photojenny Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Av og til er det enklere å lese en wikipedia-artikkel. Bruker selvsagt ikke alltid wikipedia. Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Fikk 5'er =) Sensor ble overrasket over at jeg var overrasket. Jeg var klar over mine feil, men er fornøyd uansett =) Lenke til kommentar
barbieluxe Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Hvor mye notater fikk dere ha med inn på denne eksamen? Jeg får kun ha med ett A4-ark. Lenke til kommentar
Fuzzpedal Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Ble trekt opp i nyere historie og temaet: Midtøsten. Skal ha et foredrag på 15 minutter utifra en problemstilling jeg selv skal velge. Jobber nå på spreng for å finne en god problemstilling som har noe med opprettelsen av staten Israel å gjøre (da det er det vi har lært mest om innenfor dette). Foreløpig har jeg kommet fram til dette, men vet ikke om det er riktig godt nok: - Hvordan ble staten Israel opprettet? (det er noe i den duren jeg ser etter, men akkurat dette blir nok litt for lettvint og vidt?) - Staten Israel ble opprettet på bekostning av araberne. Noen som har noen tips? Lenke til kommentar
Baba2 Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 (endret) Ajaj. Fikk 5 på eksamen! Er kjempe fornøyd. Dette var oppgaven min: "Grei ut vikingtide i Sakdinavia. Drøft deretter årsakene/drivkreftene bak vikingtoktene og resultatene av disse i Europa og Norge" Noe æren må gis til boken "Å lykkes med eldre historie". Kjempe bra bok, som anbefales å lese i stedenfor studieboken i forberedelsestiden. Er skrevet veldig bra og kortfattet om alle emnene man kan komme opp i. Så når jeg skulle skrive notater i de 30 minuttene, så bare skrev jeg stikk ord fra de 8 sidene i boken som omhandler vikingene. Følte dog at jeg ble grillt av læreren min når de spurte meg spørsmål. Sensor sine derimot var greie. Han var skikkelig kul da, ble veldig overrasket Endret 12. juni 2009 av Baba2 Lenke til kommentar
HBM Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Hei, fikk vite i går at jeg kom opp i historie, så jeg har hele helgen til å lese! Fikk tema 1.verdenskrig. Kan stoffet veldig godt, men kommer ikke på en bra problemstilling. De andre som kom opp har valgt å fokusere på Norge, så vil holde meg litt bort fra det.. Jeg har seks i faget, så vil prøve å gjøre en god jobb på muntlig også ;> Kan noen vær så snill hjelpe meg? Ei super problemstilling som omhandler 1 verdenskrig hadde vært rå kjekt! Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Fikk 5 i muntlig historie (rotet bort sekseren pga. dårlig takling av nervøsitet), og får antakelig 5 i norsk hovedmål og sidemål, og 6 i IT2 (med mindre sensor er mongo). Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Fikk 5 jeg også! Jeg snakket meg bort på et par spørsmål i samtalen etterpå så det var noe sånt jeg forventet etter at jeg var ferdig. Godt fornøyd med det er jeg i hvert fall! Lenke til kommentar
barbieluxe Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Finner ikke så mye om Sovjetunionen og Øst-Europas forhold etter at Sovjetunionen takket nei til Marshallhjelp. Noen som vet mer? Lenke til kommentar
DanielvanSand Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Finner ikke så mye om Sovjetunionen og Øst-Europas forhold etter at Sovjetunionen takket nei til Marshallhjelp. Noen som vet mer? Sjekk .doc'en min som jeg postet på den forrige siden. Noe å hente der hvertfall Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Noen som kunne tenke seg å lese igjennom og kritisere fremføringsmodellen min? (3,5 side) Lenke til kommentar
Svennik Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Jeg har eksamen i morgen, og sliter litt.. noen som har hatt om de to ideologiene kommunisme og fascisme? Det jeg hvertfall sliter med er hvordan kommunismen slo igjennom, og hvordan den ble mottat i resten av Europa. Noen som kan Hjelpe? Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Kommunismen ble innført i Øst-Europa fordi den røde armé hadde tropper plassert i landene etter 2.VK. Med unntak av Jugoslavia og Albania, hvor det var Tito som frigjorde og innførte kommunismen i først nevnte, og Enver Hoxah i Albania. Siden Stalin hadde tropper i landene (Polen, Tjsekkia, Øst-Tyskland) kunne han kontrollere den politiske utviklingen til fordel for kommunismen, noe han også gjorde. Så må du også si litt om hvordan Sovjetunionen ble kommunistisk. (Lenin, revolusjon) ++++ Lenke til kommentar
Svennik Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Kommunismen ble innført i Øst-Europa fordi den røde armé hadde tropper plassert i landene etter 2.VK. Med unntak av Jugoslavia og Albania, hvor det var Tito som frigjorde og innførte kommunismen i først nevnte, og Enver Hoxah i Albania. Siden Stalin hadde tropper i landene (Polen, Tjsekkia, Øst-Tyskland) kunne han kontrollere den politiske utviklingen til fordel for kommunismen, noe han også gjorde. Så må du også si litt om hvordan Sovjetunionen ble kommunistisk. (Lenin, revolusjon) ++++ Men hvordan reagerte Europa på kommunismens inntog? Lenke til kommentar
siljeis Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Jeg har også kommet opp i historie muntlig, med oppgaven "ulike ideologiers betydning for politiske bevegelser og statsutvikling på 1800- og/eller 1900-tallet". Problemstillingen min er "Hvilke sentrale ideer lå til grunn for nasjonalismen, og hvilken betydning fikk ideologien for nasjonsbyggingen i Norge og Italia på 1800-tallet?" Har eksamen tirsdag. Historie er mitt desidert svakeste fag, så jeg gruer meg mildt sagt til spørsmålsrunden. Regner med at foredragsbiten er rimelig bankers Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 haha, fikk samme tema, lykke til! Lenke til kommentar
DADONKYKONG Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Fikk dette som tema, må lage problemstilling selv. Noen forslag? "Økonomiske og politisk utvikling i mellomkrigstida i Vest-Europa." Lenke til kommentar
creative17 Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Min oppgave: Drøft hvordan nasjonalstaten har skapt nasjonal og kulturell samhørighet, men også konflikter og undertrykking. Den desidert vanskeligste av historie-oppgavene. Mye lettere med årsaker o.l. til verdenskrigene. Trenger derfor hjelp til hva jeg bør ha med/avgrensing/konkretisering osv. TIPS tas i mot med stor takk! Eventuelt noen som hadde denne oppgaven i første pulje av muntlig eksamen i forrige uke? Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Oppgåva mi: "Drøft konsekvensane av første verdskrig på kort og lang sikt, både for Noreg og verdssamfunnet forøvrig." Hm. Lenke til kommentar
DADONKYKONG Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Du fikk en kongeoppgave da.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå