TheGatherer Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Hei. Jeg har noen spørsmål angående min far. For fire år siden mottok han ikke noe selvangivelse og det ble masse tull rundt med det. På grunn av dette drakk han mer enn før. Og litt senere dro han på avvenning i ett år, og fikk derfor ikke betalt noe barnebidrag. Nå trekker de dobbelt. Han sitter nå med hundretusen+ i gjell, aner ikke helt eksakt sum, men vil gjerne finne ut om det er lov. Men det verste av alt i dag fikk han beskjed om at det har kommet en bytt brev med 65tusen som de kommer til å trekke rett fra kontoen etter lønna er inne. I tilleg var det stempla som "offisielt" for en måned siden men han har jo pokker meg ikke fått noe brev eller lignende om det. Han har rota seg godt inn men det er ikke bare hans skyld, mye tull med staten Er dette lov? Til tider har han kun hatt 350 kroner i måneden å leve for, og da skal jo jeg til han annenhver uke. Det er jo sykt? Han må jo kunne leve et liv han og. info: Han betaler 36% skatt, 20% til Oslo kommune, og 2500 kroner i barne bidragsgjeld av lønna si, og den er ikke spesielt høy heller. Takker for svar. Lenke til kommentar
holar Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Det smarteste din far kan gjøre nå, er å ta kontakt med gjeldsrådgiver. Sosialkontoret (eller NAV sosial) har plikt til å rådgi de som har havnet i et økonomisk uføre. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Og hva med fri rettshjelp? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Hvis din far står uten inntekt, så har han krav på sosialstønad, dekt husleie innenfor kommunens fastsatte rammer, utsettelse av innkreving av gjeld og utsettelse på renter på gjelda. Barnetrygd skal også stoppes inntil videre. Kommunen, eller nå NAV, kan kreve at han selger hus og bil (evt andre fremkomstmidler) for å dekke livsopphold. Hvis han har inntekt, så må han gå på sosialen og søke om gjeldsrådgivning. Jeg vil anta at han får beskjed om å kontakte Statens Innkrevingssentral, som kan kjøpe gjelden han har i den private sektor. Da vil han ha kun en innkreving, som vil ligge på et beløp som gjør at han sitter igjen med kommunens satser på livsopphold til gjelda er betalt. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Trekk i lønn går igjennom namsmannen. - Jeg er ikke sikker på beløpet, men mener det er noe rundt 6000,- /mnd som er "nedre grense" for hva du skal sitte igjen med etter trekk. Men! Han må selv ta opp dette med namsmannen, dokumentere inntekter og utgifter og be de justere trekket. - De pleier ikke å være vanskelig å ha med å gjøre sånn sett så vidt jeg har forstått, men du må selv følge opp at de trekker riktig. - F.eks hvis du får et statlig påleggstrekk, så vil dette gå foran alt annet, og kan da fort bli trukket i tillegg til andre trekk dersom du ikke passer på og sier ifra. Lenke til kommentar
TheGatherer Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 Hvis din far står uten inntekt, så har han krav på sosialstønad, dekt husleie innenfor kommunens fastsatte rammer, utsettelse av innkreving av gjeld og utsettelse på renter på gjelda.Barnetrygd skal også stoppes inntil videre. Kommunen, eller nå NAV, kan kreve at han selger hus og bil (evt andre fremkomstmidler) for å dekke livsopphold. Hvis han har inntekt, så må han gå på sosialen og søke om gjeldsrådgivning. Jeg vil anta at han får beskjed om å kontakte Statens Innkrevingssentral, som kan kjøpe gjelden han har i den private sektor. Da vil han ha kun en innkreving, som vil ligge på et beløp som gjør at han sitter igjen med kommunens satser på livsopphold til gjelda er betalt. Han eier hverken hus eller bil. Han er ikke kredittverdi, og sitter kun med gjeld. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Han eier hverken hus eller bil. Han er ikke kredittverdi, og sitter kun med gjeld. Få ordnet Gjeldsordning asap. Lenke til kommentar
TheGatherer Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 Takker for alle svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå