TeppeFlyndre Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Hei alle sammen, har kommet opp i RLE til muntlig eksamen, jeg må ha en presentasjon om hovedtrekkene ved etikken til EN religion/ ETT livssyn. Jeg tenker på å velge etikken i enten islam eller kristendommen, de er to religioner jeg mener er "enkle" å forstå. Men jeg skjønner altså ikke hvordan jeg kan holde en 15-20 min. lang presentasjon om etikken i religionen? + så må jeg ha med et dagsaktuelt etisk problem, og hvordan religionen ser på dette, vet dere om noen slike problemer innenfor islam? I kristendommen vet jeg om ett aktuelt etisk problem, dødshjelp. Hvis jeg velger å snakke om etikken i islam kan jeg jo også ta opp de syke folka som tolker Koranen på en måte som gir dem rett til å drepe og sånt, sharia og mer. For i alle religioner handler etikken jo om å følge guds ord, mer kan jeg ikke si, på en måte. Hjelp? Føler at jeg sliter veldig nå :S Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Blir litt feil å si at etikken til religiøse er å følge sin guds ord. Etikk handler kort sagt om hvilke handlinger som er rette og gale. Religiøs etikk handler mer om hva ulike religioner mener om ulike moralske spørsmål. Et dagsaktuelt spørsmål som går på etikk er hvorvidt homofile ekteskap skal være lov eller ikke. Der har man veldig konservative kristne på den ene siden, og de mer liberale på den andre. Endret 8. juni 2009 av Ole_Gunnar Lenke til kommentar
jonasm Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 etikken innenfor kristendom og buddhisme er en del av min oppgave=/ en ting jeg hvertfall skjønner er at etikk er tanker og refleksjon over en handling, og ikke handlingen i seg selv. hva jeg skal skrive om etikk innenfor kristendommen derimot er vanskligere, tror det må bli noe om at de kristne følger guds ord og bibelen, og de kan ofte legge de 10 but til grunne for sine handlinger. håper abre ikke det er feil:P men men, lykke til anyways Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå