lilphil Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Heisann! Jeg har tittet litt rundt på diverse nettsider nå, men klarer ikke å bestemme meg. Driver med et lite hjemmestudio på soverommet og trenger mikrofon til vokal. Bruker en macbook pro til greiene.. Jeg har veldig lite erfaring med opptak av vokal, driver hovedsaklig på som produsent og DJ. Er villig til å legge litt penger i dette og vil ha så god lyd som mulig så lenge det ikke blir i overkant av 4000-5000,- Takker for svar! Lenke til kommentar
proaudio Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Hei, Kjøp en Shure Beta 58 mikrofon, koster rundt 2200,- Da har du en av de mest brukte mikkene til live/studio. Selv om mange sverger til dyre spesialbygde studio mikrofoner kommer man langt med shure beta 58. Beta 58 er en videreutvikling av SM58 som ble brukt under innspilling av artister som bryan adams, metallica, nick cave, mm. Kjøp et lydkort som har firewire. Her er det desverre dyre kort som gjelder, men kjøper du et m-audio kort så kommer du langt her også. m-audio solo koster rundt 2000,-, noe som gjør at du havner mellom 4-5000 til hjemmestudio. det som er viktig når du kjøper lydkort er at det er en mikrofonforsterker innebygd. Et kort jeg absolutt anbefaler er Echo Audiofire 4 (kr 2700 på www.sound1.no). lykke til Lenke til kommentar
lilphil Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 Heisann igjen! Lenge siden jeg startet denne tråden, men klarer fortsatt ikke helt å bestemme meg for hvilken mikrofon og lydkort jeg skal ha meg. Har snakket mer med folk og surfa mer rundt på nettet, noe som har bare gjort at jeg har blitt mer usikker på hva jeg skal ha. Har klart å skrapa sammen 7000 til mikrofon og lydkort nå også, så har litt mer å bruke på dette.. Hvordan er preampen i Echo Audiofire 4 forresten? Er det bedre om jeg kjøper et lydkort uten preamp og heller en preamp for seg selv? Lydkorte må ha et par ekstra inn og utganger med tanke på at jeg skal koble opp mixern og platespillerne mine og en effektbox som jeg tenkte å bruke på instrument og tracks på pcn. Skal jeg fortsatt kjøre på med Shure Beta 58? Fikk anbefalt en studiomic til rundt 3000 for leden, en type Røde såvidt jeg husker. Takker for svar igjen! Lenke til kommentar
JacobDW Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Jeg har sikla litt på dette kortet i det siste: http://www.procom.no/index.php?target=http...p/details/24626 Vi har 8-kanalersversjonen av dette kortet på jobben, og preampene er helt supre! Hmm nå leser jeg at du må ha fler inn, så da kan du jo glemme den jeg nevnte...men kanskje storebroren med 8 preamper da, ligger vel på 5000. der har du en haug med innganger. Firewire er det også. Lenke til kommentar
ertestuing Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Echo Audiofire bør være mer enn bra nok for ditt bruk. Veldig gode lydkort! Når det gjelder mikrofoner bør du gå for en kondensatormikrofon og ikke en dynamisk mikrofon, siden det er snakk om hjemmestudio her. Hvis du ser på Procom.no syns jeg at Røde NT1-A ser veldig fin ut. I tillegg trenger du jo et mikrofonstativ hvis du ikke har det fra før, og det koster jo fort noen kroner. Gå for Köenig & Meyer, de varer hele livet. Lenke til kommentar
proaudio Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 I hjemme studiobruk er det bedre med en dyr dynamisk mikrfon enn en billig kondensatormikrofon. Dynamiske mikrofoner blir stor sett ikke dyrere enn 2-3000 kr, og da er de smell gode. En kondensator mikrofon er det mer makkverk med og er vanskeligere å bruke, og man må litt opp i pris for å få kvalitet. Hvis du skal kjøpe en Røda mic så kjøp NT1000, det er faktisk en fantastisk god mikrofon som kan hamle opp med "store" gutta. Sett at du har en halvgrei preamp. NT1A er litt døll, akkurat som den er full av bomull. Ikke kjøp mikrofon med filter, det er bortkasta(penger, i og med at du betaler for noe du allerede har integrert i mikser/daw). r det bedre om jeg kjøper et lydkort uten preamp og heller en preamp for seg selv? Jo, helt klart, men dyrere.. Hvordan er preampen i Echo Audiofire 4 forresten? Alle preamper i lydkort/miksere til den prisklassen er like, og man kan forvente det samme. RME Fireface derimot skiller seg meget positivt ut, men koster mer. Klarer du deg med 8 i/o + adat+midi+clock++ ville jeg gått for RME Fireface 400, da tror jeg neppe du trenger micpreamp ved siden av. i tillegg bør du invistere i en portabel "boks". Det er utrolig hvor "dårlig" lyden blir hvis du får med romklangen fra et akustisk opptak og legger det oppe på et elektronisk lydbilde med en generert romklang. Det blir ofte full kræsj og god "bøtte", kan jo være tøft også Alt i alt trenger du ikke å være veldig nervøs for hva du kjøper i denne prisklassen, det er for det meste mye av det samme. Billige kondensatormikrofoner er ikke gøy ( har en adk til 1700, gis bort...).. blir sikkert bra Lenke til kommentar
proaudio Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 En liten ting jeg kom på: Allle webshopper med respekt for seg selv har pakketilbud hvor de snekkrer sammen alt fra nybegynner til pro - pakker. gå på www.musikkweb.no, der vil du finne en kolonne på venstre side, dedikert til webshopper og importører. Der kan du sikkert få gode tips og tilbud. Lenke til kommentar
lilphil Skrevet 2. november 2009 Forfatter Del Skrevet 2. november 2009 Takker for svar ass! Har blitt mye klokere på det her føler jeg. Har ikke fått no varsel på at det var aktivitet på den tråden her så jeg har trodd den har vert død til nå..... Veldig kjipt. Jeg kjøpte et M-Audio Profire 610 lydkort før jeg leste det du postet om RME Fireface 400 åssån, men har ikke kjøpt mikrofon enda. Nå har jeg et budsjett på rundt 5000 til mikrofon og div. greier som popfilter og en sånn boks hvis jeg trenger det. Skal jeg bare gå for NT1000 og en sånn boks? Lenke til kommentar
proaudio Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 (endret) greier som popfilter og en sånn boks hvis jeg trenger det. Skal jeg bare gå for NT1000 og en sånn boks? jeg ser ikke noe grunn til å la være ta også med pop-filter. billig invistering Endret 3. november 2009 av proaudio Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå