Gå til innhold

Katten røyte uvanlig mye.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jeg mer hundemenneske, men vil tro det er nokså likt for katter.

Det er så Cerwell sier. Jeg har en hund som tidligere la fra seg pels overalt hvor den ferdes. Jeg kan trygt si det var hundehår overalt. Det var faktisk ren tilfeldighet jeg oppdaget hvor viktig fôret til dyrene er. Jeg tok en tur innom Lager Zoo!, grunnet jeg trengte et nytt bånd til hunden. Personen jeg ble ekspidert av på Lager Zoo viste interesse og god kunnskap, så jeg spurte ham om det fantes noe råd jeg kunne gjøre for å hindre den forferdelige røytinge til hunden. Det første spørsmålet som jeg ble stilt da var typen fôr jeg ga hunden min, noe som rett å sier var det som var tilgjengelig for hånden hos Rema 1000 butikken der jeg handler. Nå er som fôr Pedegree eller Wiskas for katter OK, men det er ikke noe premium fôr. Og slike billigprodukter som Euroshopper og Fistprice, burde mattilsynet gått ut og satt en stopper for. Jeg ble da fortalt at bytte av et bedre fôr kunne løse problemet mitt og ble vist Royal Canin og Arden Grange som han på Lager Zoo anbefalte. Jeg valgte da å forsøke en pakke med Arden Grange ut av ren nysjerrighet. Valget falt på Arden Grange, siden de hadde tilbud på dette fôret på det tidspunkt. Jeg fikk også kjøpt med meg en skikkelig børste til min hund, slik at jeg kunne stelle pelsen på en enkel og effektiv måte. Når jeg kom hjem (jeg er nysjerrig på ting) måtte jeg åpne pakken med Arden Grange, og ble virkelig forbauset. Vekt, konsistens og lukt var i en klasse for seg selv i forhold til butikkfôret. Faktisk gikk det en tanke i mitt hode at jeg må ha vært dyreplager for å i det hele ha gitt hunden min den pappmasjen av hundefôr jeg ga henne før. Det gikk knapt en måned før jeg så resultatet, og nå er i forhold til før røytingen ned på omtrent nullnivå. Nå sier jeg omtrent, for helt kvitt det blir man aldri. Pelsen ble også mye mykere og blankere etter jeg byttet fôr til hunden min.

 

Nå kan slik ekstrem røyting også skyldes mangel på noe som vitaminer, eller det kan være katten får noe den ikke skal ha. Hunder som katter har visse behov og de har ting som de absolutt ikke skal ha ned i gapet. I mitt tilfelle tror jeg det var mangel på vitaminer/viktige næringsstoffer som førte til den store røytepesten.

Endret av Svenni212000
Lenke til kommentar

Det kan godt være kattunge-pelsen, men jeg har aldri hørt om det før. Trur det er første gangen katten røyter...

 

Katten er en blanding av "Smoking" og norsk huskatt (trur jeg)

Den er som regel inne om dagene og ute om nettene.

Endret av Skogli
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...