Gå til innhold

All around-PC, >8000kr

Anbefalte innlegg

Heisann,

etter flere år med bærbar, har jeg endelig bestemt meg for å gå tilbake til stasjonær. Skal bygge selv, men er ikke sikker på hva jeg trenger/hva som lønner seg. Min stasjonære er fra 2002/03, så det sier seg selv at den er klar for pensjon... Er i utgangspunktet ute etter deler under 8000kr.

Fra før har jeg tastatur, skjerm, mus, brenner og et eventuelt kabinett.

Jeg skal bruke PCen til noe spilling, bildebehandling (Photoshop, Corel Painter og lignende, ikke noe 3D-behandling), surfing samt diverse småplukk som hjemmeside-fikling og lignende.

Jeg er på utkikk etter en rask PC med mye plass (minst 500gb). Ang. grafikkort, har jeg sett litt på ATI sin 4870-modell (eventuelt 4890), men er også tilbøyelig til å velge Nvidia. Ønsker derimot ikke et altfor dyrt grafikkort, da jeg verken spiller særdeles ytelseskrevende spill alá Crysis eller med for høy oppløsning. Dog ønsker jeg meg et bra kort som kan fungere bra på høye spillinstillinger en stund fremover. Som svoren Sims-fan, må det kunne kjøre Sims 3 på de høyeste instillingene uten (for mye) lagging. :p

Jeg skal benytte meg av Windows 7, om nødvendig XP. Vista holder jeg meg unna av erfaring.

Helst Intel-prosessor, men er fleksibel på området.

Så, hva lønner seg for meg å velge? Ønsker ikke å måtte bytte ut delene etter svært kort tid, og det er et krav av PCen ikke skal høres ut som en flymotor (jeg overlever riktignok litt lyd, men det finnes grenser...). Jeg har sett litt på alternativene Agentspoon har foreslått her, men jeg er ikke helt sikker på hvorvidt noen lønner seg for meg eller ikke.

På forhånd takk!

Endret av Chiroptera
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo kjøpe dette oppsettet. Du kan jo vurdere de andre pakkene også spesielt det med Q8300 og GTX260.

Inneholder:

375681 - In-Win C616 ATX Midi Tower Black, USB2.0, Audio, Airduct, 120mm (Without PSU)

378300 - Corsair Powersupply 650W TXEU Black BULK, ATX/EPS, 140mm Fan, 8xSATA, SLI

422096 - AMD Phenom II X4 940 Black Edition, 125W, AM2+, 8MB Cache, 3,0Ghz, Boxed with fan

436615 - Gigabyte GA-MA790X-UD4, Socket-AM2+/AM3, AMD 790X+SB750, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)x16

335239 - Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB, Kit m/två CL5 2GB Dimm's, E.P.P and DHX

426201 - 2st XFX Radeon HD 4850 512MB "xXx" GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, HDCP, 650/2100MHz

435911 - Hitachi Deskstar 7K1000.B 1TB, 7200Rpm, 16MB Cache, SATA

344272 - Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-5200A, DVD+R/+RW/DVD-R/-RW, OEM, IDE, Black

303162 - Antistatic Armchain 180cm

5990,-

To muligheter med skjermkort: spør Komplett om de setter inn GTX260 eller helst GTX 275 istedenfor de to HD4850 - prismessig bør det være greit.

Alternativ 2: selg et HD4850 og du klarer deg greit med et.

Forsåvidt en siste mulighet hvis ikke komplett klarer - selg begge HD4850 og kjøp et fra Nvidia feks en av de nevnte.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

>les alt etter og du ser at med > mener trådstarter under 8000,-. Uansett så leser jeg trådstarters behov og det må ikke koste over et visst beløp hvis forslaget tilfredstiller behovet? Noen kommentarer er veldig rare må jeg si.......

Heisann,

etter flere år med bærbar, har jeg endelig bestemt meg for å gå tilbake til stasjonær. Skal bygge selv, men er ikke sikker på hva jeg trenger/hva som lønner seg. Min stasjonære er fra 2002/03, så det sier seg selv at den er klar for pensjon... Er i utgangspunktet ute etter deler under 8000kr.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. :)

Jornboss: Ser at Intel har en 3GHz dual-core-prosessor også, til en litt billigere pris enn Intel Core 2 Quad Q8300 som du foreslo. Vil det lønne seg å gå opp til firekjerners og ned på GHz, eller omvendt? Jeg tenkte MSI P45D3 Neo3-FI sammen med Intel Core 2 Duo E8400 3GHz, men tror du ytelsen blir like god med ditt forslag? Er som nevnt i det første innlegget mest positiv til Intel av vanesak. Mener også å mene at AMD støyer mer - men det har kanskje endret seg med de nyere prosessorene?

Edit: Fant svar på første spm selv. Virker som AMD egentlig er lurere enn Intel, da førstnevnte er firekjerners og 3GHz. Kanskje jeg skal bryte en god/dårlig vane med Intel?

Jeg er forøvrig jente, Seven. ;)

Endret av Chiroptera
Lenke til kommentar

Hei

Det er vanskelig å svare på det. E8400 (som jeg har selv btw) er jo en kjempe-prosessor og fungerer godt til det meste. Det som allikevel er et faktum er at andre aktiviteter utenom spill, så begynner 4-kjerners å ta over. I spill er det også på rask vei inn, men til ditt bruk er det ingen problem med E8400.

I dag så er den AMDPII940 veldig mye for pengene synes jeg. Akkurat den samme prosessoren, bare tilpasset DDR3 koster jo 20-30% mer, så økonomisk er den 940en veldig bra.

Q8300 koster jo i prinsippet det samme som E8400 og den AMD940en. Q8300 er bra den også. Her kan du forøvrig sjekke diverse ytelser (Q8300 er ikke med bare Q8400 og Q8200 men det går sikkert bra).

Når jeg synser og legger hodet i bløtt, tror jeg at jeg personlig hadde valgt AMD Phenom II 940 selv av de tre nevnte:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...