Julieej Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Jeg kom opp i historie til muntlig eksamen og har eksamen på onsdag morgen. Tema er nasjonalisme og oppgaven er: Gjør rede for nasjonalismen som ideologi, og forklar hvilke konsekvenser denne tankeretningen hadde fra 1850 og fram til 1945. Ta for deg hendelser og/eller strømninger som belyser både norsk historie og verdenshistorie. Er det noen flere som har kommet opp i historie, og noen som kanskje har ideer til hvilke hendelser man kan ta opp? Endret 8. juni 2009 av Julieej Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Lucky.. Våre problemstillinger kommer til å favne TO årspensum. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+90817234 Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Joda, hadde presentasjon i forrige uke der nasjonalisme var en del av oppgaven. Jeg anbefaler å lese om Napoloenskrigene, frigjøringskampen i Serbia (drømmen om et Stor-Serbia) og historien til både Tyskland og Italia. Nasjonalisme var en viktig faktor til mange av "småkrigene" som brøt ut. De franske soldatene kjempet ikke eksepsjonelt bra mot slutten av 1800-tallet, men de fortsatte fordi de ble drevet av tanken på at de kjempet for sin nasjon. Tyske Bismarck lot seg inspirere av denne tankengangen; Han ønsket å samle alle de tyske småstatene til en samlet nasjon. Før nasjonalismen fikk grobunn, mente man at alle borgere i et land var borgere av landet, uavhengig av etnisk bakgrunn. Senere kom det nye tanker om hva en nasjon skulle bestå av, og da var det mennesker med samme språk, etnisitet, verdier og historie som definerte nasjonen. Jeg tror du bør sette deg inn i hvor viktig nasjonalismen var på denne tiden. I dag tar vi det som en selvfølge at nordmenn er nordmenn og bor i Norge, men før overgikk nasjonalismen både enkeltindividet og ren fornuft. Da var det riktig å gi livet sitt for landet for at det skulle få være selvstendig. Du bør også få med at nasjonalisme kan være problematisk i dag, og fungerer som kitt og dynamitt. Sensor også kan finne på å spørre etter eksempler på nasjonalisme i dag. PS: Jeg anbefaler også at du stikker innom biblioteket og plukker opp et par bøker! Aschehougs 'Verdenshistorie'-bøker er bra. Spør gjerne bibliotekaren om bøker om temaet. Endret 8. juni 2009 av Slettet+90817234 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå