RAD1V Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Begynner å få ganske god forståelse for AS3. og leste vell igjennom det meste på htmldog.com for lenge siden, men aldri laget noe med html og css. lyst til å lær mer om web-programmering, aldri satt meg inn i hvordan databaser og servere fungere så er ganske blank på alt annet enn AS3. har en norsk bok om AS3 og liker å ha den som verktøy sammen med (hovedsaklig engelske)forum og nettsider. Noen som har forslag til noen bøker jeg bør kjøpe meg? er ikke en gang sikker på hvilket tema jeg skal begynne med. målet er å bli kompetent nok til å starte som frilanser iløpet av studietia, som er fra høsten og, forhåpentligvis 4-6 år framover. (sett at lignende tråder ofte er temmelig dominert av "hvorfor norsk? du er nøtt til å kunne engelsk" osv. sant nok, men foreløping foretrekker jeg norske bøker) Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Først og fremst ville jeg skaffa meg en webserver å eksprimentere med, evt. kan du lage deg en lokal server for å øve deg med. (Du kan bruke en gammel windows pc og installere Apache, PHP og MySQL for Windows. Refererer til denne guiden. Du kan også bruke en Linux distro. Vil anbefale Debian for dette. Evt. RedHat Enterprice, men denne er ikke helt gratis mth sikkerhetsoppdateringer osv.) Selv har jeg fått anbefalt "Webprogrammering i PHP", den har de på Tanum, men har ikke lest den og kan ikke si noe mer. Men den handler altså om HTML og PHP. Lenke til kommentar
SPRCO Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Jeg kjøpte meg denne PHP-boka for noen måneder siden og er veldig fornøyd. Er en bok på norsk som gir en veldig god innføring i PHP samt litt mer avansert php-koding. Den anbefales. Et alternativ til å kjøpe deg en server er å laste ned Wamp Server. Fungerer akuratt som en webserver med PHP, Apache og MYsql. Bare installer, start programmet og skriv "localhost" i adressefeltet så er du igang. Endret 14. juni 2009 av mach1ne Lenke til kommentar
Hayer Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Anbefaler den over, lånte nettopp bort min. Derfra jeg lærete meg det grunnleggende, resten har jeg lært gjennom nettet og ekspremintering. Lenke til kommentar
RAD1V Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 takker! skal kjøpe meg den boka Lenke til kommentar
superkaisa Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 er web-programering det samme som html? Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 er web-programering det samme som html? HTML står for Hyper Text Markup Language, og er ett språk som forteller nettleseren hvor den skal plassere synlige elementer på skjermen. For å plassere noe midt på skjermen, skriver man: <center> DETTE SKAL STÅ MIDT PÅ SKJERMEN </center> Språket organiserer også farger på tekst og størrelse på bilder. Man kan vise ett bilde på en nettside ved å skrive: <scr="http://www.linktilbildet.no/full/bilde/fil.jpg" width=100px hight=75px > (beklager hvis det blir småfeil i koden, den er bare til eksempel) Her vil bildet, som er lokalisert på "http://www.linktilbildet.no/full/bilde/fil.jpg" på servern (eller en ekstern server), være 100 piksler (strakt horisontalt) vidt og 75 piksler høyt. Mange vil ikke kalle HTML programmering, siden oftest putter man inn bilder og tekst "visuelt/klikk og dra" inn i ett program ala Adobe Dreamweaver/KomPozer osv, og programmet danner koden selv. Innimellom HTML-koden kan man programmere, f. eks. med PHP. Her skriver man funksjoner som gjør at dersom noe skjer her, vil noe annet skje der. Eks. Man skriver inn brukernavn og passord og klikker "Logg inn". En PHP-kode vil da skjekke brukernavn og passord mot en database, og dersom brukernavnet og passordet stemmer, blir man videresendt til en ny side. Det var en liten enkel gjennomgang av hovedtrekkene.. Lenke til kommentar
csharp Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Anbefaler www.w3schools.com Der kan man se små eksempler og redigere koden direkte i nettleseren og se resultatet med en gang! Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Webprogramering i PHP er en kjempegod bok Prøv den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå