Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det no vits med fast IP når man setter opp server?

Anbefalte innlegg

Nå som jeg har hatt Telenor ADSL i ett år så skal jeg gå over til Nextgentel (woohoo!). Hastigheten jeg velger er Charlie (1024/512) og det er vel sånn passe raskt nok til at jeg kan sette opp en server tror jeg vel. Det jeg lurer på er om det er no vits med fast IP og om noen kan forklare eller vise til guider om hvordan man setter opp server.

Jeg er ganske så nOOb på dette området så jeg må nok ha det meste med teskje! :wink:

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen fordeler med fast-ip;

Du slipper å fortelle folk ip-adressen på nytt om strømmen går eller du kobler ifra og til igjen.

Du husker det selv, blir som e-postadresse eller slikt, men for din server.

Ehm, den forandrer seg ikke...

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

Spørs som sagt hvor mye du bruker det.

Om du røyker;

Er det verdt 2 pakker mindre i måneden?

Veldig få som har "seriøse"-servere på så liten båndbredde som du nevner, og når de vel setter opp server er det vel for det meste i korte perioder. Jeg vurderte også fast-ip en stund, men giddet ikke da jeg ikke har noen dedikert maskin for det og har også for lav båndbredde.

Lenke til kommentar
Det kan være lurt med fast ip hvis du skal ha eget domene mot serveren.

Da slipper du å bruke tjenester som "no-ip", osv...

Å sette opp en server kan være så mangt. Hva skal du ha på serveren?

Hva er den tjenesten "no-ip" for no? Jeg har tenkt til å ha musikk og filmer "som jeg har laget selv" :p Kanskje en spill server og, men da blir kanskje farta litt kjip..

Lenke til kommentar

Tenkt på www.no-ip.com ;) ?

Der står det meste...

Kort oppsummert;

Du kan få et x.no-ip.com eller lignende domene som til alle tider peker til din ip-adresse uansett om den er 194.32.5.234 eller 142.42.43.252, dette gjør den ved et lite program som oppdaterer domenet.

Lenke til kommentar
Spørs som sagt hvor mye du bruker det.

Om du røyker;

Er det verdt 2 pakker mindre i måneden?

Veldig få som har "seriøse"-servere på så liten båndbredde som du nevner, og når de vel setter opp server er det vel for det meste i korte perioder. Jeg vurderte også fast-ip en stund, men giddet ikke da jeg ikke har noen dedikert maskin for det og har også for lav båndbredde.

Sluttet å røyke for en stund siden, men av en eller annen grunn så merker jeg det ikke så mye på økonomien :(

Har ikke planer om en seriøs server eller no. Bare noe som familie, venner og jeg kan ha glede av.

Lenke til kommentar

Jeg kjører domenet mot hjemmeserveren min me ngt. Har ikke fast ip, og har byttet ip to ganger det siste året. Hvis ip'n skulle ryke så er det bare å sende en mail til domenehaien, så bytter de ip på dns-en sin iløpet av et par timer, og vips - domenet er oppe igjen. Sørg for å spørre eksplisitt etter responstid for dns endringer når du regger domene (hvis du skal ha et da :) )

Lenke til kommentar
Jeg kjører domenet mot hjemmeserveren min me ngt. Har ikke fast ip, og har byttet ip to ganger det siste året. Hvis ip'n skulle ryke så er det bare å sende en mail til domenehaien, så bytter de ip på dns-en sin iløpet av et par timer, og vips - domenet er oppe igjen. Sørg for å spørre eksplisitt etter responstid for dns endringer når du regger domene (hvis du skal ha et da  :) )

tar ikke det noen timer før dns er helt oppdatert med dette? ikke at det spiller noen rolle da ingen har viktige servere kjørende på adsl linjer :D , men bare lurer.

Lenke til kommentar
Jeg kjører domenet mot hjemmeserveren min me ngt. Har ikke fast ip, og har byttet ip to ganger det siste året. Hvis ip'n skulle ryke så er det bare å sende en mail til domenehaien, så bytter de ip på dns-en sin iløpet av et par timer, og vips - domenet er oppe igjen. Sørg for å spørre eksplisitt etter responstid for dns endringer når du regger domene (hvis du skal ha et da  :) )

tar ikke det noen timer før dns er helt oppdatert med dette? ikke at det spiller noen rolle da ingen har viktige servere kjørende på adsl linjer :D , men bare lurer.

Eh.. jo.. hvis du leser innlegget hans så skriver han et det tar et par timer! :wink:

Lenke til kommentar

Eh.. jo.. hvis du leser innlegget hans så skriver han et det tar et par timer! :wink:

hmm, jeg skrev feil når jeg leser det en gang til, mente å ha lest et sted tar 48 timer før alle dns er up to date.... :D

Lenke til kommentar
har gått alt fra 6 dager (50% av maskinparken til domenehaien var nede så de prioriterte vel det..) til noen timer. Hvorfor skulle det gå 48 t?

hmm, når jeg tenker meg om sikkelig, har dette noe å si for en privat server uten noen spesiell funksjon, har vel ikke mye å si om den er nede en dag eller to..

Lenke til kommentar
Vil bare takke Kjello2 for tipset om www.no-ip.com ! Skal sjekke det ut litt mer når jeg får tid, men jeg tipper nok at dette er noe for meg.

ja med tanke på at det ikke er noen vitkig server du skal kjøre( litt forskjell på en bedrifts server og din server)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...