Gå til innhold

kalibrering av skjerm

Anbefalte innlegg

Jeg har nå endelig fått skaffet meg kalibreringsutstyr til skjermen min. En Spyder 3 Pro. Men når jeg kalibrerer skjermen er jeg ikke helt fornøyd med fargene. Dette tror jeg skyldes at jeg tidligere har endret manuelt på noen av innstillingene på skjermen. Dette gir et feil utgangspunkt for kalibreringen.

Så er det noen som vet om en enkel, eller komplisert, måte å få skjermen tilbake til fabrikkinstillingene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fargeprofilen som lastes inn er den korrekte profilen, uavhengig av hvordan du har stilt på skjermen tidligere. Dette fordi spyder'en måler fargen som vises på skjermen, og justerer deretter. Om du i etterkant av kalibreringen justerer fargene på skjermen, må du kalibrere på nytt.

Om du ikke liker fargene etter kalibreringen, er det egentlig litt "tough luck!", da dette er fargene som er korrekte. Om du dermed velger å gå tilbake til utgangspunktet fordi du ikke liker fargene på skjermen, vil du dermed få feil farger på utskriftene/kopiene dine, og du har kastet bort pengene du brukte på spyder'en.

Endre heller fargene på bildene dine, så blir alt korrekt.

Lenke til kommentar

Det er riktig som emero sier, grunnen til at det anbefales at man tilbakestiller til fabrikkinnstillingene eller midtstiller, er at det er mye enklere hvis man av ulike grunner gjør mindre justeringer på skjermen. Da kan man enkelt finne tilbake til de verdiene det ble kalibrert i henhold til, etter f.eks å ha spilt et mørkt spill e.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...