Gå til innhold

mikrobølge stråling, farer?

Anbefalte innlegg

Hei.

driver med noen forsøk, og disse innebærer at jeg har tatt ut magnetronen og transformatoren av en mikrobølge ovn. og så montert disse på et mindre kammer som jeg har laget selv, dårlig kvalitet og litt hull, har gjort dette for å kunne lage og studere plasma, noe jeg syntes er et interesant fenomen.

men nå føler jeg meg litt solbrent, og litt svimmel, kan ha noe med at jeg jobbet med epoksy/herder tidligere idag, lurer på om det kan være noe farlig? kan en magnetron lage sterk nok stråling til å skade et menneske?

mvh Mr Taco

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan ikke en vanlig mikro brukes til eksperimentene dine?

Den har jo allerede glassdør. Hvorfor er ikke den ypperlig til eksperimentet?

Leker du med farlige ting, bør du spørre FØR og ikke etter at du føler deg uvel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Microwave#Health_effects

ok takker for info og link

men føler meg faktisk helt fin idag så tror ikke det var noe farlig, merker ikke noe spesiell varme når jeg bruker den så jeg tror den skal være ganske trygg håper jeg ihvertfall da.

bruker en modifisert "mikro" på grunn av at med et mindre kammer kan jeg få høyere konsentrert stråling.

Lenke til kommentar
Bilder?

Veldig interessant prosjekt. Men jeg synes du skal forsikre deg om at kammeret er tett. Tror Clas Ohlson har et måleinstrument for slikt.

skal skaffe bilder ikveld, har ikke tilgang til kamera før da

har laget et slags "instrument" som skulle sjekke det, men problemet er at det oppdager omtrent alle typer stråling. er en modifisert høytaler, tenkte at siden høtalere begynner å pipe når mobilen ringer og mobiler sender ut mikrobølger(?)

så burde jeg kunne oppdage strålingen ifra ovnen med en.

den begynner liksom å frese når jeg skur på ovnen, men det høres mer ut som stråling ifra transformatoren, enn den typiske mikrobølge/mobil lyden.

skal sjekke ut det på clas ohlson, takker for svar :D

Lenke til kommentar
har laget et slags "instrument" som skulle sjekke det, men problemet er at det oppdager omtrent alle typer stråling. er en modifisert høytaler, tenkte at siden høtalere begynner å pipe når mobilen ringer og mobiler sender ut mikrobølger(?)

så burde jeg kunne oppdage strålingen ifra ovnen med en.

den begynner liksom å frese når jeg skur på ovnen, men det høres mer ut som stråling ifra transformatoren, enn den typiske mikrobølge/mobil lyden.

Den lyden du hører i høyttaleren pga. mobiltelefonen har ingenting med mikrobølgene å gjøre. Den skyldes ene og alene det pulserende signaleringsmønsteret som av og til brukes mellom telefon og mobilmast.

Før du fortsetter med eksperimentene dine bør du tenke litt over hvor avhengig du egentlig er av øynene dine - de er noe av det første som kan bli ødelagt ...

Fra wikipedia:

When injury from exposure to microwaves occurs, it usually results from dielectric heating induced in the body. Exposure to microwave radiation can produce cataracts by this mechanism, because the microwave heating denatures proteins in the crystalline lens of the eye (in the same way that heat turns egg whites white and opaque) faster than the lens can be cooled by surrounding structures. The lens and cornea of the eye are especially vulnerable because they contain no blood vessels that can carry away heat. Exposure to heavy doses of microwave radiation (as from an oven that has been tampered with to allow operation even with the door open) can produce heat damage in other tissues as well, up to and including serious burns which may not be immediately evident because of the tendency for microwaves to heat deeper tissues with higher moisture content.

Lenke til kommentar
Kan ikke en vanlig mikro brukes til eksperimentene dine?

Den har jo allerede glassdør. Hvorfor er ikke den ypperlig til eksperimentet?

Leker du med farlige ting, bør du spørre FØR og ikke etter at du føler deg uvel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Microwave#Health_effects

ok takker for info og link

men føler meg faktisk helt fin idag så tror ikke det var noe farlig, merker ikke noe spesiell varme når jeg bruker den så jeg tror den skal være ganske trygg håper jeg ihvertfall da.

bruker en modifisert "mikro" på grunn av at med et mindre kammer kan jeg få høyere konsentrert stråling.

Høres greit ut det her. Gleder meg til å se bilder, dette høres spennende ut :)

En anbefaling: Ikke ha eksperimentet i høyde med skrittet ditt.

Fordi? Det er ikke ioniserende stråling. Men jeg slutter meg til det som ble sagt om øyne: Dersom du merker "oppvarming" når du er i nærheten av maskinen. bør du holde øynene dine unna. Linsen etc. på øyet ditt har veldig lite blodgjennomstrømning, og derfor dårlig kjøling. Derfor tåler den oppvarming vha. mikrobølger etc. dårligere enn resten av kroppen.

Lenke til kommentar

Fordi? Det er ikke ioniserende stråling. Men jeg slutter meg til det som ble sagt om øyne: Dersom du merker "oppvarming" når du er i nærheten av maskinen. bør du holde øynene dine unna. Linsen etc. på øyet ditt har veldig lite blodgjennomstrømning, og derfor dårlig kjøling. Derfor tåler den oppvarming vha. mikrobølger etc. dårligere enn resten av kroppen.

Varme er kjent for å gå utover spermkvaliteten. Siden testiklene er forholdsvis åpne mot stråling så skal det lite til for at varmen her går opp og det er ikke bra.

Bruk et penisfuttural i bly!

Lenke til kommentar
oi, sorry, glemte ut å poste bilder, kommer snart,

men kan det her være skadelig? tenker på å bygge en sånnen bare at eg fokuserer strålene sånn at jeg kan få ting til å lyse flere meter unna?

http://www.youtube.com/watch?v=pz5MIuyam4w...feature=related

Hvis du bare skal få et lysstoffrør til å lyse på et par meters avstand er det jo mye bedre og tryggere å lage en teslacoil:

Lenke til kommentar
oi, sorry, glemte ut å poste bilder, kommer snart,

men kan det her være skadelig? tenker på å bygge en sånnen bare at eg fokuserer strålene sånn at jeg kan få ting til å lyse flere meter unna?

http://www.youtube.com/watch?v=pz5MIuyam4w...feature=related

Hvis du bare skal få et lysstoffrør til å lyse på et par meters avstand er det jo mye bedre og tryggere å lage en teslacoil:

kul video, men det er vel lettere å bare hooke opp en magnetron til et stålrør enn å lage en tesla coil, og man kan vel merke varmen fra den før noe skade sjer, og sånn øye katarr greie kan opereres? eller det går vel ann å ta alufolie og stikke masse små hull i den og bruke som en slags "brille"

http://www.youtube.com/watch?v=1KcD3KQ38CM...lated&pos=1

Lenke til kommentar

Det var en spøk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...