NeseSpraY Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Hvorfor får dere problemstillinger som bare favner ett års pensum? Bastards. :| Ny reform! Lenke til kommentar
Lednar Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Jeg går da påbyggingsår så, kan kanskje ha noe med det å gjøre Lenke til kommentar
cooper_killah Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Hvorfor får dere problemstillinger som bare favner ett års pensum? Bastards. :| Fordi læreplanmålene vi skal bli prøvd i omfatter bare den boka/ det pensum du holder på med, men i flere oppgaver burde man trekke inn stoff fra evt. første års pensum Lenke til kommentar
Zirolia Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Hvordan går det med folk? Føler for å gi meg selv et lite klapp på ryggen for å ha jobba jevnt og trutt i hele dag. Har gitt meg nå, gjør ikke mer før imorra Lenke til kommentar
DanielvanSand Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Hvordan går det med folk? Føler for å gi meg selv et lite klapp på ryggen for å ha jobba jevnt og trutt i hele dag. Har gitt meg nå, gjør ikke mer før imorra Word. 8 siders manus som skal øves inn er skrevet, bilder til power point er funnet, stikkord til selve forberedelesen er laget. Følt jeg har vært effektiv i dag! Lenke til kommentar
ville Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Var i USA i fjor og fikk ikke med meg VG2-historie, så jeg må si jeg gleder meg til denne spørsmålsrunden Min problemstilling omhandler hvilke ideologier som lå til grunn for den Kalde Krigen, og hvilken betydning disse hadde for krigens utvikling. Har skrevet fire sider, men merker jeg har falt litt ut av oppgaven. Noen som har noen fantastiske tanker om dette temaet som kan få meg opp på banen igjen? Hvilke linjer kan jeg trekke mht til VG2-pensum? Anbefaler de med noenlunde lik problemstilling å leie Historie og Filosofi-bok for VG3. Mye bra! Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Hvordan går det med folk? Føler for å gi meg selv et lite klapp på ryggen for å ha jobba jevnt og trutt i hele dag. Har gitt meg nå, gjør ikke mer før imorra Word. 8 siders manus som skal øves inn er skrevet, bilder til power point er funnet, stikkord til selve forberedelesen er laget. Følt jeg har vært effektiv i dag! Skal pugge manus jeg også. Bare 7 sider da. Om jeg ikke begynner å skjelve og stamme tar det omtrent 14 minutter. =) Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 jeg kom også opp i historie muntlig, noen som har forslag til problemstilling? Vi har om ideologi, jeg vil ha om Liberalisme, men klarer ikke helt å forumulere det riktig, lol Lenke til kommentar
CS90 Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Er det noen som har noen ideer om utløsende og dypereliggende årsaker til den franske revolusjonen? Jeg har den amerikanske revolusjon , opplysningstiden - annen virkelighetsforståelse , filosofer o.l. , dårlige levekår,finansiell krise for den franske stat,industrialisering som dypereliggende Utløsende er jeg litt usikker på - stormen på bastillen 14 juli 1789, sosial misnøye, tredjestandalliansen!? Samtidig så lurer jeg på om dere har noen super ideer til hva mer jeg kan si, samtidig som vet dere hvordan jeg kan drøfte litt underveis om de utløsende og dypereliggende årsakene? Håper på svar, så kanskje jeg består!! Lenke til kommentar
master air Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Min oppgave er "Hvilken betydning hadde børskrakket og den påfølgende depresjonen for nazismen og fascismens framvekst?" Er ferdig med det som har med nazismen og gjøre, og også om børskrakket, men sliter med å finne noen info om betydningen for fascismen. Noen som har noen tips? På grunn av svake regjeringer rundt omkring Europa. Mange regjeringer var handelslammet, og med USA som et ideal følte mange europeere at deres regjeringer ikke gjorde nok for å stoppe finanskrisa. Facistene hadde en plan for å stoppe finanskrisa, de jobbet også "aktivt" for å stoppe den. Med aktivt mener jeg at de fant en undskyldning og skylte på den. Husker ikke mer spesifikt, men det bør stå i boken din. Det gjør det i min (Tidslinjer 2). CS90: Louie var en pingle. Det er en viktig grunn, han var ikke sterk nok til å gjøre adelsmennene misfornøyde for å hjelpe folket. Endret 9. juni 2009 av master air Lenke til kommentar
vegvalg Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Har funnet en del nå. I depresjonen skyldte mange på den såkalte "laissez-faire"-kapitalismen, som gikk ut på at staten ikke skulle være aktiv i økonomien i krisetider. Fascistene sto i mot denne kapitalismen, og lanserte sin ideologi som en "tredje vei" mellom kapitalisme og kommunisme. I tillegg kom Italia forholdsvis godt ut av krisen i forhold til mange andre land, noe som gjorde at mange så på fascismen som et godt alternativ. Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Kom opp i historie muntlig jeg også. Kom ikke opp før i dag da, i motsetning til andre her som kom opp i går. Vi fikk temaet: Nasjonalisme Ut i fra det skal vi velge en problemstilling som vi skal svare på i et foredrag som varer i 10 minutter på selve dagen. Jeg har tenkt litt på å ta for meg starten på nazismen i tyskland like før 2. verdenskrig. Se litt på hvorfor det ble slik og kanskje trekke noen paralleller med nasjonalisme i det. Er dog ikke helt 100% sikker på det, skal lese litt i boka om nasjonalisme og se om jeg finner noe annet. Hvis det er noen som har tips til noe hadde det vært glimrende! Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Historie her også, periode: 1850-1914: Politisk utvikling i Norge og fremveksten av ideologier, nasjonalstaten og imperialismen. Klarer ikke helt å bestemme meg, men ser for øyeblikket på unionsoppløsningen. Tror jeg skal klare å hoste opp et enkelt tema. Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Noen her som har en ide om hvilke hendelser som er viktig for kommunisme etter 1919? Jeg har tatt med okotberrevolusjonen og slikt, men sliter litt å finne andre viktige hendelser. jeg skal forresten sammenligne kommunismen og nazisimen som ideologi. Lenke til kommentar
pavilion2 Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 (endret) .... Endret 11. juni 2009 av pavilion2 Lenke til kommentar
Lednar Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Går sakte men sikkert framover. Har skrevet 80% av hva jeg skal ha med, mangler bare litt om Norge. PP arbeider jeg med. Manuset kommer. Øvelse kommer. Tid = mangelfull. Lenke til kommentar
Martindani Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Fikk et helt greit tema jeg også. Eneste som sto på arket var "Demokratiets utvikling". Problemstilling må jeg finne på selv. Noen andre i klassa mi fikk "Mellomkrigstida". Ganske brede oppgaver ja Lenke til kommentar
vilter90 Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Kom opp i historie muntlig jeg ogdå, men fikk ikke vite det før nå.. Min oppgave ble etterkrigstiden og gjenreisning i Norge Her står det at jeg skal ha fokus på årsak,virkning, drivkrefter og motiver, og læreren sa at det var bra om vi hadde egne problemstillinger. Så hvis noen har ideer eller innslag, så blir jeg kjempe glad!! Lenke til kommentar
Ricathel Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Hei hei Fikk temaet "Demokratiutvikling i den vestlige verden". Har laget et førsteutkast til problemstilling som lyder slik: "Hvordan fikk den franske revolusjonen betydning for demokratiets utvikling i vesten?" Tingen er at jeg lurer litt på om den er litt lite konkret. Det var jo flere revolusjoner i Frankrike på 1700- og 1800-tallet, og de fleste av dem er vel relevant for problemstillingen. Kan "den franske revolusjonen" brukes som et samlebegrep på revolusjonene i Frankrike? Hadde vært kjedelig å få trekk for å ta med stoff om Februarrevolusjonen fordi problemstillingen bare omfatter den franske revolusjonen. Er også litt usikker på om "vesten" blir litt for omfattende, om jeg bare skal velge et bestemt geografisk område i vesten. Foredraget skal tross alt gå i dybden. For eksempel: "Hvordan fikk den franske revolusjonen betydning for demokratiets utvikling i Norge?". Til slutt lurer jeg på om det er naturlig å starte med litt generelt om tema.. om demokratiets opphav. Men dette blir kanskje litt urelevant i forhold til problemstillingen. Er det best å gå rett på sak? Hadde satt stor pris på litt hjelp. Lenke til kommentar
DanielvanSand Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Da var alt så og si ferdig. Manuset er kortet ned, stikkordsark til selve fremføringen er ferdig, powerpointen er tøff og fyldig og jeg har en tørr en til å "break the ice" i morgen tidlig. Lykke til alle som skal ha den i morgen og på fredag! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå