meg litt mer på vei, ved å nevne opplysningstida og den amerikanske og franske revolusjonen. Alle viktige punkter Også kan man jo nevne de første spirene av demokratiet i det gamle Hellas. En ting jeg tror er smart å trekke fram er stemmerett. Oppgaven nevner jo også at alle ikke har hatt retten til å delta på samme måte som idag. Det har jo til alle tider og steder vært store restriksjoner på stemmeretten, og det har det blitt store kampsaker av, og det er noe av det vi virkelig forbinder demokrati med idag. Ellers tenker jeg det er smart og trekke inn John Locke og Montesquieu og maktfordelingsprinsippet. Den lovgivende, utøvende og dømmende makt. Så, hvis jeg hadde hatt oppgaven din ville jeg valgt meg en problemstilling som har noe med revolusjonene på 1700-tallet å gjøre Tror nok det har vært noe av det viktigste i framveksten av demokrati. Og selvfølgelig snakke om grunnloven da Endret 9. juni 2009 av Zirolia Lenke til kommentar
CS90 Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Var ganske likt min oppgave egentlig (har laget tråd der den står, orker ikke skrive den nå hehe )Oppgaven min er jo formulert sånn at den hjelper meg litt mer på vei, ved å nevne opplysningstida og den amerikanske og franske revolusjonen. Alle viktige punkter Også kan man jo nevne de første spirene av demokratiet i det gamle Hellas. En ting jeg tror er smart å trekke fram er stemmerett. Oppgaven nevner jo også at alle ikke har hatt retten til å delta på samme måte som idag. Det har jo til alle tider og steder vært store restriksjoner på stemmeretten, og det har det blitt store kampsaker av, og det er noe av det vi virkelig forbinder demokrati med idag. Ellers tenker jeg det er smart og trekke inn John Locke og Montesquieu og maktfordelingsprinsippet. Den lovgivende, utøvende og dømmende makt. Så, hvis jeg hadde hatt oppgaven din ville jeg valgt meg en problemstilling som har noe med revolusjonene på 1700-tallet å gjøre Tror nok det har vært noe av det viktigste i framveksten av demokrati. Og selvfølgelig snakke om grunnloven da Helt i begynnelsen av oppgaven vil jeg selvfølgelig gjøre rede for tema vi har fått, og forklare hva demokrati er, og da kommer man jo fort innpå maktfordelingsprinsippet, men vi fikk beskjed om at i hovedsak skulle vi fokusere på en av prosessene. vi må ta for oss en av de prosessene, som den amerikanske rev, franske, den ærefulle rev og andre lignende prosesser. Så, jeg fikk godkjent problemstillingen min ved " Hva var årsakene til den Franske revulusjon" Da tenker jeg å snakke om utløsende, og dyperliggende - dette fører til at det blir drøfting, og synsing rundt emne..Noen ideer? Men, samtidig så vil jeg trekke inn hvilke betydning denne revolusjonen hadde for demokratiets utspring, underveis i presentasjonen ettersom det blir relevant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå