Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg fant ikke noe mer passende sted å legge dette. Jeg lurte på om man kunne få styre hva man har lov til å skrive i visse celler. Det jeg prøver å oppnå er at man bare kan skrive 1 (tallet 1) eller slette innholdet. Er dette mulig?

Jeg har laget noen lister hvor mange personer skal inn og taste inn 1-tall, men noen har visst enten klart å skrive 1.0 eller så har de bare britisk tegnsetting, så når de skriver 1 så kommer 1.0 opp istedenfor 1,0. Dette ødelegger jo for alle mine utregninger da 1.0 blir tolket som tekst og ikke tall.

Noen som kan foreslå en løsning på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg fant ikke noe mer passende sted å legge dette. Jeg lurte på om man kunne få styre hva man har lov til å skrive i visse celler. Det jeg prøver å oppnå er at man bare kan skrive 1 (tallet 1) eller slette innholdet. Er dette mulig?

Jeg har laget noen lister hvor mange personer skal inn og taste inn 1-tall, men noen har visst enten klart å skrive 1.0 eller så har de bare britisk tegnsetting, så når de skriver 1 så kommer 1.0 opp istedenfor 1,0. Dette ødelegger jo for alle mine utregninger da 1.0 blir tolket som tekst og ikke tall.

Noen som kan foreslå en løsning på dette?

Hva med en makro?

Lenke til kommentar
Hva med en makro?

Jeg har ikke sett noe særlig på makrofunksjoner faktisk. Vet du om noen som kunne vært hjelpsomme?

hva med å sette oppe en liste over hva man kan sette?

har ikke excel her, men kan sikkert lage en kort oppskrift på hvordan i morgen :)

Hva tenker du på? Liste over hva man kan sette hadde jo vært fint det, men hvordan får jeg listen til å gjelde for visse celler?

Takk for svar hittil =)

Lenke til kommentar

Gå på Data - Validering.

På innstillinger, under nedtreksmenyen "tilat" velger du "liste".

på kilde kan du f.eks skrive f.eks "1; " (med space bak, uten "), i den cellen vil du da få en nedtrekksliste med valgene 1 og ett blankt valg.

man får ikke skrevet inn noe annet enn 1 og blankt, man får en feilmelding når man skriver inn noe annet enn det.

du kan også skrive din egen feilmelding, under arkfanen "Advarsel om feil"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...