hean Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Har fått ett tilbud på en lokal Expert butikk på Sunndalsøra på D80 men er veldig usikker. Tilbudet gjelder ut dagen. Er klar over at man ikke kan filme med D80, tenker mest på bildekvalitet, støyegenskaper, etc. Må ha svar fort... pleas!! Endret 8. juni 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
fototim Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 D80 har en lei tendens til å undereksponere. Etter som jeg har forstått eksponerer D90 mer korrekt. Lenke til kommentar
hean Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 Ok, men er det livewiev på D80? Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Nei det er det ikke, å det er DÅRLIG på iso støy!!!! Merker det allerede fra 400 og opp..... Endret 8. juni 2009 av Kjell75 Lenke til kommentar
hean Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Nei det er det ikke, å det er DÅRLIG på iso støy!!!! Merker det allerede fra 400 og opp..... Ikke bra å høre, men hvordan er det i forhold til D50 (som jeg hadde før) og D60 som selges nå for ca 4000 kr m/VR? Tilbudet jeg fikk var på 4500 kr inkl. 18-55 VR, bør jeg slå til? Edit: Var veldig fornøyd med D50 og det er jo ett gamlere kamere enn D80 etter hva jeg har oppfattet. I tillegg er jo D80 godt over innstegsmodellene på den tiden. Nikkor 18-55 VR ligger på ca 1500 kr og da betaler jeg jo kun 3000 kr for ett nytt D80 hus. Tror jeg slår til på den... tenke tenke Endret 8. juni 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Ikke noe å si på den prisen...... For kameraet er ellers bra! Eneste er vist du skal ha flere VR objektiv kan det bli dyrt... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Nei det er det ikke, å det er DÅRLIG på iso støy!!!! Merker det allerede fra 400 og opp.....Da tør jeg påstå at du har eksponert feil. Selv D700 og D3 gir synlig støy ved feileksponering, eksponerer du rett får du bra resultater selv med E-3 og K10D. Nikkor 18-55 VR ligger på ca 1500 kr og da betaler jeg jo kun 3000 kr for ett nytt D80 hus. Tror jeg slår til på den... tenke tenkeNå er ikke pristillegget for kit på 1500, men det er uansett en veldig fair pris. Du kan lett finne folk på bruktmarkedet som vil ha mer enn som så... Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Har nok testa både opp å i mente men støy var det uansett! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Har nok testa både opp å i mente men støy var det uansett!Står på mitt, enten var bildene undereksponert ellers må det ha vært en feil på ditt eksemplar. Jeg har GX-10, som er litt dårligere enn D80 når det gjelder støy, det er ikke noe problem verken på ISO400 eller 800 når bildene er korrekt eksponert. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Har nok testa både opp å i mente men støy var det uansett!Står på mitt, enten var bildene undereksponert ellers må det ha vært en feil på ditt eksemplar. Jeg og Kjell diskuterte dette mye. Han hadde D80 og ville bytte til K20D. Jeg råda han til å jobbe med å få eksponeringnene til å stemme bedre. Men gradvis endra jeg mening, etter å ha fotografert sammen med Kjell. Hans hus undereksponerte nærmest konsekvent, noe som førte til unødig støy. Lenke til kommentar
hean Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 Takker for alle svar, kameraet er nå i hus og jeg gleder meg til å åpne esken der. Tilbudet ble gitt av noen som ikke var helt inne på kamera så det var i utgangspunktetuten VR men fikk kranglet til meg det likevel for misforståelsen var ikke fra min side. Nå er ikke pristillegget for kit på 1500, men det er uansett en veldig fair pris. Du kan lett finne folk på bruktmarkedet som vil ha mer enn som så... Det er sant men om jeg betaler 3500 kr for huset og 1000 kr for objektivet i stede er jo totalprisen den samme og med ett VR objektiv kan jeg senere jakte på kun hus. Vil tro jeg får igjen 2000 kr for huset om en stund når jeg velger å oppgradere. Har veldig lyst på D300 om en stund og regner med man kan kuppe ett slikt hus for 5-6000 kr hvis det kommer ett eventuelt D400 til 10-11000 kr. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Jeg råda han til å jobbe med å få eksponeringnene til å stemme bedre. Men gradvis endra jeg mening, etter å ha fotografert sammen med Kjell. Hans hus undereksponerte nærmest konsekvent, noe som førte til unødig støy. Det høres jo egentlig ganske perfekt ut, så lenge lysmåleren er konsekvent er det vel ingen sak å ha kompensasjon på konstant? Eller missforstår jeg deg? Lenke til kommentar
hean Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 Det høres jo egentlig ganske perfekt ut, så lenge lysmåleren er konsekvent er det vel ingen sak å ha kompensasjon på konstant? Eller missforstår jeg deg? Om det ikke det var kompensasjon som faktisk gjorde at det ble undereksponering... Lenke til kommentar
fototim Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Det høres jo egentlig ganske perfekt ut, så lenge lysmåleren er konsekvent er det vel ingen sak å ha kompensasjon på konstant? Eller missforstår jeg deg? Om det ikke det var kompensasjon som faktisk gjorde at det ble undereksponering... Kanskje like greit at jeg overlater til Kjell å svare på dette. Men jeg kan si såpass at han minuskompenserte ikke. Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Testa det på samme objekt,samme lys! Fra -2 til +2 og det ga like mye støy uansett! Testa med flere objektiv og.... Lenke til kommentar
kaian Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Testa det på samme objekt,samme lys! Fra -2 til +2 og det ga like mye støy uansett! Testa med flere objektiv og.... Det er veldig rart Edit: objektivene skal jo ikke ha noe å si. Men å få histogrammet over mot høyre, det skal ha mye å si. Sikkert at du fikk histogrammet helt over mot høyre? Det pleier å ha mye å si. Mitt D40 er temmelig kilent på dette, og reagerer som forventet. Endret 8. juni 2009 av kaian Lenke til kommentar
hean Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Testa det på samme objekt,samme lys! Fra -2 til +2 og det ga like mye støy uansett! Testa med flere objektiv og.... Som alltid med Nikons speilreflekser kan du stole blindt på lysmåleren, både den evaluerende og de to flatebegrensede målemetodene. Dette var ett utdrag av en test på Nikon D80. MEN etter selv å ha testet kameraet litt er jeg faktisk enig med at den undereksponerer, faktisk over ett trinn i de fleste tilfeller. Endret 8. juni 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå