Dassen Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Temaet er Demokratiet og kvinners rettigheter i Norge på 1900-tallet: I hvilken grad og på hvilken måte oppnådde kvinner i Norge likestilling og demokratiske rettigheter på 1900-tallet? Hva bør jeg trekke inn i et foredrag om dette? Takk for svar! Lenke til kommentar
FinalHorror Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Stemmeretten, likestillings ombudet, likestillings loven, Gro Harlem Brundtland. And so on. En fin ting å starte med kan jo være hvordan de hadde det på slutten av 1800. Rett før 1900 eller akkurat på 1900. Så slutter du med hvordan de har det no og trekke konklusjoner om hvordan det ligger ann? Kan trekke positive og negative ting om Feminismen. Kan vel kanskje si noe om hvor flinke Norge var til dette. Og du har EU valget i 1994, hvor mange kvinner stemte nei fordi de var redd for at Norges gode likestillingspolitikk ville stagneres vis vi ble med i EU. Fordi Norge var lengre fremme enn andre land da. Fins mye rart du kan ha om, hvordan rettighetene deres drastisk økte etter første og andre verdenskrig. Hvordan det ble mindre og mindre vanlig å være husmor og heller jobbe. Selv om noen gikk ut og sa at det ble mer populært å være husmor no (leste det på tekst tv på NRK i på lørdag). Kor mye det stemmer vet eg ikkje, men han/hun mente no dette da. Er oppe til høring tror eg, om alle jenter må møte til Sesjon fra no av og ikkje bare gutter som er pliktet Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 Tusen takk for mange fine tips! Dro 6ern lett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå