Sutekh Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 PC-verdenen er litt annerledes, siden produsentene faktisk har klart å komme frem til noe så ukapitalistisk som fungerende standarder Det går faktisk an å koble sammen et ATX-hovedkort fra ASUS, et skjermkort fra PoV, en strømforsyning fra Corsair og harddisker fra WD i et kabinett fra Lian-Li. Ikke at det er umulig (RED har jo en del interessante tanker om modularitet, og kan også ta optikk med flere fatninger), men jeg tviler på at du vil se noen lignende løsninger fra de rimelig erke-konservative tradisjonelle produsentene (Canon, Nikon, til dels Pentax og Sony). Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2009 PC-verdenen er litt annerledes, siden produsentene faktisk har klart å komme frem til noe så ukapitalistisk som fungerende standarder Hehe, det vet jeg faktisk men det var IKKE det jeg mente. At man skal kunne velde hus fra Canon og innmat fra Nikon har jeg verken sagt eller ment, når man eventuelt bygger opp eget kamera så må det jo så klart alt være fra samme produsent. Som sagt er det sikker avanserte amatører som gjerne kunne tenkt seg ett D3 hus men ikke er villig til å betale 35 000 kr for det. På andre siden er det sikkert profesjonelle som gjerne ville hatt minst mulig fysisk kamera, kanskje som ett kamera nr 2 på farten. Kanskje noen foretrekker vribar skjerm i stedefor høy oppløsning eller motsatt. Etc,etc,... Hadde man kunne kjøpe ett kamera med D3 hus, D5000 innmat og da plass til ekstra batteri i huset siden innholdet til D5000 tar mindre plass for en pris på ca 12 000 kr. Tror dere ikke en slik mulighet hadde blitt tatt i mot med åpne armer? Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 tror nok mange som sier de tar i mot det, men min spådom er at det hadde blitt mislykket. Og hvorfor er det så klart at det må være fra samme produsent dersom det skal være modulart? Og faktisk tror jeg det er veldig få som vil ha et entry level kamera i gigant størrelse;) Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2009 tror nok mange som sier de tar i mot det, men min spådom er at det hadde blitt mislykket.Og hvorfor er det så klart at det må være fra samme produsent dersom det skal være modulart? Og faktisk tror jeg det er veldig få som vil ha et entry level kamera i gigant størrelse;) D5000 i ett D3 hus er jo KUN ett eksempel!! Hvorfor skulle det ikke lykkes KUN fordi man kan velge delene fra samme produsent. Det du kommer med er det som kalles ett tomt argument, altså ett argument som det ikke finnes andre argumenter for. At delene kommer fra samme produsent ser jeg bare på som en fordel.... Lenke til kommentar
boos Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Hadde man kunne kjøpe ett kamera med D3 hus, D5000 innmat og da plass til ekstra batteri i huset siden innholdet til D5000 tar mindre plass for en pris på ca 12 000 kr. Tror dere ikke en slik mulighet hadde blitt tatt i mot med åpne armer? Jeg ville heller hatt D3-innmat i et D40-hus.... boos Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 jeg sa aldri at det aldri ville funke så lenge det kun var fra samme produsent. Les det jeg skriver.. Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2009 jeg sa aldri at det aldri ville funke så lenge det kun var fra samme produsent. Les det jeg skriver.. Ok, tror jeg feiltolket den litt..... likevel tror jeg kanskje at det er veien å gå, ikke fordi det er lønnsomt produksjonsmessig men fordi kunden kanskje ønsker det. Hvis det er slik at en produsent kaprer markedsandeler fra de andre fordi de tilbyr noe nytt og innovativt må bare de andre komme etter. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 det er avhengig av hvor store markedsandeler det er og hvor dyrt det er å tilby. De må gjerne prøve, alt nytt er positivt, men jeg tror ikke det kommer til å lønne seg kontra det systemet de har nå. Hvertfall ikke på en god stund. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 For å spore av litt så ville jeg nesten tro at "D400" blir FX format. Teknologien har vært ute en liten stund og finnes nå i flere modeller så prisene på produksjon osv bør gå nedover. Det ville være merkelig hvis Nikon har D5000, D90, D300/D400 med identisk bildekvalitet og at det er mer eller mindre knapper, størrelse, motor og ett par andre funksjoner som kun skiller de. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Det tviler jeg sterkt på. Jeg vil tro at D400 får en ny og bedre DX sensor. Enten med flere Mpix og tilsvarende eller hårfint bedre ISO-egenskaper, eller samme antall Mpix og merkbart bedre ISO egenskaper (sistnevnte er vel mest en ønsketenkning). Det er alltid sånn at toppmodellene får de nyutviklete egenskapene først, og så drypper de ned på modellene under når teknologien modnes og blir billigere å produsere. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 http://www.kenrockwell.com/nikon/d5000.htm - Masse bra stoff! Tror han har sammelignet Nikon-kameraene når det gjelder bildekvalitet. Har for øvrig akkurat kjøpt D90, og bildekvaliteten er himmelhøyt over min gamle D200. Jeg er vel rimelig sikker i min sak, D40et skal før sommerferien byttes ut med D5000. Lenke til kommentar
Kellendil Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Poenget kommer litt sent i klippet, men det er det du sier som er "poenget". Mange forskjellige modeller så folk kan bestemme det de vil ha selv. Hvorofr er mange modeller bedre enn at man kan sette sammen og bestemme delene selv? Fordi vi ikke vet hva vi vil ha Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Fordi vi ikke vet hva vi vil ha Jeg synes det er vanskelig å velge kamera men ikke på grunn av alle modellene, mest på grunn av at de forskjellige modellene har litt av det jeg vil ha. Kunne jeg komponert ett kamera selv hadde valget vært mye lettere for de fleste. Så da er vel ett selvkomonert kamera mye bedre enn noe annet å lettere å bestemme seg for Edit: Så konklusjonen må vel bli at det er AKKURAT DET folk vil ha, hvorfor skal innstegsmodellene hele tiden ha dårlig grep og dårlig værtetting. Mange av typisk 1. gangskjøper kunder ville nok gjerne kunne tatt med kamera ut i regnvær UTEN å måtte betale 15 000 kr for det. På en annen side, hvorfor skal avanserte brukere betale for ekstrem værtetting nå kameraet skal stå på ett stativ innendørs hele tiden. Endret 11. juni 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Det tviler jeg sterkt på. Jeg vil tro at D400 får en ny og bedre DX sensor.Tror nok ikke Nikon dropper å ha en DX-semiproffmodell med det første, nei. Når man ser på prisforskjellen mellom D300 og D700 så er det fremdeles ganske mye å spare på å ha en mindre sensor i et hus med ellers omtrent samme ytelse. Krysser fingrene for at de holder seg på ca. 12 Mp og heller satser på å la teknologifremskritt gi utslag i bedre dynamisk omfang og ISO-ytelse. Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 Krysser fingrene for at de holder seg på ca. 12 Mp og heller satser på å la teknologifremskritt gi utslag i bedre dynamisk omfang og ISO-ytelse. Enig.... så får vi også krysse fingrene for at de kommer ut med ett fullformat med rundt 20 Mpx til D700 pris, eller helst til rundt 15 000 kr. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Enig.... så får vi også krysse fingrene for at de kommer ut med ett fullformat med rundt 20 Mpx til D700 pris, eller helst til rundt 15 000 kr.Det er jo mye spekulasjon rundt et hus i D700-formfaktor med samme sensor som i D3X, og det er ikke usannsynlig at noe sånt vil dukke opp. D3X er jo på mange måter overkill for studiofotografer som gjerne er de som trenger så mange megapiksler (presse- og sportsfotografer kan nok fort finne på å trenge D3-byggekvaliteten, studiofotografer behandler generelt utstyret sitt bedre). Spørsmålet er når det kommer. Nikon har mindre produksjonskapasitet enn Canon og Sony, så det er ikke sikkert de har mulighet til å sette det i produksjon med det første. Men Nikon bør sørge for å ha noe som kan konkurrere med 5D MkII og A900 på pris og bruksområde. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 D400 tror jeg kommer med 15Mpx DX (men håper 12). Tror nok det går noen år før vi får et rimelig (~10k) FX kamera. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Ser ut til at tråden har sporet av, og da er dat sikkert lov til å fortsette. Skal jeg spå i krystallkula, tipper jeg at D400 kommer om et par måneder og at det vil være rundt 14-15Mpx og noe bedre høyisoegenskaper enn D300, ellers mindre justeringer på LV og video, til en pris rundt 15k. Det sagt, det kan hende det er noe i ryktene om D300s også... Angående D3x sensoren i D700 huset, tror jeg at det kommer rundt årsskiftet, til en pris i overkant av 25k. Videre tror jeg det kan komme en oppfølger til D40 snart, altså en ny strippet billigmodell til rundt 4k. Ellers kan vi også forvente oss minst tre nye objektiver og en ny blits i år. Oppfølger til D3, tror jeg ikke kommer før i løpet av neste år. Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 Ser ut til at tråden har sporet av, og da er dat sikkert lov til å fortsette. Har ihvertfall ingenting å si for trådstarter.... meg Skal jeg spå i krystallkula, tipper jeg at D400 kommer om et par måneder og at det vil være rundt 14-15Mpx og noe bedre høyisoegenskaper enn D300, ellers mindre justeringer på LV og video, til en pris rundt 15k. Det sagt, det kan hende det er noe i ryktene om D300s også... Angående D3x sensoren i D700 huset, tror jeg at det kommer rundt årsskiftet, til en pris i overkant av 25k. Videre tror jeg det kan komme en oppfølger til D40 snart, altså en ny strippet billigmodell til rundt 4k. Ellers kan vi også forvente oss minst tre nye objektiver og en ny blits i år. Oppfølger til D3, tror jeg ikke kommer før i løpet av neste år. Angående erstatter til D40 er jo D60 allerede her til den prisen. Jeg tror (kanskje ikke i år) at D5000 får en lillebror eller storebror, tror nemlig en 1000 serie vil fortsette å ha vribar skjerm og at den får modeller parallelt med de andre. Håper da at vi får ett kamera i D300 klassen med vridbar skjerm og mye høyere oppløsning på skjermen. PS! Har nettopp kjøpt Nikon D5000 (for ca 2 timer siden) men var usikker i forhold til D90. Hovedslaget var nok pris siden Expert kun leverte med 18-105 til 10 000 kr og hadde D5000 til 7500 kr. I tillegg har D5000 noen kule funksjoner som man (trolig) ikke finner i D90. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Angående erstatter til D40 er jo D60 allerede her til den prisen.Var det ikke for kort tid siden snakk om at D60 var tatt ut av produksjon og var på vei ut? D5000 er et spennende kamera, og jeg må ærlig innrømme at jeg skulle likt å hatt et ved siden av min fremtidige D700 (bare jeg blir ferdig med denne helsikes doktorgraden og får meg en skikkelig jobb ). Men jeg tror Nikon skyter seg litt i foten hvis de satser på det som rimeligste innstegsmodell. De har jo hatt knallsuksess med D40 nettopp fordi det var så pissbillig og lettbrukt, det er rart hvis de ikke lager en ny ultra-innstegsmodell som kan konkurrere med hus som K-m og 1000D. D5000 er vel mer sammenlignbar med f.eks. Canon 500D og Oly E620. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå