MyName1 Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Hvordan balanserer man en likning? Jeg har lenge lurt på dette, og siden det er eksamens tid nå vil ikke lærerne si hvordan (selv om det er liten sjanse for at jeg trenger det til eksamen akkurat nå). Jeg har googlet det, men fant ingenting nyttig der.. Dette er da naturfag.. Jeg har ingen oppgave å balansere nå, lurer bare på fremgangsmåten.. Lenke til kommentar
magneman Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Jeg kan sitere hva en balansert reaksjonslikning er fra vår egen naturfagbok: I en balansert reaskjonslikning er antallet atomer av de forskjellige grunnstoffene det samme på begge sider i reaksjonslikningen. Når vi balanserer en reaksjonslikning, kan vi bare endre koeffisientene (tallet foran symbolet), og ikke indeksene (tallet nede bak symbolet). Kan gi et eksempel også: Kjemisk reaksjon for fotosyntesen er (tar kun med det enkleste): H2O + CO2 --> C6H12O6 + O2 Du kan se at det er flere karbonatomer, hydrogenatomer og oksygenatomer på høyre side av den røde pilen, enn den venstre. For å balansere en reaksjonslikning må vi derfor få like mange atomer av hvert slag på HVER side av den røde pilen (i dette tilfellet, hydrogen, oksygen og karbon). Balansert reaksjonslikning vil da se slik ut: 6H2O + 6CO2 --> C6H12O6 + 6O2 Blå tall står for koeffisient (hvor mange det er av hvert molekyl), mens tallene som ikke er uthevet er indeksene (viser hvor mange atomer det er i hver enkelt forbindelse/molekyl). Håper dette hjalp. Endret 8. juni 2009 av magneman Lenke til kommentar
MyName1 Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 Tusen takk Forstod det faktisk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå