Brandes Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Hei! I likhet med ca. 50 000(random anslag:)) andre ungdommer trakk jeg eksamen nå i dag. Dette blir det siste jeg gjør på VGS noensinne, siden vi slutter på skolen samme dag jeg har eksamenen, onsdag altså, og jeg tenker jeg vil avslutte med en sekser, eller i verste fall en femmer. Jeg har da temaet "Analyze a film or novel with reference to its historical and social period.", her fikk vi da valget mellom en rekke filmer og romaner vi har lest gjennom skoleåret, og valget mitt landet på filmen "Oliver Twist" av Roman Polanski (2005). Skal ha en framføring på 10-15 min, tar sikte på rundt 12 min. Men jeg har lite erfaring med å analysere filmer, og lurer på hvordan jeg bør dele opp framføringen. Noen som har noen tips? Bør jeg f.eks ha mye fokus på filmvirkemidler, som f.eks voice-over, slomo? Eller bør hovedfokuset ligge på å diskutere den historiske konteksten osv? Jeg lurer rett og slett på hva som trengs for å oppnå en meget god karakter på en engelsk(muntlig)eksamen. Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Hei! I likhet med ca. 50 000(random anslag:)) andre ungdommer trakk jeg eksamen nå i dag. Dette blir det siste jeg gjør på VGS noensinne, siden vi slutter på skolen samme dag jeg har eksamenen, onsdag altså, og jeg tenker jeg vil avslutte med en sekser, eller i verste fall en femmer. Jeg har da temaet "Analyze a film or novel with reference to its historical and social period.", her fikk vi da valget mellom en rekke filmer og romaner vi har lest gjennom skoleåret, og valget mitt landet på filmen "Oliver Twist" av Roman Polanski (2005). Skal ha en framføring på 10-15 min, tar sikte på rundt 12 min. Men jeg har lite erfaring med å analysere filmer, og lurer på hvordan jeg bør dele opp framføringen. Noen som har noen tips? Bør jeg f.eks ha mye fokus på filmvirkemidler, som f.eks voice-over, slomo? Eller bør hovedfokuset ligge på å diskutere den historiske konteksten osv? Jeg lurer rett og slett på hva som trengs for å oppnå en meget god karakter på en engelsk(muntlig)eksamen. Du er flink nok til å vurdere det du skal gjøre. Spørsmålet ditt hvorvidt du skal analysere filmens virkemidler eller historiske kontekst er vel litt unødvendig, da oppgaveteksten sier at du skal analysere den i referanse til dens historiske og sosiale periode. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå