Gå til innhold

PS3 Anti Aliasing?


Anbefalte innlegg

Støtter ikke PS3 noen form for Anti Aliasing, eller noe som i det minste fjerner de kantete linjene?

 

Har spilt en del spill på PS3'en min nå, og er fullstendig klar over at x antall titler som er multikonsoll ikke har inkorporert anti aliasing i koden (og det ser absolutt ikke bra ut), MEN, hvorfor skal jeg da sitte og spille sony eksklusive spill som heller ikke har anti aliasing i enkelte spill? Jeg har en Sony Full HDTV som er relativt ny, så jeg tror nok ikke problemet ligger der heller.

 

Jeg har også satt ned oppløsningen på PS3'en til 720p, ettersom de fleste spill er 720p. Dette hadde heller ingen effekt.

 

Et par spill hvor aliasingen er dårlig, MGS4, LittleBigPlanet, inFamous for og nevne noen.

 

Jeg er ikke ute etter svar som "Gi utviklerne mer tid med konsollen" da dette er et helt ubrukelig argument etter 3 år.

 

Det har sikkert blitt diskutert før, men jeg fant ikke noe liknende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, flere spill benytter seg av Anti Aliasing. Det har blitt mye vanligere enn det var på Playstation 1 og 2.

 

De fleste moderne spill har en 4-6 nivå av AA. Akkurat nå spiller jeg inFamous, og det er ikke mange kanter der som er hakkete. Etter noen observasjoner jeg har lest av Final Fantasy XIII, har det et utrolig skarpt bilde uten noe hakkete kanter i det hele tatt.

 

Flere utviklere har sagt at de bruker AA, blant annet Incognito som innrømmet at de brukte 4 eller 6X AA i Warhawk. (tror det var 6). Men dette er det få journalister som spør om, og utviklere er ikke interessert i å kommunisere på et så teknisk nivå som hvor mye AA de har.

 

Men jo, PS3 støtter absolutt AA. Og det har blitt venldig vanlig. MGS4 hadde litt mindre AA ja, men da til fordel for mer detaljerte modeller.

 

Tror det ikke er ett eneste nytt spill nå som mangler AA totalt. Hvis du har drevet med PC-spill før, spesielt på OpenGL, så vil du vite hvordan grafikk helt uten AA ser ut.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Synes det er rart at du sier det er "veldig vanlig". Greit nok at utviklere faktisk bruker AA, men når det er i en grad som nesten ikke synes, er det jo helt unødvendig.

 

Er fullstendig klar over hvordan grafikk på PC ser ut uten AA, og det er ingen fryd, derfor er det lett og trekke konklusjoner når enkelte av spillene jeg spiller på PS3 utfører dette dårlig. Jeg skal ikke komme med noen fanboy komplikasjoner, for jeg ønsker og holde dette på et nøytralt ståsted, men hvorfor har det seg at 90% av spillene jeg har spilt på Xbox 360 har minimalistiske problemer med AA? Hvis PS3 støtter AA, hvorfor er dette umulig og implementere, i det minste, på et litt mer imponerende nivå?

Endret av andr3asb
Lenke til kommentar

Det synes jeg høres veldig rart ut det du sier om at Xbox har mer AA enn PS3. Jeg kan ikke si meg enig i dette etter å ha sett flere spill på Xbox.

 

Det er et lavt nivå av AA det er snakk om på PS3 spill ja. Hadde det vært 16 og 32X AA på noe som helst konsollspill, så hadde det vært en stor nyhet vil jeg tro.

 

Men samtidig så synes jeg ikke det er store problemer med aliasing på noen PS3 spill. Men det er ikke helt borte. Men det er LANGT penere enn grafikk på tidligere konsoller. Jeg kan ærlig si at jeg ikke ser aliasing i det hele tatt, når jeg sitter i sofaen å spiller. Da ca to meter unna tv-skjermen.

 

Det kan være snakk om noe helt annet enn konsollen her. Bruker du HDMI, eller komponent kabel? Også en annen ting, TV-panelet har en egen skarphetsinnstilling. Jeg har sett at forskjellige TV'er viser datagrafikk med ganske forskjellig skarphetsnivå, men på min Samsung 32" så har jeg skarpheten på 90%, og det ser fortsatt knallbra ut.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at Xbox 360 har mer AA enn PS3, om den støtter mer eller mindre er en helt annen diskusjon. Det jeg mener er at det virker som om Xbox 360 på et eller annet vis, håndterer hakkete linjer bedre enn PS3.

 

Men hva er grunnen til at PS3 ikke kan takle AA på samme måte?

 

EDIT: og, det er jo ikke TV instillingene det er snakk om her. La oss si jeg ser på en rendret skrå linje på TV'en min fra et device som har 0 AA, så vil det se like hakkete ut på din tv som på min!

Endret av andr3asb
Lenke til kommentar

For å ta det, nei, med skarphetsfilteret i Samsung tv'en kan den hakkene se veldig tydelige ut, eller være nesten sløret bort. Ikke direkte i grafikken, men av en form for blur-filter, som er en ganske billig effekt.

 

Det å "håndtere hakkete linjer" er nettopp det som er hensikten med Anti Aliasing. Det er ingen hakkete linjer i spillkoden. Der er alle 3d-modeller helt skarpe og rene. Hakkingen er et biprodukt av at grafikken rendres i sanntid. Når grafikken beveger seg og behandles samtidig av prosessoren, vil dynamiske overganger til nye vinkler produsere disse hakkene. Legg merke til at dersom en linje vises i en lodrett eller vannrett vinkel, vil den ikke være hakkete.

 

Jeg kan egentlig ikke diskutere det her noe videre, fordi jeg ikke er enig i at Xbox håndterer hakkete linjer bedre enn PS3. Da må jeg se på noen forskning eller gode kilder som bekrefter dette.

 

Jeg husker det var noen historier om at grafikken i GTA4 var mer uskarp på Xbox enn den var på PS3. Men dette er noe hver individuell spillutvikler må gjøre et valg om å bruke eller ikke.

 

Det er stort sett AA som brukes til redusering av hakkene. Og hvis Xbox skulle ha merkbart bedre kanter enn PS3, måtte den hatt mye bedre oppløsning - dersom det ikke var nivået av AA det dreide seg om.

Lenke til kommentar

Ja, du kan dekke til kantene i en minimums grad, som helhetlig ikke har noen spesiell innvirkning, annet enn at bildet blir "tampered" i etterkant, altså forstyrret av blur og andre effekter.

 

Xbox 360 ble dratt inn som et eksempel, dette fordi begge er en konsoll og gjør stort sett samme nytten. Om Xbox 360 direkte ikke støtter bedre AA enn PS3 gjør den hvertfall en mye bedre jobb med og skjule de hakkete linjene som forekommer. Jeg har lest litt, og ser at det er opp til utviklerne hvor mye de ønsker og legge i det.

 

Det var synd..

Lenke til kommentar

Hadde vært fint med noen konkrete beviser på at Xbox har bedre kantutgjevning enn PS3.

 

Husk at det da finnes en del untak, der spill som blir laget først til Xbox, blir omkodet til PS3 til et mye dårligere resultat. Det er noen utviklere som gjør en veldig god jobb i å lage så bra multiplattform spill som mulig, som ser identiske ut på begge plattformer, mens med andre er ikke det alltid tilfellet.

Lenke til kommentar
Et par spill hvor aliasingen er dårlig, MGS4, LittleBigPlanet

 

Med tanke på spill-eksemplene dine, så vil jeg tro at det er noe galt med innstillingene dine på PS3'en.

Har du skikkelig kabel til TV'n, dvs. HDMI?

 

Både PS3 og 360 kjører som oftest 2xAA på de fleste spillene.

PS3 pleier å bruke Quincunx AA, mens 360 pleier å bruke MSAA.

 

Forskjellen er at QAA ikke bryter like brått som MSAA.

MSAA: <GRØNN><BLÅÅÅ><GRØNN>

QAA: <GRØNN><*><BLÅ><*><GRØNN>

 

* er lilla.. Fordelen er at kantovergangen blir mykere, men bildet blir litt mere blur på. Men er noen triks som hiver Blur-filter enkelt på 360'en tror jeg. :)

Er endel andre forskjeller, men det er det som er synlig for folk flest tror jeg, uten at jeg er noe ekspert på dette, men har blitt forklart det slik. :-/

Lenke til kommentar

jeg og har merket hakkete linjer her og der.. Men mgs4 og lbp er to av de spillene jeg ville listet opp der jeg har opplevd minst hakkete kanter :) MGS4 er jo siiinnnsykt smoooth.. sikkert bare jeg som ikke klarer å oppfatte det siden resten av grafikken er så bra..

Lenke til kommentar

@Ramius

 

Etter linken jeg fikk fra Topguy havnet jeg på denne siden http://www.eurogamer.net/articles/xbox-360...-article?page=1(se videoen lenger ned), hvis du fortsatt ikke ser at Xbox 360 fjerner aliasingen på en bedre måte, tror jeg du trenger briller..

 

@KongRudi

 

Vel, selvfølgelig bruker jeg HDMI, hvordan skal jeg ellers kunne sette ned til 720p fra 1080p? :p Joa, komponent, men det er jo åpenbart at har man en PS3 og HDTV er det mest naturlige og gå for HDMI.

