Gå til innhold

asus p5q3, e8400, feilbestilt minne, ?

eshhse

Anbefalte innlegg

gamle pcen tok knekken her om dagen, så bestilte deler til ny pc i går,

HK: Asus p5q3 med støtte for ddr3 ram(trudde det var tingen)

prossesor: e8400

bestilt minne er KINGSTON VALUERAM 6GB (3X2GB) DDR3 1333 CL9

men etter det jeg har skjønt så er det ikke mye vits med ddr 3 på core 2(775)

og etter jeg har googla litt, fant jeg ut at 6 gb kitta er laga spesielt til i7 systemet..

så da er spørsmålet, må jeg bestille nytt brikkesett på 2x2 gb cl 7 ell lignende som ikke er beregnet på i7?

ell kan jeg bruke det minnesettet på dette oppsettet ute noe tull?

Og blir ytelsen dårligere av å kjøre ddr3 kontra ddr2 på dette oppsettet?(hovedkort er alt sendt, så får ikke gjort om, men kan hende jeg får gjort om minnebestillinga,, ikke sendt enda trur jeg!)

takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
gamle pcen tok knekken her om dagen, så bestilte deler til ny pc i går,

HK: Asus p5q3 med støtte for ddr3 ram(trudde det var tingen)

prossesor: e8400

bestilt minne er KINGSTON VALUERAM 6GB (3X2GB) DDR3 1333 CL9

men etter det jeg har skjønt så er det ikke mye vits med ddr 3 på core 2(775)

og etter jeg har googla litt, fant jeg ut at 6 gb kitta er laga spesielt til i7 systemet..

så da er spørsmålet, må jeg bestille nytt brikkesett på 2x2 gb cl 7 ell lignende som ikke er beregnet på i7?

ell kan jeg bruke det minnesettet på dette oppsettet ute noe tull?

Og blir ytelsen dårligere av å kjøre ddr3 kontra ddr2 på dette oppsettet?(hovedkort er alt sendt, så får ikke gjort om, men kan hende jeg får gjort om minnebestillinga,, ikke sendt enda trur jeg!)

takker for svar

Så fremst hovedkortet støtter den RAM-hastigheten som du sier du har bestilt kan jeg ikke forestille meg noen problemer. Det vil nok fungere helt fint med den CPU'en på den RAM'en. Vet ikke helt hva som skulle skape en konflikt her. Det kan hende du må stille inn hastigheten på RAM'en manuelt, og det kan jo selvsagt skape problemer.

Lenke til kommentar

Så fremst hovedkortet støtter den RAM-hastigheten som du sier du har bestilt kan jeg ikke forestille meg noen problemer. Det vil nok fungere helt fint med den CPU'en på den RAM'en. Vet ikke helt hva som skulle skape en konflikt her. Det kan hende du må stille inn hastigheten på RAM'en manuelt, og det kan jo selvsagt skape problemer.

takk for svar,

jeg tenkte mere på at det er 3 brikker som er for i7 systemet.

om man hadde fått bedre ytelse av å kjøpe 2x2 gig brikker som ikke er for i7. cl5 eller cl7..

ell om det er ett fett.. stuck medd ddr3 er jeg uansett nå ;

er noob på minne uansett. så!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke for å ta motet i fra deg. Men jeg kan love deg at RAM er noe av det som får mange til å rive seg i håret. Har vært heldig selv, og kan si at jeg ikke er spesiellt kompetent på RAM.

Noen av disse minneprodusentene har en minnekonfigurator. Og det hovedkortet har en OVL som er en liste over testede minnebrikker. Vil anbefale dersom du vil lese spesiellt mye om P5Q3 å besøke denne lenken:

http://vip.asus.com/forum/topic.aspx?board...SLanguage=en-us

Det er ikke spesiellt enkelt å finne de svarene en kan stole skikkelig på, så en får ta noen ting med ett par klyper salt. Men der snakker noen om manuelle instillinger for enkelte brikker som det kan være verdt å få med seg. Om Value-serien til Kingston; jeg ser på forumet at minst 1 person sliter med å få dem til å fungere. Men husk, at enkelte individer der liker å overklokke, og at det da gjerne er ekstra utfordringer med å finne gode manuelle instillinger.

Minnebrikkene kommer med en slags forhåndsprogrammering, slik at de er skreddersydd til å fungere ut av esken med spesielle hovedkort. Derfor da du har kjøpt minnebrikker som er laget for det Intel-brikkesettet du beskriver, så kan det hende at det vil forsøke å sette seg til innstillinger som ikke nødvendigvis er de optimale for P5Q3, men jeg er ikke skråsikker. En på ASUS-forumet sier at du gjerne kan bli nødt til å sette brikker manuellt, men at det er svært få forskjellige minneprodusenter som lager de nødvendige byggedelene til alt det minnet som er på markedet, så ofte er brikkene laget av nøyaktig de samme delene, men minnemodulene kan være satt opp med forskjellig SPD fra fabrikken. Noen velger en å lage minnemodulene til å kunne overklokkes, mens andre er mer konservative med instillingene. Du har dessuten mange ting å passe på; Volt, frekvens, forsinkelsesinnstillinger og slikt. Spør overklokkerne, de har vel ofte mest erfaring.

Selv har jeg ikke overklokket noen sinne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...