Gå til innhold

Skal kjøpe billig gitarukulele/"liten gitar". Hvilken?

f(x)

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe meg en billig gitarukulele som jeg kan ta med meg bort når jeg reiser, men jeg har enda ikke bestemt meg for hvilken jeg skal kjøpe.

For det første: Hva er best av nylonstrenger eller stålstrenger?

For det andre: Jeg ser at anbefalt stemming er g# c# f# h d# g#, men er det mulig å stemme E A D G H e uten problemer?

Jeg har sett litt på giarhuset og kan tenke meg en til ca 500 kr (som denne eller denne)

All respons mottas med takk.

Endret av Martin_PS3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om jeg personlig synes du burde kjøpe en skikkelig ukulele med fire strenger, så ser jo de der greie ut, men den vil jo ikke låte som en skikkelig ukulele.

Og det er vel sikkert mulig å stemme ned, men jeg ser ikke poenget. Skal du ha en ukulele, eller bare en liten gitar? :) Er det sistnevnte det er snakk om, så finnes det jo mange andre modeller som er mer egnede.

Lenke til kommentar
Og det er vel sikkert mulig å stemme ned, men jeg ser ikke poenget. Skal du ha en ukulele, eller bare en liten gitar? :) Er det sistnevnte det er snakk om, så finnes det jo mange andre modeller som er mer egnede.

Eksempel (link)?

Er åpen for alle forslag jeg. Er egentlig en "liten gitar" jeg ser etter ja, i ukulelestørrelse. (Fin til å ta med på reiser ol.)

Endret av Martin_PS3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Yamaha har også en "guitarlele". Jeg har stemt min i F, altså fra A til A. Normalstemt blir strengene veldig slappe, og den er vanskelig å spille på.

Enig i flere andre her, kjøp deg en ukulele i stedet for. Dette blir så smått at det er vanskelig å spille på. Det er mye morsommere med en ukulele. Spiller du gitar, lærer du ukulelen fort. Den er stemt som strengene 1 -> 4 på en vanlig gitar, med fjerde strengen oktavert og med en capo på 7. bånd.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha en enkel og grei ukulele, hadde jeg kjøpt en Greg Bennet UK 60 hos Sagmyr agentur. Grei butikk, og kurant kvalitet Koster mindre der enn i vanlige butikker.

Det er en såkalt "konsertukulele", som er litt større enn de som er riktig morsomme, nemlig sopranukulelen. I og med at den er hakket større, er den litt lettere å spille på for de som er vant med en gitar. De UK 160- ene han selger har litt ujevn kvalitet, men de er ikke ille. Du kan få spillbare ukuleler ned til et par hundrelapper.

Mahola er et annet helt kurant merke. Skal du ha en ukulele som begynner å få den litt "søte honninglyden" bør du opp i en tusenlapp, minst.

Ligg unna tenorukulele hvis det er ukulelelyd du er ute etter. En tenorukulele låter som en gitar med fire strenger, og kan godt brukes sammen med andre ukuleler, men alene er de litt kjedelige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...