 

@Topguy

 

Mulig Aliasing er feil ordbruk, men alle her har jo skjønt at det har med hakkete linjer og gjøre, og det er problemstillingen.

 

Men jeg kom ikke noe nærmere svar på mitt spørsmål, så vi får vel bare la det ligge. Mitt syn er nå at PS3 takler hakkete linjer dårlig.

 

Har så absolutt ikke noe imot PS3'en, jeg vil bare vite hvorfor PS3'en takler det dårligere enn foreksempel Xbox 360.

Endret av andr3asb
Lenke til kommentar
Etter linken jeg fikk fra Topguy havnet jeg på denne siden http://www.eurogamer.net/articles/xbox-360...ticle?page=1(se videoen lenger ned), hvis du fortsatt ikke ser at Xbox 360 fjerner aliasingen på en bedre måte, tror jeg du trenger briller..

Jo, jeg ser at Xboxen har mindre aliasing, men det du sier er helt feil.

 

Det er kun video av ett spill vi snakker om her, og det beviser ikke på noen som helst måte at Xbox som maskin automatisk gjør kanter finere.

 

Jeg kan si at jeg nesten ikke med noen spill hadde problemer med aliasing, bortsett fra noen av de aller første PS3 spillene. Motorstorm, Assassins Creed og slikt.

 

Hvis du ser på prakteksempler som Uncharted og Final Fantasy XIII, vil du nesten ikke se aliasing i det hele tatt. Og da er det lett for meg å si at kanter på PS3 ser renere ut basert på de to spillene. Men det blir ikke riktig.

Lenke til kommentar
Det å "håndtere hakkete linjer" er nettopp det som er hensikten med Anti Aliasing. Det er ingen hakkete linjer i spillkoden. Der er alle 3d-modeller helt skarpe og rene. Hakkingen er et biprodukt av at grafikken rendres i sanntid. Når grafikken beveger seg og behandles samtidig av prosessoren, vil dynamiske overganger til nye vinkler produsere disse hakkene. Legg merke til at dersom en linje vises i en lodrett eller vannrett vinkel, vil den ikke være hakkete.

Aliasing er heller et biprodukt fra at man prøver å vise et "uendelig" detaljert innhold med en fast antall pixler. Dette hadde vært der selv om grafikken hadde vært pre-rendered.

 

Xbox360 har en fordel med eDRAM'en som gir nok båndbredde til at 4xMSAA ikke har en minne båndbredde kostnad (som er hovedsaklig hva MSAA bruker) i motsettning på PS3 der 4xMSAA (som er maks) tar ganske mye båndbredde. I tillegg har også Xbox360 støtte for MSAA med FP HDR buffer. Så det stemmer at spill på Xbox360 oftere gjør en bedre jobb med AA, selv om bakdelene med å rendre bildet i mindre biter for å få plass i eDRAM'en holder AA bruken tilbake også her.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Aliasing er heller et biprodukt fra at man prøver å vise et "uendelig" detaljert innhold med en fast antall pixler. Dette hadde vært der selv om grafikken hadde vært pre-rendered.

 

Hæ? Det du sa der går stikk i strid med hele prinsippet om å ha prerendret grafikk.

 

Du ser jo ikke noe aliasing på FMV-sekvenser i Final Fantasy. Så nei, det er ikke aliasing i prerendret grafikk, og det tror jeg de fleste her har observert selv.

Lenke til kommentar
@Ramius

 

Etter linken jeg fikk fra Topguy havnet jeg på denne siden http://www.eurogamer.net/articles/xbox-360...-article?page=1(se videoen lenger ned), hvis du fortsatt ikke ser at Xbox 360 fjerner aliasingen på en bedre måte, tror jeg du trenger briller..

 

@KongRudi

 

Vel, selvfølgelig bruker jeg HDMI, hvordan skal jeg ellers kunne sette ned til 720p fra 1080p? :p Joa, komponent, men det er jo åpenbart at har man en PS3 og HDTV er det mest naturlige og gå for HDMI.

 

@Topguy

 

Mulig Aliasing er feil ordbruk, men alle her har jo skjønt at det har med hakkete linjer og gjøre, og det er problemstillingen.

 

Men jeg kom ikke noe nærmere svar på mitt spørsmål, så vi får vel bare la det ligge. Mitt syn er nå at PS3 takler hakkete linjer dårlig.

 

Har så absolutt ikke noe imot PS3'en, jeg vil bare vite hvorfor PS3'en takler det dårligere enn foreksempel Xbox 360.

 

Det er ikke mere aliasing på 360, de aller fleste konsoll-spill kjører 2xAA, både Gears of War 1 og 2, Uncharted, og Metal Gear Solid er 2xAA.

Den synlige hovedforskjellen er MSAA og QAA..

 

GT Prologue er 4xAA i 720P, og 2xAA i 1080P ingame, mens de slår av AA'en i Showroom.

Forza 2 1280x720 (2xAA in-game, 4xAA replay & vehicle select).

Spill som ikke har AA, er f.eks. Halo 3 og Fallout 3.

Det er noen få unntak som kjører 1080P 4xAA, som f.eks. Calling All Cars på PS3, og Boogie Bunnies på 360 er 1920x1080 (4xAA).

 

Her kan du lese endel om dette. :)

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
Hæ? Det du sa der går stikk i strid med hele prinsippet om å ha prerendret grafikk.

 

Du ser jo ikke noe aliasing på FMV-sekvenser i Final Fantasy. Så nei, det er ikke aliasing i prerendret grafikk, og det tror jeg de fleste her har observert selv.

Med pre-rendering har man gjerne mulighet til å pøse på med AA og med type 24x SSAA eliminerer man aliasing ganske greit.

 

Det er ikke mere aliasing på 360, de aller fleste konsoll-spill kjører 2xAA, både Gears of War 1 og 2, Uncharted, og Metal Gear Solid er 2xAA.

Den synlige hovedforskjellen er MSAA og QAA..

Det går vel ganske klart frem i den lista du linket til det er flere Xbox360 enn PS3 spill som har AA eller høyere grad AA.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Det er ikke mere aliasing på 360, de aller fleste konsoll-spill kjører 2xAA, både Gears of War 1 og 2, Uncharted, og Metal Gear Solid er 2xAA.

Den synlige hovedforskjellen er MSAA og QAA..

Det går vel ganske klart frem i den lista du linket til det er flere Xbox360 enn PS3 spill som har AA eller høyere grad AA.

 

Jepp, men ca.20 flere PS3-titler har native 1920x1080 i forhold til 360, som utgansgpunkt på de listene. Er endel av de titlene som har flere filter dersom du bytter til 720P, som er vanlig på 360.

Tror ikke forskjellen er så voldsom som mange 360-fans vil ha det til.

 

Uansett så blir det mere og mere vanlig med ekstra post-processing via CPU, så er uenig med at å gi utviklerene mere tid med konsollen er ett ubrukelig argument.

 

Se bare på hva Phyre-engine fikk i forrige oppdatering. :)

Tidligere var det bare ett fåtall spill som benytter seg av denne teknologien, Killzone er det mest kjente. :)

(Phyreengine er gratis fra Sony)

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
Jepp, men ca.20 flere PS3-titler har native 1920x1080 i forhold til 360, som utgansgpunkt på de listene. Er endel av de titlene som har flere filter dersom du bytter til 720P, som er vanlig på 360.

Tror ikke forskjellen er så voldsom som mange 360-fans vil ha det til.

Med mindre man har en liten TV og/eller sitter langt ifra den så hjelper ikke en høyere oppløsning så mye på aliasing, man må isåfall opp i en ekstrem høy oppløsning. Det kan heller gi en negativ effekt med mer line shimmering pga det er mer pixler der. Men høyere oppløsning har selvfølgelig andre fordeler.

 

Jeg kan ikke se at blur filter er så vanlig på Xbox360.

Lenke til kommentar

Ps3 og Xbox360 har så å si lik AA. Forskjellene på konsollene kan derimot sees på rendrete objekter, skyggelegging og annen eye-candy. Ta f.eks. det nye spillet Prototype:

 

(tatt fra gamezine.co.uk)

 

"Prototype is rendered at 1120 by 640 pixels, with QAA (quinux anti-aliasing) on the PS3 and 2xMSAA (multisample anti-aliasing) on the Xbox 360. The differences between these two solutions for video game "jaggies" are not terribly distinct"

 

"the PS3 does have a one-up on both the Xbox 360 and PC versions of the game. Surprisingly all debris on the ground is individually shadow-mapped in the PS3 game. This provides more depth for ground textures and creates a very impressive image for an open-world game.

 

You'll find that both the Xbox 360 and PC (even when graphical effects are set to Very High) games look flat in comparison. You can find comparison images below, which can be enlarged if you click on them."

 

(360)

Prototype360.jpg

 

(Ps3)

PrototypePS3.jpg

 

Zoom inn på bildet for å få med deg detaljene. Som det beskrives i linken oppleves både x360 og pc versjonene som matt og mere livløst pga. manglende kraft til rendering (se på steinene på bakken f.eks.).

Endret av Ramsey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...