aklla Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 jeg prøver å få til 3x1 time med trening i uken, både styrke og kondisjon. men, oftest har jeg knapt tid til å spise middag i løpet av en dag, enda mindre å faktisk lage en sunn middag som jeg egentlig burde ha gjort. jeg vet jeg kommer til å få tips om å spise sunt og skikkelig, men er enten en hurtig-fix eller så blir det sånn det er. jeg har tenkt på å starte med proteinpulver, men er usikker på hvor mye effekt dette vil ha, kan dette funke som en delvis erstattning for godt kosthold eller er det totalt bortkastet om man ikke spiser skikkelig i tillegg? evt andre tips til hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
hvorre Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 First of: Hvorfor har du ikke tid til å spise en ordentlig middag? Så on-topic: Proteinpulver er wasted uansett hvor bra eller dårlig en spiser i mine øyne. Tror ikke det finnes noe anerkjente undersøkelser som beviser at det fungerer, men det finne jo ikke noe som beviser det motsatte heller så... Enda mindre kan du erstatte et godt og normalt kosthold med noe som helst slags kosttilskudd. Det er en grunn til at det heter "kosttilskudd" og ikke "kosterstatter"... Anyways, jeg hadde anbefalt deg å lage deg noen sandwicher eller noe om du har tid til det. Drikk godt under trening, og få i deg frukt rett etter trening. To timer senere bør du innta ett måltid som inneholder proteiner og karbohydrater(pasta og kylling f.eks.) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) andre ting pleier å komme opp enten privat eller på jobb, diverse ting. ofte er jeg hjemme sånn rundt 21-23 på kvelden etter jobb. f.eks denne uken, så er første gang jeg ikke har fullt skjema til klokka 22 er først på lørdag, utenom i dag, da jeg egentlig hadde planer, men er sånn halv-veis syk og ganske sikker på at jeg hadde feber på jobb, så jeg måtte droppe alt i dag. edit: igjen, jeg er ikke ute etter å erstatte ett godt kosthold, men å enkelt forbedre ett som ikke er så bra med noe enkelt. Endret 8. juni 2009 av aklla Lenke til kommentar
hvorre Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Okey, om du har tid om morgenen(eller kvelden før) kan du jo lage deg ett ordentlig beist av en matpakke som du tar med deg på jobb ol. Som elev på idrettslinje har jeg rimelig grei erfaring med hvor viktig mat er for at du skal føle deg bra, og jeg spiser 7-8 brødskiver til lunsj hver dag... Om du ikke passer på med næring kan du fort bli overtrent, og tro meg, det kan bli nasty for kroppen din! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Okey, om du har tid om morgenen(eller kvelden før) kan du jo lage deg ett ordentlig beist av en matpakke som du tar med deg på jobb ol. Som elev på idrettslinje har jeg rimelig grei erfaring med hvor viktig mat er for at du skal føle deg bra, og jeg spiser 7-8 brødskiver til lunsj hver dag... Om du ikke passer på med næring kan du fort bli overtrent, og tro meg, det kan bli nasty for kroppen din! Lunsj på jobb er ikke det værste, spiser ofte ganske greit der, som omelett+salat+brødskiver, en real hamburger(ikke fastfood-crap), pasta-retter osv. hvilke tegn kan jeg se etter om jeg er eller er på vei til bli overtrent da? Endret 8. juni 2009 av aklla Lenke til kommentar
hvorre Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Okey, jamen da høres det jo ikke så ille ut som det gjorde i starten... Tegn på overtrening kan være slitasjeskader, at du er konstant utmattet og sliten, at du ikke oppnår overskudd og at du ikke merker fremgang i treningen selv etter lengre tids trening. Nå har jeg ikke akkurat alle symptomene foran meg nå(boka der jeg har alt fra ligger på skolen..) men om du er tålmodig så skal jeg få gitt deg ett bedre svar i løpet av morgendagen Lenke til kommentar
HValder Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Hvorre: Kvifor i all verden skal du vendte 2 timar før du eter skikkelig etter trening? Er jo ingen grunn til at du skal vendte med å få i deg protein. Og, kva er den bullshiten om at proteinpulver ikkje fungerar? Kroppen treng protein for å reparere musklane så du gir kroppen det den treng, blir jo ikkje noko forskjellig frå å ete ei boks tunfisk. Forøvrig finnes det såkalte måltidserstattere, men det er ikkje noko å anbefale imo. Du har mykje erfaring med lunsj, men spiser skiver til lunsj? fail. aklla: Beste tipset eg kan gi er at du begynner å lage noko form for middag på forhånd, som er lett å varme opp når du måtte ønske/ha tid. Hvis du er seriøs ang. treninga di og vil begynne med eit skikkelig opplegg er det ikkje noko i vegen for at du kan begynne med ein gainer, som eit enkelt alternativ rett etter trening. Lenke til kommentar
hvorre Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Det jeg skriver er det som står under kapittelet om kosthold i boken min i treningslære. Selvfølgelig, du skal ikke vente to timer med å tilføre noe som helst slags proteiner, men det jeg mener er at det første STORE måltidet burde komme to timer etter trening. Kroppen har ikke godt av for mye på for kort tid. Men for all del: Spis litt rett etter trening! Når det gjelder skivene mine, så skrev jeg da ingen ting om hva slags brød eller hva jeg har på dem, gjorde jeg? Btw, angående proteinpulver: Mener å huske at grunnen til at det er wasted er at mesteparten av proteinene går rett gjennom systemet av en eller annen grunn... Edit: Sier meg forresten enig i HValer sitt tips om ferdiglaget middag Endret 8. juni 2009 av Hvorre™ Lenke til kommentar
different Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Det jeg skriver er det som står under kapittelet om kosthold i boken min i treningslære. Selvfølgelig, du skal ikke vente to timer med å tilføre noe som helst slags proteiner, men det jeg mener er at det første STORE måltidet burde komme to timer etter trening. Kroppen har ikke godt av for mye på for kort tid. Men for all del: Spis litt rett etter trening! Btw, angående proteinpulver: Mener å huske at grunnen til at det er wasted er at mesteparten av proteinene går rett gjennom systemet av en eller annen grunn... Optimalt sett bør man få i seg protein innen 30 min etter trening, og det er derfor mange tar med seg en shake på trening. Nesten gang du fyrer i ovnen kan du med fordel bruke treningsboken din som fuel. Proteinpulver er proteiner i pulverform. Det er det samme som du får i deg fra kjøtt/egg/melk. At mesteparten går rett igjennom systemet hørest ut som noe tull som kunne stått i en bok om treningslære. Jeg anbefaler at du leser fakta før du begynner med vranglære på internett. http://www.tmuscle.com/free_online_article...strength_sports Endret 9. juni 2009 av different Lenke til kommentar
spelly Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Jeg vet jeg går litt off topic no, samtidig stjeler tråden litt, håper dette går greit. Slik er hverdagen min: Skole, trening, jobb. mellom trening og jobb, pleier jeg å stikke på safari å kjøpe litt kylling nugget og melk, fungerer dette å spise rett etter trening? Får jeg i meg tilstrekkelig med protein gjennom kylling nuggets? Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Og, kva er den bullshiten om at proteinpulver ikkje fungerar? Kroppen treng protein for å reparere musklane så du gir kroppen det den treng, blir jo ikkje noko forskjellig frå å ete ei boks tunfisk. Er ikke det samme hvor du får proteinene fra, det finnes noe som heter proteinkvalitet. Altså hvordan sammensetningen av proteinene er (aminosyrer). Morsmelk og rått egg har f.eks. 100%, mens kumelk har 95%. Har ikke tabellen her, så kan ikke sjekke for tunfisk og det varierer med de forskjellige proteinshakene , men er ihvertfall ikke det samme hvor du får proteinene fra. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Du tar det jo litt ut av kontekst der da Sindre, poenget mitt var at proteinpulver er ein kurrant kilde til protein, slik som tunfisk også er. I proteinpulver er det jo forøvrig både høgare konsentrasjon av protein, samt mange produsentar fokuserar på auke kvaliteten ved å tilsette essensielle aminosyrer frå andre protein osv. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Aldri vurdert å forandre livsstil? Tror det er mer enn trening som ikke kommer til å fungere med et så travelt skjema. Endret 11. juni 2009 av Sebbe Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 Aldri vurdert å forandre livsstil? Tror det er mer enn trening som ikke kommer til å fungere med et så travelt skjema. har egentlig aldri vurdert å forandre den uten videre nei, ihvertfall ikke den "riktige" veien. uka skulle hatt flere dager, så hadde jeg fått tid til alt jeg burde hatt tid til. noe spesiellt du tenkte på eller? Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Hvis du arbeider så mye som du gjör og såvidt kan spise middag så er det förste jeg tenker på er at du kan bli utbrent. Men dette vet såklart du bedre enn meg. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 (endret) Hvis du arbeider så mye som du gjör og såvidt kan spise middag så er det förste jeg tenker på er at du kan bli utbrent. Men dette vet såklart du bedre enn meg. det meste er ikke jobbing. har oftest 1 dag der jeg jobber hele dagen i løpet av uken, enkelte ganger er det 2 hele dager, sånn ca fra regner jeg som 08-22 en hel dag, standard jobber jeg 08-16. jeg har vært nært ved å være utbrent ved en anledning(tror jeg ihvertfall), kuttet ned på alt en måneds tid og startet rolig opp igjen, jeg kjenner mine grenser og tar tegn serieøst, så jeg tviler sterkt på at det kommer til å bli noe problem. må sove nå, 8 timer til jeg skal være på jobb, 5 minutter siden jeg kom hjem for første gang i dag. Endret 12. juni 2009 av aklla Lenke til kommentar
lassejl Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Skal du trene, trenger du næring. Om det kommer fra protein pulver eller et godt kjøttmåltid har ikke så mye å si, begge deler er i hvertfall MYE bedre enn å ikke få i seg næring. Ta deg en proteinshake og en go'morgen youghurt med musli etter trening og du har fått i deg næring og spart masse tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå