Gå til innhold

Bildekvalitet på D5000 vs D90 vs D300

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest en test av Nikon D5000 ble jeg veldig usikker selv om jeg allerede har kjøpt en Nikon D80.

Min oppfatning er etter å ha lest en del tester og erfaringer at bildekvaliteten på på Nikon D90 er omtrent som kvaliteten på D300.

Etter jeg leste testen av Nikon D5000 på digit sitter jeg igjen med inntrykket av at Nikon D5000 har en bildekvalitet omtrent på linje med D300 (siden den er lik eller marginalt bedre enn D90 på nesten alle punkter), kan det stemme eller?

http://www.digit.no/wip4/review/compact.ep...=155929&p=C

Nå vet jeg at D300 er overlegen på andre punkt enn kun bildekvalitet så dette trenger vi ikke diskutere, spørsmålet mitt er egentlig bildekvaliteten.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for den linken, kan ikke annet enn å være imponert over D5000 som kommer på en annenplass på støy. Det mest overaskende at den plassen virket ganske klar...

Som du kanskje har sett i en annen tråd har jeg nettopp kjøpt en Nikon D80 til 4500 kr men lurer sterkt på om det faktisk er verdt de ekstra 3000 kr for å få en D5000. Vil tro jeg får byttet inn kameraet hvis jeg kjøper en D5000.

D80 har jo ikke livewiev noe jeg kunne tenkt meg, i tillegg har jo også D5000 en lekker vribar skjerm dog med liten oppløsning.

Huff.... valgets kvaler!!

Lenke til kommentar
D80 har jo fokusmotor i huset, mens det ikke er dette i D5000.

Skal man handle optikk er jo dette noe å ta med i vurderingen.

Vet, akkurat den delen har irritert meg noe så grenseløst. Ikke vet jeg heller hva jeg skal se etter i merkingen på ett objektiv for at det skal ha innebygd fokusmotor.

Tipper det er Nikons måte å klargøre grensene mellom hobbymodellene og proff/viderkomne husene.

Vanskelig valg, 3000 kr er faktisk en del penger MEN hvis forbedringene fra D80 til D90 er så "formidable" som noen tester sier og D5000 er fult på høyde med D90 så får man jo også mye for disse pengene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+564623
Vanskelig valg, 3000 kr er faktisk en del penger MEN hvis forbedringene fra D80 til D90 er så "formidable" som noen tester sier og D5000 er fult på høyde med D90 så får man jo også mye for disse pengene.

Jeg vil tro at D5000 slår D80 ned i støvlene når det gjelder støyegenskaper. Ved bra lys er det sikkert ikke store forskjellen.

Etter min mening er LiveView ganske uviktig. Nikon er dårlig på dette uansett, autofokusen er ekstremt treg... Jeg syntes den fantastiske, høyoppløste skjermen til D90 (den samme som på D3) var mye viktigere enn den vridbare, middelmådige skjermen til D5000 da jeg skulle handle kamera. Dessuten er det som nevnt dette med fokusmotor. Jeg har det utmerkede og billige Nikon 50mm 1.8, og det kan ikke brukes med D5000, med mindre man vil fokusere manuelt.

Lenke til kommentar
Vet, akkurat den delen har irritert meg noe så grenseløst. Ikke vet jeg heller hva jeg skal se etter i merkingen på ett objektiv for at det skal ha innebygd fokusmotor.

Se etter AF-S i merkingen på Nikon objektivene (HSM i Sigmas Nikon varianter)

Lenke til kommentar

Se etter AF-S i merkingen på Nikon objektivene (HSM i Sigmas Nikon varianter)

Takker, for den... burde nesten vært en samleside for å forstå merkingen på objektiver.

HiFiklubben har gjort en utmerket jobb ved forklaring av specs og merking på elektronikken sin.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Bildekvaliteten er ihvertfall så og si identisk. Har ikke skutt med en D5000, men D90 og D300 er omtrent umulig å skille hva bildekvalitet angår.

En av konklusjonene på D5000 var at den var for dyr til å være en "oppstylet" D40, for en liten stund siden kunne jeg ikke vært mer enig.

MEN når bildekvaliteten faktisk ligger på høyde med og i enkelte tilfeller over D300 så skjønner jeg egentlig ikke noe av den konklusjonen. Dette til tross for at det var han selv som testet kameraene opp mot hverandre som kom med den kommentaren, snakker selvsagt om Ken her.

Når D5000 ble lansert mente jeg at kameraet ble overpriset med 1000 - 1500 kr men hvis det har samme kvalitetsom D90 og D300 så er det jo langt fra en upris å ta ca 6-7000 kr for dette huset.

Vet ikke om strategien til Nikon er dum eller genial, nemlig det å lansere flere hus med omtrent lik bildekvalitet med med forskjellig ytelse og byggekvalitet.

Merk, følgende påstand er dønn seriøs:

Langt frem i tid tror jeg kundene kan bestemme selv hva de vil betale for, akkurat som med mange bærbare PC-er i dag. Velg hus, deretter skjerm (vribar, tiltbar, fast), deretter oppløsning, fokusmotor i huset eller ikke, bildestabilisator i huset eller ikke, etc.

Så klart vil valg av hus kunne begrense mye av det andre valget men tror nok fremtiden kanskje vil se slik ut, det hadde ihvertfall vært kult.

D3 Hus med D60 innhold, sikkert perfekt for mange!! :thumbup:

Hva tror dere?

Edit:

Trodde tenkingen var over i går når jeg kjøpte ett en D80, har nå hørt med butikken og får lov å bytte inn kamera ved kjøp av nytt i dag eller i morgen. Kunne ikke produsentene bare hatt 3 hus, nybegynner, semiproff og proff til rindet 4000 kr, 10 000 kr og 30 000 kr. Da hadde ihvertfall valgene vært mye enklere :!:

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Bildekvaliteten er ihvertfall så og si identisk. Har ikke skutt med en D5000, men D90 og D300 er omtrent umulig å skille hva bildekvalitet angår.

En av konklusjonene på D5000 var at den var for dyr til å være en "oppstylet" D40, for en liten stund siden kunne jeg ikke vært mer enig.

MEN når bildekvaliteten faktisk ligger på høyde med og i enkelte tilfeller over D300 så skjønner jeg egentlig ikke noe av den konklusjonen. Dette til tross for at det var han selv som testet kameraene opp mot hverandre som kom med den kommentaren, snakker selvsagt om Ken her.

ken rockwell sier jo at han ikke bare ser på bildekvaliteten, men også ytelsen, funksjonene og ikke minst betjeningen av kamerahuset, og da er jeg enig med han at D5000 er overpriset, når du kan få deg en D90 for en snau tusenlapp mer.

Lenke til kommentar

Er det snakk om bilder behandlet i kameraet, eller er det RAW?

Ser at D5000 og D90 har samme motor for ferdige bilder fra kameraet, men det betyr ganske forskjellig for den enkelte. Jeg bruker f.eks aldri filer rett fra kameraet, mens andre bruker bare det.

Lenke til kommentar
*snip*

Edit:

Trodde tenkingen var over i går når jeg kjøpte ett en D80, har nå hørt med butikken og får lov å bytte inn kamera ved kjøp av nytt i dag eller i morgen. Kunne ikke produsentene bare hatt 3 hus, nybegynner, semiproff og proff til rindet 4000 kr, 10 000 kr og 30 000 kr. Da hadde ihvertfall valgene vært mye enklere :!:

Se dette klippet, så forstår du nok bedre hvorfor det er så mange modeller;)

http://www.ted.com/talks/malcolm_gladwell_...etti_sauce.html

Lenke til kommentar

Får bare sett litt av videoen før den slutter å streame men tror jeg fikk med poenget ditt.

Poenget mitt er at det hadde vært bedre å kunne bestemme mengde søtningsmiddel selv :yes:

De kan gjerne ha mange modeller men liker ikke at de er så like i pris.

Lenke til kommentar
ken rockwell sier jo at han ikke bare ser på bildekvaliteten, men også ytelsen, funksjonene og ikke minst betjeningen av kamerahuset, og da er jeg enig med han at D5000 er overpriset, når du kan få deg en D90 for en snau tusenlapp mer.

Segmentmessig burde vel D5000 hatt ett prisnivå på rundt 6000 kr for huset med gatepriser på rundt 5500 kr, det er jeg fullstendig enig i.

Tar man utgangspunkt i D90 tar vekk hus, skjerm og gir det litt dårligere ytelse men legger til en meget fleksibel skjerm og innovative menyer og lærefunksjoner så synes jeg 1000 kr forskjell på D90 er helt OK.

Lenke til kommentar

Får bare sett litt av videoen før den slutter å streame men tror jeg fikk med poenget ditt.

Poenget mitt er at det hadde vært bedre å kunne bestemme mengde søtningsmiddel selv :yes:

De kan gjerne ha mange modeller men liker ikke at de er så like i pris.

Poenget kommer litt sent i klippet, men det er det du sier som er "poenget". Mange forskjellige modeller så folk kan bestemme det de vil ha selv.

Lenke til kommentar
Poenget kommer litt sent i klippet, men det er det du sier som er "poenget". Mange forskjellige modeller så folk kan bestemme det de vil ha selv.

Hvorofr er mange modeller bedre enn at man kan sette sammen og bestemme delene selv?

Lenke til kommentar

mange som ikke har nok kunnskaper til å sette sammen selv, så da ville det uansett vært aktuelt på mer profesjonelle klasser. Logistikkproblemer. Større sannsynlighet for feil.

Personlig skulle jeg gjerne satt sammen selv, slik som med PC. Men tviler på at det er noe å tjene på det økonomisk for produsentene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...