cruzader Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 sitter og skal installere ubuntu server på en gammel server. 2x p3 1ghz 1gb ram raid5 scsi adaptec har vært ganske lite borti linux før men følger installen som går ok til den kommer til grub boot loader, får bare en rød skjerm og beskjed om at grub boot loadern ble ikke installert med null mer info. har googlet litt uten noe stor suksess med finne problemet Lenke til kommentar
Varj Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 siden du får opp rød skjerm, så peker ihvertfall bios riktig på MBR. så problemet kan være at linux ikke har samme oppfattelse av rekkefølgen på diskene som grub har, noe som kan skje iblandt. da må du isåfall fikse det manuelt i grub sin config, evt prøve å boote manuelt dersom du får grub prompt. jeg går utifra at raidet ditt er skikkelig hardware raid, hvis det er noe fakeraid surr kan det også føre til problemer mht boot. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) er adaptec hardware raid med raid5 over 4disker og det er eneste bootable array, når grub skal installeres får jeg bare rød skjerm med beskjed om at det failet og ingenting mer av info til hvordan fortsette fikse problemet. prøvde kjøre ferdig install uten men "overraskende nok" klarer ikke den boote etter restart uten noe boot loader. Endret 8. juni 2009 av cruzader Lenke til kommentar
Varj Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 ok, da misforstod jeg første posten. muligens dumt spørsmål, men arrayet ditt er under 2TB? og har du bootet fra den kontrolleren før? med grub? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) arrayet er på 72gb, har alldri vært annet enn win server på den kontrollern/boksen. er utfaset server som skulle brukes for teste linux på nå. er i ubuntu installen jeg får problemet, den lager partisjonene og skriver dataen men når den kommer til steget for boot loader i installen får jeg bare rød skjerm og en beskjed om at et sted i installasjonen var mislykket og ikke noe mer info om hvorfor. har fulgt anbefalte/standard valgene gjennom hele install Endret 8. juni 2009 av cruzader Lenke til kommentar
Varj Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 boot fra annet media, live-cd eller lignende, og se hva som skjer når du prøver å sette opp grub manuelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå