Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jukset på prøve, men av andre grunner.

Gjest Guest_uffda_*

Anbefalte innlegg

Ikke tenk på å tilstå skolesystem i dag er så fuck't opp, lærerere som absolutt ikke har peiling på hva de holder på med, missbruker makten sin og holder på med den dere karakter kvoten sin hele tiden, nei det er ikke tilfeldig at du f.eks fikk 4+ på alle prøvene på ungdomsskolen fordi når du først har blitt satt i 4'er brakken så er det der du holder til eller lavere.

”If they play dirty, you play dirty” sier nå jeg, har overhode ikke noe dårlig samvittighet for og ha jukset på noen prøver, har aldri jukset på noe veldig viktig noe uansett som eksamen, jeg sier igjen ikke tilstå det kommer overhode ikke noe godt ut av det.

:roll:

Du sier først at når du er satt i firrerbåsen får du bare firere. Så sier du at det hjelper å jukse? Tenk litt over det. Det betyr bare at du hadde gjort det bedre om du faktisk hadde arbeidet for karakteren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:roll:

Du sier først at når du er satt i firrerbåsen får du bare firere. Så sier du at det hjelper å jukse? Tenk litt over det. Det betyr bare at du hadde gjort det bedre om du faktisk hadde arbeidet for karakteren.

Når du først er satt i firer båsen så får du stort sett bare firere ja jeg har opplevd og fått 4+/5(/4)/4+/5- f.eks i prøver å diverse i fag å gjett hva jeg fikk jo en KJEMPE stek 4'er av de på kortet, hurra og så skulle de jo så klart vippe meg opp til sommeren!

jeg gikk gjennom sånn hele ungdomsskolen bare 4+/4+/4+ fordi de hadde låst meg som en 4'er elev, det ble litt for åpenbart for meg når jeg gikk gjennom gamle prøver å så på at de delene eller de prøvene det hadde vært feil/rikig svar f.eks grammatikk tester i engelsk så hadde jeg så å si bare fått 5ere, det er den der jævla gausskurven, eller hva de nå kaller den, til slutt ble det bare til at isteden for å lese like mye på prøver og sånt så jukset jeg bare å fikk (-)4/ (3)/4 osv..

Lenke til kommentar

1. Jeg hadde ikke sagt ifra.

2. Jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet.

- "Den eneste du til slutt lurer ved å jukse er deg selv" Hørt dette noen ganger?

Vel personlig så synes jeg det er vrøvl. Det norske skolesystemet er vannvittig dårlig opplagt. I den virkelige verden tar det deg sekunder eller minutter å slå opp fakta nå om dagen, så evnen til å kunne memorisere alt mulig, som skolen legger så mye vekt på, er utdatert og gammel. I stedet burde det vere lagt vekt på evne til å utnytte seg av ressurser for å løse oppgaver. Problemet med det er at det krever samme kunskap fra de som skal lære fra seg. Når da desse _vanligvis_ ligger langt etter elevene sine i slike kunnskaper ser men jo fort at det blir vanskelig å lage oppgaver som er gode nok.

I allefall, det det hele koker ned til, er at du ikke skal ha dårlig samvittighet for å gjøre det du trenger for å komme deg frem i samfunnet (sålenge du ikke skader andre, selvfølgelig) Spesiellt ikke når det kun gjelder å utnytte seg av tilgjengelige ressurser for å levere et bedre produkt.

Når det er sagt, så har jeg aldri jukset på en prøve selv, men kun fordi jeg har gitt litt f... i hvordan det går, da det som regel gikk okay for meg.

3. om du sier ifra kommer du 99% sikkert til å få samme straff som om du sier ifra først etter at du har blitt tatt.

Lenke til kommentar

De som jukser har tydeligvis ikke skjønt poenget med prøver og tester.

Poenget med prøver og tester at å kartlegge hvor du står i et fag eller emne. Hvordan skal testen ha noe for seg om man jukser?

Du vil komme inn på et studie som krever 4.8 i snitt. Med dine nåværende karakterer har du bare 4.7. Om du får 6 på prøven på onsdag får du 4.8 i snitt. Du bestemmer deg for å jukse. Du kommer inn på studiet.

Inne på studiet faller du ut. Hvorfor? Fordi du ikke er god nok faglig til å holde ut i det studiet. Det er en grunn til at det er karakterkrav. Hvorfor jukse, bare for å faile helt jævlig senere? Vær heller sikker på hva du kan, ærlighet varer lengst, og vit at du får til det som karakterene dine sier. Ellers er det jo ingen som vet hvor du står, ikke en gang deg selv. Her har man en ypperlig sjanse til å få vite akkurat hvor god man er, nesten som en iq-test. Ville du ha jukset på en iq-test? Er det ikke gøyere å få vite hvilken iq du har? SKJERPINGS.

Don't cheat, cheating is for losers. Til TS vil jeg egentlig fraråde å si ifra om juksingen, men heller aldri jukse igjen.

Lenke til kommentar

Kan ikke dere moralister her vise til en enste situasjon i arbeidslivet hvor man er nødt til å kunne, la oss si de 10 bud da bare for å si noe, og ta det rett ut fra eget hode på stedet?? Det er ingensteder hvor man må kunne pugge en liste på rams og så spy det ut utenat.

Jeg har jukset, og jeg har verken dårlig samvitighet for det, og jeg tviler veldig, veldig sterkt på at jeg kommer til å falle ut når jeg begynner på universitet. At jeg ikke kunne ramse opp en liste på videregående(som blir glemt sekundet man går ut av døre etter prøven) er totalt uinteressant for min kompetanse på høyere studier.

Juks med god samvittighet på ungdomskolen\videregående sier nå jeg.

Lenke til kommentar
Kan ikke dere moralister her vise til en enste situasjon i arbeidslivet hvor man er nødt til å kunne, la oss si de 10 bud da bare for å si noe, og ta det rett ut fra eget hode på stedet?? Det er ingensteder hvor man må kunne pugge en liste på rams og så spy det ut utenat.

Jeg har jukset, og jeg har verken dårlig samvitighet for det, og jeg tviler veldig, veldig sterkt på at jeg kommer til å falle ut når jeg begynner på universitet. At jeg ikke kunne ramse opp en liste på videregående(som blir glemt sekundet man går ut av døre etter prøven) er totalt uinteressant for min kompetanse på høyere studier.

Er ikke det det er snakk om. Prøvene (i verste fall, ang. det å ramse opp en liste) handler om å teste evnen din til å lære. Det er ikke alltid at prøvene skal teste deg i stoffet, men heller i hvilken grad du har evne til å tilegne deg stoff.

Personlig har jeg jukset en gang, såvidt jeg kan huske, på en tysk gloseprøve. Viste seg i ettertid at prøven ikke hadde noe å si på snittet :/

Lenke til kommentar
har jukset et par ganger selv og blir du ikke tatt under prøven så slipper du unna. har aldri blitt tatt selv.

Nå leste jeg ikke gjennom hele tråden, men det er hvertfall ikke tilfellet. Plagieringskontrollen kan slå ut vet du ;)

Lenke til kommentar

Grunnen til at du har dårlig samvittighet, trådstarter, er fordi samfunnet har indoktrinert deg i tanken om at juks er en dødssynd. Det finnes maaaange som jukser, og maaange som kommer steder i utdanning/jobb de ikke skulle ha vært mtp. at de har jukset. Det at du har jukset én eneste gang, og har gode grunner for dette (søvnmangel/press), gjør deg til en av de "snille" jukserne. Du er ingen latsabb som surfer på juks til vanlig... Det er ikke slike som deg som bryter ned karaktersystemet med juks.

Ringvirkningene av det at du har jukset (f.eks. det at du tar skoleplassen til en annen) er så perifere at du ikke skal bry deg om dette et eneste sekund. Blir det samme som å si at hvis jeg snyter 500 kroner på skatten én gang så vil det være en barnehageplass som går tapt, eller lignende...

Ignorér alle moralistene ja. Alle har svin på skogen. Du har en liten grisunge...

Lenke til kommentar

Er ikke det det er snakk om. Prøvene (i verste fall, ang. det å ramse opp en liste) handler om å teste evnen din til å lære. Det er ikke alltid at prøvene skal teste deg i stoffet, men heller i hvilken grad du har evne til å tilegne deg stoff.

Personlig har jeg jukset en gang, såvidt jeg kan huske, på en tysk gloseprøve. Viste seg i ettertid at prøven ikke hadde noe å si på snittet :/

Teste evne til å lære my ass! Oppramsing er ikke læring hvis det er det du tror. Læring er evnen til å få et tema, forberede det og reflektere og drøfte rundt dette temaet. Å ramse opp de 10 bud har ikke skit å gjøre med læring! Derimot å drøfte de 10 bud og se hav de inneholder, hva meningen er etc etc, det er læring, å kunne si dem høyt er ikke læring.

Lenke til kommentar

Delvis enig med deg hans-o, men å kunne drøfte rundt et tema er ikke læring - det er kunnskap. Læring kan like så godt være oppramsing, det tester din evne til å gå hjem og pugge for så å huske og ha evnen til å fortelle de til læreren.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Lurer_*
Hvordan fungerer den plagieringskontrollen?

Den setter teksten din opp mot alle mulige kilder på nettet og ser etter ting som er likt. Har du kopiert en tekst fra nett ordrett blir det 100%.

Til TS: Blir du tatt stryker du, sier du det stryker du. Ikke si det, uansett hva du gjør. Blir du tatt er det alltids mulig å ro seg unna. Derfor burde du tenke igjennom et par gode escape routes ;) Men det virket jo ikke som store greiene så det er vel liten sjanse for at læreren tar deg på det. Kanskje han ikke ser det engang ;) OG ikke ha dårlig samvittighet. Prøver å karakterer viser hva du kan akkurat på den prøven, det viser ikke hva du faktisk kan, så å jukse litt ser iallefall ikke jeg på som veldig alvorlig.

Envis man ikke kopierer fra nette men har laga en stil og den sender man på hotmail som man limer inn ?? :) (Eller har den tilgang til det og??)

Lenke til kommentar

Jeg juksa på en prøve på ungdomsskolen, og læreren hadde mistanke. Hun skrev på "lista" mi (den som vises på foreldrekonferanser) at hun trodde jeg jukset på prøver. Jeg nektet for alt, skjelte henne ut og ba min mor gjøre det samme. Jeg kom ut av det med en god karakter og en unskyldning fra læreren.

Lenke til kommentar
Hvordan fungerer den plagieringskontrollen?

Den setter teksten din opp mot alle mulige kilder på nettet og ser etter ting som er likt. Har du kopiert en tekst fra nett ordrett blir det 100%.

Til TS: Blir du tatt stryker du, sier du det stryker du. Ikke si det, uansett hva du gjør. Blir du tatt er det alltids mulig å ro seg unna. Derfor burde du tenke igjennom et par gode escape routes ;) Men det virket jo ikke som store greiene så det er vel liten sjanse for at læreren tar deg på det. Kanskje han ikke ser det engang ;) OG ikke ha dårlig samvittighet. Prøver å karakterer viser hva du kan akkurat på den prøven, det viser ikke hva du faktisk kan, så å jukse litt ser iallefall ikke jeg på som veldig alvorlig.

Envis man ikke kopierer fra nette men har laga en stil og den sender man på hotmail som man limer inn ?? :) (Eller har den tilgang til det og??)

Hvis du lager teksten selv hjemme på dataen, og sender word dokumentet i en mail tviler jeg sterkt på at den tar det. Tror ikke den plagiatkontrollen klarer å se inn i folks mail :) Men alt annet, Wikipedia og sånn scanner den gjennom og ser etter likheter. jeg ble "tatt" på det engang, selv om teksten var skrevet av meg og hadde ikke brukt den kilden som jeg visstnok skulle ha kopiert en del ifra. Snakket med læreren og det gikk greit det.

Lenke til kommentar

Angrep er det beste forsvar. Med mindre du er sikker på at læreren har bevis for at du juksa, så ta alle beskyldninger eller hint om juks som den dypeste fornærmelse og skjell ut læreren. Og for all del, du må for guds skyld ikke finne på å tilstå. Det fører ingenting godt med seg. Creds til deg for at du ser at drastiske situasjoner noen ganger krever drastiske tiltak.

Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter

Heisann folkens, jeg fikk 5/6 på prøven, læreren min nevnte ingenting om juks så jeg tror det går bra.

Har ofret utrolig mye dette året og nå har jeg 5 i alle fag, dette faget er det eneste jeg har jukset i og det var snakk om en liten tegning.

Så nå gjenstår det bare om jeg kommer inn på skolen jeg har lyst på.

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...