Gå til innhold

42", 5000-12000kr, familiebruk

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe TV til familien, som skal stå i en nyinnredet kjellerstue og trenger noen råd.

Størrelse:

42", sitter rundt 3-4m fra TVn

Prisklasse:

5-12 000,-

Hva slags spesifikasjoner mener du tven bør ha?

LCD eller Plasma, usikker på hva som er best for mitt bruk..

Må ha FullHD, 3x HDMI, være RiksTV-godkjent og være mulig å henge den på veggen.

Hva slags kildesignal har du?

Digital kabeltv

Hva annet enn tv skal du bruke den til?

Skal kjøpe Blu-ray spiller og 5.1 surround, så det blir omtrent bare TV og filmvisning.

Skal du koble til pc?

Ja, men kun i forbindelse med filmvisning, bilder og avspilling av musikk.

TV'n skal stå i ei kjellestue med lite lyspåvirkning fra vinduer.

Har sett litt på merker som Sony, Samsung og LG, men har ikke landet på noe enda.

Har god erfaring med Samsung sine LCD TV'er fra før.

Det vanskeligste, for meg, er å finne ut om jeg bør ha LCD eller Plasma... så trenger noen råd her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ha 1080p for å kunne få bra utbytte av Blu-ray spilleren.

Hva er det som er minus med FullHD og tv-signaler?

Leste for øvrig listen over ting jeg må tenke på når jeg skal kjøpe ny TV (de 39 punktene i de øverte sticky-tråden), hvor det påstås at LCD gir mer for pengene enn Plasma.

Lenke til kommentar

Ser det er plasma du sikter til... Hvorfor plasma istedenfor LCD?

Finner ikke årets 42" modell til panasonic som du prater om, den du kaller for S10...

har du en link?

Hva mener du med "så vet du jo hvordan bildet er"?

Jeg er ganske grønn på området, så må inrømme at jeg ikke vet hvordan bildet er på LCD til 12000...

Lenke til kommentar

Hvorfor plasma? Mest for penga.

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=126855

sier ikke at det er verdens beste tv men til den prisen er den helt grei.(og du siktet til en full hd tv) G10 er noen 1000 lapper ekstra.

Billige lcder har en tendens til clouding, altså hvite felter, skyer oppe og nede på skjermen. Dette har jo blitt bedre i senere tid, men de nye led tvene har muligens ikke det problemet?

en annen ting med full hd, du ser neppe forskjell på 720p og 1080p, kanskje heller ikke 480p. (med samme INNkilde). men som jeg nevnte i en annen post her, så er fullhd snart standard på de fleste seriøse tv merker.

Du får forøvrig 50" LG ps3000 på komplett for 8000 kr. (full HD) Men testene tilsier dårligere svart enn på Pana.

Er svart viktig for deg? Hvis du har en veldig lys stue spiller det ingen rolle egentlig. Da kan du gjerne gå for en lcd til 5000 spenn.

Men av erfaring har vel folk flest lyset av når de ser på film eller gamer.

Endret av 530XD
Lenke til kommentar

Jeg leste en tråd her på forumet hvor en del av bokstavene A, E osv ble forklart betydningen av. Hvor er den? Kan noen evt. forklare meg kjapt hva de betyr?

G10 virker som en god kandidat, men har ikke bestemt meg helt enda...

Lenke til kommentar

grunen til at en 720p kan gjøre det bedre en 1080p tv er rett og slett fordi ingen tvsignaler er og kommer i fullhd. de få kanalene som er er i 720p. de fleste er i vanlig SD. en 720p tv vil ikke trenge å oppskalere bildet så mye for å få bra bilde som en 1080p. slipper å lusse det oppp på en måte:)

min hd klare panasonic px81 gir bedre bilde en min brors lcd fullhd;)

Lenke til kommentar

Jeg har kortet det ned til at det står mellom S10 og G10 for øyeblikket, men har ikke klart å bestemme meg enda.

G10: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=126700

S10: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=126855

Ser at G10 har høstet gode kritikker og testresultater, men er også ca 2000kr dyrere enn S10. Så jeg lurer egentlig på om de 2000 kronene er verd det? Hovedforskjellene er NeoPDP-panel og 200 mer Hz slik jeg ser det (kan være flere som jeg ikke har lagt merke til enda)

Trenger litt spesifikke råd før jeg kan ta den endelige avgjørelsen...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg har kortet det ned til at det står mellom S10 og G10 for øyeblikket, men har ikke klart å bestemme meg enda.

G10: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=126700

S10: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=126855

Ser at G10 har høstet gode kritikker og testresultater, men er også ca 2000kr dyrere enn S10. Så jeg lurer egentlig på om de 2000 kronene er verd det? Hovedforskjellene er NeoPDP-panel og 200 mer Hz slik jeg ser det (kan være flere som jeg ikke har lagt merke til enda)

Trenger litt spesifikke råd før jeg kan ta den endelige avgjørelsen...

Har du valgt en av de 2, S10/G10?

Jeg sitter og lurer på det samme. Hvem skal man velge.... Slik jeg ser det nå så tror jeg at G10 blir kjøpt inn i løpet av uka. Men fint å høre hva du valgte...

Sandstrand

Lenke til kommentar

S serien til Panasonic er ganske bra og tv-ene viser fine bilder, særlig bra er den på HD materiale, men Panasonic har brukt fjorårets paneler og hoppet til NeoPDP er ganske stort. Systemet er langt mer robust når det kommer til IR, lysutbytte er økt betraktelig, samtidig som strømforbruket har gått ned.

600hz mot 400hz er selvsagt en diskusjon, men disse systemene fungerer uansett ikke på samme måte som en lcd så forskjellen når de er av eller på er strengt talt ikke så innmari stor.

Selv var jeg litt forbauset over hvor vanskelig det var å se forbedringer med systemet av eller på. Skjermene er i utgangspunktet svært gode på bevegelse så skal man ha bort doble bilder effekten så må man opp på V serien til Panasonic som har smooth cinema, eller hva det nå heter. Da blir bevegelsene lcd glatte, men man får i tillegg den litt plagsomme videoeffekten.

Personlig ville jeg valgt G10 siden det faktisk er en helt ny generasjon med plasma som viser knakende gode bilder...

Hvis dere allikevel vurderer S serien så burde dere ta en titt på LG PQ6000 også!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...