NgZ Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Har fått en vga-scartkabel nå, og gledet meg til å få koblet htpc-en til min noe utdaterte Nokia 32" CRT-TV. Så vidt jeg har skjønt, er PAL en stndard med fastsatte spesifikasjoner på bildedata, men standard PAL-modelines hjelper ikke. Litt fra xorg.conf: Device "Device0" Monitor "SD TV" SubSection "Display" Modes "702x576@25i" "704x576@25i" "720x576@25i" "768x576@25i"$ Depth 24 EndSubSection Option "TVStandard" "PAL-B" Option "UseDisplayDevice" "CRT-0" Option "TVOutFormat" "SCART" Option "TVOverScan" "0.0" DefaultDepth 24 EndSection Grunnen til "CRT-0", er at det er det skjermen blir identifisert som. Mer xorg.conf: Section "Monitor" Identifier "SD TV" VendorName "TV Vendor" ModelName "TV Model" HorizSync 14 - 18.0 #kHz VertRefresh 45 - 65.0 #Hz ## 720x576 @ 25Hz, 15.6kHz hsync, ccir601 PAL, mpeg, 702 dots displayed ## ModeLine "720x576@25i" 13.5 720 732 795 864 576 581 586 625 interlace -hsyn$ ## nonstandard PAL (Works with BOB deinterlace) It is 60Hz but works well with nV$ ##ModeLine "720x576@60" 32.7 720 744 816 912 576 577 580 597 Modeline "720x576pali" 13.88 720 742 808 888 576 580 583 625 -hsync -vsyn$ ## Set for 16:9 display. For 4:3 replace 225 with 300. DisplaySize 400 300 EndSection Section "Device" Identifier "Device0" Driver "nvidia" VendorName "NVIDIA Corporation" Option "NoLogo" "True" Option "RenderAccel" "True" Option "XvmcUsesTextures" "True" Option "UseEdidDpi" "False" Option "DPI" "100 x 100" Option "UseEvents" "False" Option "DPMS" "False" EndSection Har latt de modelinesene jeg har prøvd (og som har feilet) stått kommentert. En av dem gir bilde, men et dårlig bilde (en bred svart stripe, og resten av bildet skjelver og er utydelig. Det er umulig å se ordentlig hva det er, men man kan kjenne igjen skjermbildet.) I tillegg til en lyd som sier meg at tv-en ikke liker seg helt. De andre er verre, svarte og hvite diagonale hakkete striper, og en lyd som forteller at TV-en VIRKELIG ikke liker seg. Jeg skjønner ikke helt hva det kan være, og goolge gir meg ingen gode forklaringer, men enkelte hardnakkede påstander om at "PAL er en standard, derfor skal denne modelinen funke med alle PAL TV-er." Vel, sånn er det visst ikke.. red: Skjermkorter er et GeForce 8300 on-board. Endret 8. juni 2009 av NgZ Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Nå er ikke vga og scart to kompatible standarder, så er nok der problemet ditt ligger, kabelen din er mest sannsynlig beregnet på projektorer som har vga-inngang som støtter mer enn bare vga. Scart bruker 2-3 pinner på bilde, vga bruker 15 pinner på bilde. Helt forskjellige signaler. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 VGA kan helt fint gi et RGB-bilde kompatibelt med scart-innganger med en vga->scrt-kabel. Det er ikke der problemet ligger. Nei, jeg har ikke S-video, og hadde uansett ikke brukt det. Sammenliknet med vga->scart er kvaliteten dårligere. Problemet er som nevnt at jeg ikke finner en modeline som fungerer, med mindre det er en feil på kabelen, men det tror jeg ikke. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) VGA kan helt fint gi et RGB-bilde kompatibelt med scart-innganger med en vga->scrt-kabel. Det er ikke der problemet ligger. Nei, jeg har ikke S-video, og hadde uansett ikke brukt det. Sammenliknet med vga->scart er kvaliteten dårligere. Problemet er som nevnt at jeg ikke finner en modeline som fungerer, med mindre det er en feil på kabelen, men det tror jeg ikke. vga og scart er ikke kompatibelt nei. EDIT: en del skjermkort støtter scart-signaler gjennom vgakontakten, men det er ikke kompatible standarder. Endret 9. juni 2009 av Flimzes Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Se her:http://www.nexusuk.org/projects/vga2scart/circuit. Det er ikke den beste linken, men var den jeg fant i farten. Problemet nå er dermed å sende riktig signal til tv-en, den ser som nevnt ikke ut til å være fornøyd med de jeg har prøvd så langt. Det skal være en true&tested måte for å få bilde fra pc-en til tv-en. red. Utdrag fra samme nettside: "The RGB signals in VGA and the RGB signals found in a SCART connector are electrically compatable, but the sync signals aren't. In VGA the vertical sync and horizontal sync are carried on separate wires, but in SCART they are both combined into a composite sync signal carried along a single wire. This circuit converts the component sync signals into a composite sync compatable with SCART. The red, green and blue signals can be connected through as-is." Siden fungerer ikke i FF forresten, men funker fint i Opera. Endret 9. juni 2009 av NgZ Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Siden fungerer fint i FF 3.5 B4, men det er en eldre tråd på forumet som sier at flere av disse kablene ikke fungerer, og at symptomet er det samme du opplever. For å sende feil innstillinger skal ofte gi minst flimring eller blinking, men de som har kabler som ikke funker får helt svart bilde. Lenke til kommentar
covah Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Slik jeg har forstått det, er det bare noen ATI kort som støtter SCART over VGA porten. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Gah, kjipe ebay-jævel, i tilfelle. Jeg har jo klart å få bilde og da. Eller "bilde" er vel mer riktig. Hadde jeg fått det hvis kabelen kun var skit? @covah: Det er nok enten gammel info, eller så er det en windows-sannhet (pga drivere). Det fungerer ihvertfall for flere på nvidia-forumet i linux. Endret 9. juni 2009 av NgZ Lenke til kommentar
covah Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 En annen ting... støtter TVen din RGB over SCART? Dette MÅ den gjør for at det skal virke. Mange TVer med flere SCART kontakter støttes dette bare på en av dem. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Aha, det stemmer jo. Ja, jeg "vet" aka er 90% sikker på at den støtter det, men har bare prøvd en inngang. Takk, skal teste. red: bedre nå, men ikke akkurat brukbart. Kun gråtoner, og skurrete. red: Og det var med denne modelinen: ModeLine "720x576@25i" 13.5 720 732 795 864 576 581 586 625 interlace -hsync -vsync Ser jo ut som horisontalsyncen ikke er helt i sync. Eller noe. Endret 9. juni 2009 av NgZ Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Etter så lang tid må det være lov med en bump. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå