Tesso Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Vell å jukse for å få stå karakter eller fordi du har glømt ein prøve som kan ødelegge karakteren din osv er annleis enn å jukse fordi du må ha den 6ern. Alle har på ein eller anna måte fått kreditt for andre sitt arbeid, slik som når du skriv ei oppgåve og henter info frå nett/bøker, kan jo sjå på det som juks og, for er ikkje dine tankar som ligg i botn. Eigentleg er omtrent alt juks:o My point of view. Du hevder altså at all bruk av andres kunnskap er juks? Ja eg hevder det, på bakgrunn av at viss du leverer noko som er ditt og du ikkje siterer direkte og har med kjelde og dato så er det juks. All informasjon du har med i ein tekst som du ikkje kan ha tenkt deg til utifrå ingenting burde ein finna kjelder på. Må vera konsekvent. Forresten: Eg har aldri møtt nokon som juksar på kvar prøve og får karakterar deretter. Det hjelper eigentleg ikkje å jukse. Ikkje mykje. Det er ikkje sånn at eg kan sette meg ned kvelden før historieprøven og skrive heile kapittelet på beinet og så få 6er. Det er ikkje sånn det fungerer for oss normale folk som har jukset. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Har absolutt ingenting til overs for personer som jukser. Når det er nevnt tror jeg trådstarter har lært og ikke kommer til å gjøre det igjen. Det bør han heller ikke, på universitet/høyskole kan man bli utestengt og miste studieretten dersom man blir tatt i fusk. Og i verste fall kan følgene i en eventuell jobb bli katastrofale: Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) La oss bare slå fast av det finnes ingen unnskyldning for å jukse - ikke når det er såpass enkelt å få greie karakter bare man arbeider litt. Juksing er for pingler De eneste grunnen jeg kan se til å juske er enten at man er så dum at man ikke klarer å få en fornuftig karakter, eller at man ikke gidder å arbeide for å få en bra karakter. Begge ting er isåfall like ille. Endret 15. juni 2009 av fenderebest Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Ja eg hevder det, på bakgrunn av at viss du leverer noko som er ditt og du ikkje siterer direkte og har med kjelde og dato så er det juks. All informasjon du har med i ein tekst som du ikkje kan ha tenkt deg til utifrå ingenting burde ein finna kjelder på. Må vera konsekvent. Jeg skjønner for så vidt hva du mener, men reagerer litt på ordbruken. Informasjon og dermed kunnskap må komme fra et sted. Det er ikke noe man bare har tenkt seg til. Man kan ikke sette kjelder på alt. Det gjør det ikke nødvendigvis til juks. Lenke til kommentar
fox Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 HALLO DA!!! Han her har ikke jusket egentlig, brukte kun et bilde som en annen har lagd. Who cares? Jeg TVILER at det har løftet ham med 2karakter opp, maks halv kanskje? Lenke til kommentar
Aash Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Plagieringskontroll viser ikke til skrivefeil, men hvor stoffet er hentet fra. Den scanner gjennom dokumentet, også kommer det opp f.eks "11%". Dvs. 11% er hentet fra nettet, eller noe lignende det da. Den viser også ut direkte sitater som er tatt fra nett. Er den over 15% (ellrno) kan det virke **. Med forbehold. Du kan ha under 10% uten at lærerene kan si noe! Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 En i min klasse hadde ca. 99% Men det var fordi han hadde alt på its kontoen sin.. Men som de sier.. ikke si noe. Ha noe å bruke tida di på så du ikke tenker noe på det (jeg vet hvor ille det er å gå å tenke på noe som plager en..) Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 (endret) Elev B som jukser hjelper han ikkje stort, sei han går på vidergående så er det jevlig vanskelig å jukse på alle svara. Dei faktatestene som går an og jukse på som me har er små korte og omtrent ubetydelige. Eg trur verkeleg ikkje juksemakarane får 6arar. Sorry ass. Og ja henting av andre sin kunnskap er jo eigentlig det. Juks. My point of view. Alle dine såkalte "kunnskaper" er jo bare akkumulerte tanker og idéer andre har gjort før deg. Det er disse "kunnskapene" (hør på ordet) som gjør deg i stand til å vurdere nye problemstillinger. Selvfølgelig er det ikke juks. Tenk om igjen enda en gang. Endring: La til sitat. Endret 16. juni 2009 av phfjeld Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 (endret) Du stjeler ikke en plass hvis du jukser. Du tar i bruk kunnskap for å besvare spørsmål. Ser ikke helt problemet. Først vil jeg bare si at alle kritikerne dine vektlegger arbeid og god moral alt for mye. Går i klasse med flere elever som jobber som bare fy men ikke evner å få en bedre karakter enn fire (har ingen innsikt, mangler analytiske ferdigheter og har dermed liten interesse av det meste i samfunnet). Har også en klassekamerat som jobber strukturert og godt, tar notater og leser mye til prøver. Han toppkarakter i de fleste fag, og noen femmere. Selv har jeg ikke åpnet en bok etter skoletid siden tredjeklasse eller noe, jukser sjelden eller aldri og får et snitt som er bare såvidt bedre enn min hardtarbeidende klassekamerat. Han skal selvfølgelig ha kudos for å ta ansvar og sørge for å prestere godt på skolen til tross for lav forståelse i utgangspunktet. Jeg skal ha kudos for å være oppadgående, årvåken og interessert i det meste. Arbeidsmoral er verdt null om man ikke får utrettet noe utover det man får uten god arbeidsmoral. Lesehesten nekter på generelt grunnlag å hjelpe andre med å jukse, jeg stiller gjerne opp. Hvorfor ikke? Det spiller da ingen rolle for meg, er ikke sånn at de får bedre enn meg likevel. Og om de skulle gjøre det - hva så? De vil jo ikke gjøre det i det lange løp uansett. At firerelevene stjeler plasser, og at jeg hjelper dem, er det ingen tvil om, og de tar heller ikke "i bruk kunnskap for å besvare spørsmål", men kopierer heller en masse vissvass de ikke forstår av meg. På den annen side tror jeg ikke den andre sekserkandidaten i klassen forstår så veldig mye mer enn dem, til tross for langt bedre karakterer. Pugg er ugg. Endring: Kunne ha vært postet sammen med det forrige innlegget. Endret 16. juni 2009 av phfjeld Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Dene tråden var jo faen meg grandios i forhold til emnet. Skulle tro at juks var en av den norske skolen sine store verkebyler, og så kom trådstarter med en gigantisk nål og BOOOM. Prepubertaltkvisesaft over hele forumet. Lenke til kommentar
hrmpf Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Plagieringskontroll: Howto scare your students. Putt inn ett ekstra komma i en setting, og den failer. JEG ER REDD! :o Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Tja, brukt riktig fungerer plagieringskontrollen svært godt. Det gjør forresten også de store søkemotorene, men lærere/folk flest er ikke i stand til å gjennomføre skikkelige søk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå