Gå til innhold

IDE-kabler på VELDIG gamle pc'er (486/586)

Anbefalte innlegg

Har et gammelt 486 80 mHz-basert system OC'et til 586 133 mHz via TurboChip kjøler. :smile:

Har i lengre tid hatt planer om å formatere de to harddiskene på 1.6 GB, leite fram go'spillene fra den nederste skuffa, og sette opp PC'en som oldgames box. Uansett så har jeg støtt på følgende problem:

Systemet har 2 stk HDD'er og 1 stk CD-ROM (12x state-of-the-art sådan). HK'et har ikke IDE-utganger (hehe), så de er koblet via et ekspansjonskort. Ulempen her er at det bare er 1 IDE-utgang og 1 floppy-utgang, så CD-ROM'en må kobles via IDE-porten på mitt Creative SoundBlaster AWE32 ISA, et meget godt kort om jeg får tilføye :D, men IDE-kabelen er borte!

Ikke noe problem, tenker jeg, og henter en kabel som ble til overs etter innkjøp av runde kabler til ny-boksen (ny og ny, hehe). Til min store forundring finner jeg ut at alle IDE-utgangene i systemet har en pin "for mye" på midten (er "støpt igjen" på nyere kabler).

O store ulykke! Min drøm om å få spille alle klassikerne igjen, kan nevne i fleng men gjør det ikke, falt i grus. Tross alt har jeg brent ut alle mine flerdisketts-spill på CD'er, og gjemt originalene på et sikkert sted som dessverre ble funnet av en overskriver av en forelder.

Hva gjør jeg så? Noen tips?

Oh, lurer forresten også på om jeg skal installere FreeDOS eller MS-DOS 6.22 etter formatering. Noen som har erfaringer med FreeDOS og program- og spillkompatibilitet?

Håper på svar,

Skål :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du ikke bare pirke ut det igjenlåste hullet eller ev. borre det ut?

Ehm, tviler på at det da ville få kontakt med en ledende kabel :)

Det spiller vel ingen rolle, det er jo "ingen" som snakker i den andre enden (på de nyere harddiskene)...

Lenke til kommentar

lol ... Dette er faktisk sant ... du kan finne deg en tang og dra ut den mitterste pinnen det er en styringspinne og jord ... men det er 6 andre pinner som også er jord så det er ikke nøye at du drar den pinnen ut ... jeg har allerede gjort dette på denne pc'n jeg skriver på nå og det er en 90mhz 486 win98 :)

Lenke til kommentar
lol ... Dette er faktisk sant ... du kan finne deg en tang og dra ut den mitterste pinnen det er en styringspinne og jord ... men det er 6 andre pinner som også er jord så det er ikke nøye at du drar den pinnen ut ... jeg har allerede gjort dette på denne pc'n jeg skriver på nå og det er en 90mhz 486 win98 :)

Hmm, får håpe du har rett... ellers risikerer jeg å ødelegge mitt antikke lydkort :D.

Skulle likt å få kloa i et gammalt Gravis Ultrasound-kort da, men men... bare for nostalgi liksom.

BTW, minner meg om en vits jeg har lest: "Hold on there boy! You think you're gonna install Windows 98 on old '386' yourself? Well you'd better hope to high heaven she's in a good mood today." :lol:

Uansett, takker for alle svar og håper som sagt at ingenting blir ødelagt når jeg drar ut den pin'en.

Det er altså ingenting som kommuniserer i den andre enden, men bare en jordings-pin?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...