Gå til innhold

42", 5000-12000kr, familiebruk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Var borti denne problemstillingen når jeg flyttet for 1 måned siden, og har lett frem og tilbake etter TV i mange uker. Trodde jeg måtte ha Samsung og full HD LCD.

 

Min mening etter ukevis med leting er som følger:

 

Markedet lurer deg til å tro at du må ha Full HD og LCD, når det egentlig er helt unødvendig. Min mening er ganske enkelt at plasma er overlegent LCD fortsatt, og at du ikke trenger Full HD på en TV under 46" så lenge du sitter over 2-3 meter ifra den (ca.). Dette er en mening jeg deler med mange andre, og jeg høres kanskje litt bastant ut men det er nok bare det at jeg er overbevist om akkurat dette. Husk at jeg har vært inn og ut av butikker og har lest alle guider og tester jeg kom over, deriblant var jeg innom ett engelsk av-forum som satt LG og Panasonic sine budsjettmodeller opp mot hverandre, og fant der det endelige svaret så jeg endelig fikk bestemt meg for en TV.

 

Nå er jeg av gammel vane veldig kresen på tingene jeg kjøper, og jeg vet ikke hvordan det står til i din "gård", det er jo ikke sikkert du er like kresen som meg da.. :p

 

Uansett - jeg gikk for en LG 42PQ6000 og er strålende fornøyd. Holder på å kjøre den inn nå og blir stadig mer og mer imponert. Spesielt imponert ble jeg over den deilige lyden og det flotte designet med den heltrekte glassplaten - ser veldig moderne ut. Brukergrensesnittet i menyene osv. er helt der oppe blant det beste sammen med fargene og panoreringshakkingen, som er nesten ikke-eksisterende. Så Norge-Skottland på den igår og ble mektig imponert.

 

Beklager skrivesjuka mi, og håper rablinga hjelper deg litt. Husk at jeg ikke er noen ekspert men har satt meg inn i hvordan jeg kunne få mest mulig for pengene til mitt behov - som var en fin 42-tommer med god ytelse og mer enn 2x HDMI-innganger.

 

Pris: ca. 6300,- hos NetShop.no

 

Lykke til med shoppingen videre!

Lenke til kommentar
.

.

Uansett - jeg gikk for en LG 42PQ6000 og er strålende fornøyd. Holder på å kjøre den inn nå og blir stadig mer og mer imponert. Spesielt imponert ble jeg over den deilige lyden og det flotte designet med den heltrekte glassplaten - ser veldig moderne ut. Brukergrensesnittet i menyene osv. er helt der oppe blant det beste sammen med fargene og panoreringshakkingen, som er nesten ikke-eksisterende. Så Norge-Skottland på den igår og ble mektig imponert.

.

.

 

Bra lesing det du skriver. Jeg har siklet på Panasonic 42G10, men ble nysgjerrig på PQ6000.

Ett spm: HVordan er det med gjenskinn/refleksjoner i skjermen? Mer eller mindre enn 42G10?

Har lest erfariongen på hw.no, hvor en skriver om minus med dette.

 

Sandstrand

Lenke til kommentar

Dette med gjenskinn på skjerm er en debatt de som lager matte paneler har satt i gang. Selvsagt er det slik at hvis du har et digert vindu bak sofaen din så vil det bli en del refleksjoner. I det minst når det er mye lys ute...

Det viktigste med disse tv-ene er at skjermen faktisk er helt flat. Det betyr at man som regel kan vri tv litt i den ene eller den andre retningen og så vil stort sett problemet være løst.

 

Både PQ6000 og G10 har blanke paneler og trolig er de like mottakelige mot litt reflekser. Selv har jeg en Panasonic PX80 som står ganske nærme et vindu, men jeg har i lite grad vært plaget av refleksjoner bortsett fra når morgensolen står rett inn vinduet.

 

Diskusjonen om hvilken tv som er best av PQ6000 og G10 er litt større enn de debattene som gikk på PX80 og PG6000. Panasonic har laget et helt nytt panel med en helt ny teknologi og dette har en rekke fordeler over de tradisjonelle plasma panelene. Eksempelvis har G10 et sortnivå som tilsvarer Pioneer’s Kuro skjerm og i tillegg har de klart å øke lysutbytte slik at den nesten matcher lcd skjermen. Sortnivået gir også bedre sprut i tv-ens fargespekter og ser du en blu-ray som ser det rett og slett forbløffende bra ut.

 

Hvis du skal sammenligne en G10 mot en LG så vil det passe mer å sette den opp mot PS8000. Sistnevnte er også en knakende god tv som overgår selv de dyreste lcd-ene. I tillegg har den en sportmodus som gjør de allerede glatte bevegelsene enda glattere.

 

PQ6000 kan sammenlignes med Panasonic’s S serie som er den beste av ”ikke” PDP modellene deres i år. Av disse to så er det nok LG som trekker det lengste strået i år. PQ6000 er en meget bra tv til en latterlig lav pris, men G10 er klassen over. En annen ting er at PDP panelene er langt sterkere når det kommer til potensiell innbrenning. Selv om dette er et lite problem med gode plasma paneler i dag.

 

Men så kommer et lite kontrovers...

 

Siden PQ6000 er hd-ready så er den nok hakket bedre på vanlige SD signaler. Allikevel vil nok G10 vise bedre bilder så lenge du bruker en dvd spiller med oppskalering og en skikkelig dekoder til vanlige tv sendinger.

 

Til syvende og sist handler det om hvor mye penger du vil bruke på en tv...

Endret av Bava
Lenke til kommentar
Takker for godt svar.

 

Da kommer jeg til å kjøpe en G10 i løpet av de kommende dagene.

 

Sandstrand

 

Det var godt svart ja, fikk nesten lyst til å kjøpe en selv, jeg som nettopp handlet meg skjerm. :)

 

Til syvende og sist så handler det om det ja, pengene og hvor mange av disse du kan avse. Selv er jeg student og føler jeg har fått i pose og sekk med LG, men som etablert familiefar har nok denne trådstarteren mer å avse enn jeg har. :D

 

Så lenge det blir en ny plasma og ikke en gammel 5-serie Samsung LCD eller noe sånt så er hvertfall noe godt gjort. :p

Lenke til kommentar
Ville kjøpt denne: http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/tv/...msung-40-lcd-tv

 

Med Collect@store så slipper du også frakt :)

 

 

Du må å tenke litt på hvordan lysforholdene er der du skal ha tven. Har du f.eks vinduer og direkte solys bak tven, er LCD det beste valget da du ikke har glasset i tven som du har på plasma tven. Er det i en kjeller f.eks er plasma det beste valget da du får mer naturlige farger og bedre sortnivå.

 

Full og vs hd ready er det samme i 40-42 tommers klassen. Ser liten eller ingen forskjell, og som nevnt tidligere, så er det et minus med tanke på signalene på vanlige tv sendinger. Når du å kommer til blueray f.eks, ser du som en normalt person ingen forskjell

Lenke til kommentar

Jeg bestilte en G10. Har en relativt lys stue, men med persienner og markise, samt at vi nå kommer inn i mørkere tider (ser også mest tv på disse tider), så går det sikkert bra.

Sikkert ikke værre enn en crt jeg har i dag, selv om det blir en større flate å få refleksjoner fra.

Vi får se.....

 

Sandstrand

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg har 46" G10 og er stooorfornøyd. Fantastisk flott bilde, og en utrolig opplevelse å se Blu-ray. Meget godt sortnivå og fine panoreringer. Jeg har også veldig gode erfaringer med både ps3, x360 og PC- bruk faktisk!

 

Dette må da være en av de beste plasmaene på markedet når det kommer til PC. Joda, LED- tv'ene gir så klart mer sprakende bilder, men du verden. Jeg er imponert over alle kildene jeg har prøvd til nå hvertfall.

 

Jeg har ingenting å utsette på min enda. Rett og slett storfornøyd, tydelig at plasma- teknologien ikke er død enda :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...