RS2000 Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Har planer om å oppgradre den gamle PC'en. Hovedkortet støtter 100 MHz FSB, men ikke (offisielt) raskere prosessorer enn 550 MHz, selv on Multiplieren går til 8X. Så videre til spørsmålet: Kan jeg sette inn en Pentium 3 800, selv om kortet "ikke støtter" mer enn 550 MHz? BIOS'en er oppdatert til den nyeste. Lenke til kommentar
darkfury Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 hvis du får tak i en slik cpu er det bare å tute å kjøre, bare pass på at det er en pc100 cpu du finner tak i, hvis det er en 800mhz pc133 vil du miste en del ytelse (rundt regna 200mhz), og hvis det er en pc100 cpu må du gjerne si meg hvor du fant den, for jeg trenger slike Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 skulle akkurat til å skrive det samme... Lenke til kommentar
JanA Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 hvis du får tak i en slik cpu er det bare å tute å kjøre, bare pass på at det er en pc100 cpu du finner tak i, hvis det er en 800mhz pc133 vil du miste en del ytelse (rundt regna 200mhz), og hvis det er en pc100 cpu må du gjerne si meg hvor du fant den, for jeg trenger slike Hvorfor er disse cpu'ene så atraktive? Ser at su oppnår skyhøye priser på QXL :o Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Du kan jo sjekke om det er Tualatin-Celeron å få kjøpt i nettbutikkene enda. Så sjekker du www.clocksmurf.dk , og handler brukt slotkonverter etter spesifikasjonene du finner der. Jeg kjører en modifisert 1.4ghz @ 1568 (har max 112 mhz fsb) på et gammelt P2B-S rev. 1.03. Ifølge Asus sine sider støtter dette maks 600mhz P3 Katmai. Anbefaler også at du sjekker ut hvilken spenningsregulator som sitter på kortet, kanskje har du en som går lavere enn det står i specsene på kortet. Jeg fant en som fint leverer 1.5v (og lavere) på mitt hovedkort, selv om det egentlig skal stå en regulator der som kun kan gå ned til 1.8v. Regulatoren er merket HIP et-eller-annet (sannsynligvis). Deretter googler du det du finner. Hvis dette ser litt komplisert ut, kan du jo kjøre Celeron eller P3 med 100mhz fsb av fcpga type ved hjelp av en slotkonverter. Tipper en slik vil være rimeligere brukt enn en av slot 1 type. I alle tilfelle bør du droppe Powerleap-alternativet, dette er alt for dyrt hvis det i hele tatt selges lenger. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Det er ganske meningsløst å betale skyhøye summer (tusenlapp) for en PIII 850. Selv tualatin-trikset er for kostbart, risikabelt og tidkrevende i forhold til den ytelsen du får igjen. Det eneste fornuftige er å spare noen kroner ekstra og kjøpe både hovedkort, ny prosessor, vifte og ram. Eks: Bruk heller tusenlappen på noe slikt: Et billig men greit hovedkort (700kr), en billig Athlon XP 2000+ (500kr), vifte (150kr) og 256MB PC2700 DDR-ram (300kr). Dette er ikke noe krevende (med tanke på PSU) så nytt kabinett/PSU trengs ikke. Dette koster altså litt mer (1650kr) men yter jo i hauger og spann bedre enn det gamle vraket av en PIII. En XP2000+ yter godt over dobbelt så bra som en PIII-850, rammen er ca 3 ganger så kjapp, og hovedkortet støtter sikkert mye mye mer enn det gamle. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 Selv tualatin-trikset er for kostbart... For noe tull! Betalte 580,- for boxed cpu for et halvt år siden pluss en hundrelapp for en brukt slotkonverter som passet. Solgte den gamle prosessoren samt slotkonverter og gikk faktisk med et lite overskudd... Nå er vel ikke Tualatin-cellyer å få lenger (sjekket Komplett.no), men det kan vel hende at noen har en liggende. At det er litt arbeid kan ikke bortforklares, men hvis man liker slikt så... Forøvrig kan jeg vel legge til at jeg ikke ville tatt meg bryderiet jeg heller hvis det ikke var for det faktum at hovedkortet har innebygget scsi-kontroller og jeg satt med masse scsi-stash. Nå har jeg kjøpt en ny kontroller til knappe 3k pluss et par 15k disker, så nå er vel hovedkort/cpu(er) det neste som skal byttes ut. Uansett synes jeg at det var verdt en times arbeid for å få det gamle utstyret til å stå seg et halvt år lenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå