mrmattis Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Hei Jeg har boliggjeld på 2,36 millioner, og en bolig med verdi på 3 millioner. Inntekt i fjor var 830 000 kroner, regner med ca 700 000+ kroner i år. Er forøvrig skilt, så jeg har ansvaret alene. I januar inngikk jeg en 10 års fastrente avtale på 2 millioner av lånet. Jeg var heldig og traff rentebunnen på 4,95% de siste 340 000 kroner har jeg på flytende rente på 3,15%. Hvis jeg velger å løse inn fastrentelånet pr. dagsdato, så gir banken meg en underkurs på 60 098 kroner. Årsaken er at fastrenten på tilsvarende lån er steget til 5,45%. Ville dere vurdert dette, eller tror dere 10 års fastrente skal lenger opp på relativt kort sikt? Eller bør jeg se på 4,95% som en "billig forsikring" de neste 10 årene. Har en "sikker" jobb, og har heller ikke planer om å bytte bolig. Hva tror dere er mest lønnsomt, og hva er "lurest"? Lenke til kommentar
KS Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 I teorien så er det omtrent hipp som happ om du velger å endre fra fast til flytende så lenge du har tenkt til å fortsette å ha lånet. Konsekvensen for deg ved at du endrer fra fast til flytende er at du får underkurs fra banken, men går til en flytende rente som antagelig kommer til å stige og på et eller annet tidspunkt vil nok dagens "gevinst" bli til morgendagens tap. For meg blir det vill gjetting om hvorvidt du vil kunne få en enda større underkurs om ett år eller tre år. Kanskje er det like gjerne den andre veien. Jeg er av oppfattningen at når du først har bindt og skal fortsette å ha lånet, så endrer man ikke til flytende nettopp fordi det utløser over/underkurs og fordi beregningen av over/underkurs gjør at man går i null (teorien i hvertfall). Et annet momentet er at jeg ikke ville brukt boliglånet mitt til spekulasjon (særlig valutaspekulasjon). 4,95% er vel en grei rente. Lenke til kommentar
mrmattis Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 Takk for seriøs tilbakemelding. Det jeg heller mest mot er å beholde lånet slik jeg har, og heller glede meg over at jeg traff "fastrentebunnen" på 4,95% for 10 år. Kan nok bli dyrt å være "grådig" også. I teorien så er det omtrent hipp som happ om du velger å endre fra fast til flytende så lenge du har tenkt til å fortsette å ha lånet. Konsekvensen for deg ved at du endrer fra fast til flytende er at du får underkurs fra banken, men går til en flytende rente som antagelig kommer til å stige og på et eller annet tidspunkt vil nok dagens "gevinst" bli til morgendagens tap. For meg blir det vill gjetting om hvorvidt du vil kunne få en enda større underkurs om ett år eller tre år. Kanskje er det like gjerne den andre veien. Jeg er av oppfattningen at når du først har bindt og skal fortsette å ha lånet, så endrer man ikke til flytende nettopp fordi det utløser over/underkurs og fordi beregningen av over/underkurs gjør at man går i null (teorien i hvertfall). Et annet momentet er at jeg ikke ville brukt boliglånet mitt til spekulasjon (særlig valutaspekulasjon). 4,95% er vel en grei rente. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå