Gå til innhold

vurderer nytt objektiv til 500d

Anbefalte innlegg

fikk med kit objektivet ( 18-55mm)

noe som var greit nok, men savner litt heftigere zoom,

skal være bra, mye zoom, lettvekter, og helst gratis :p

tenkte litt på et 18-250,

men er helt ny innen speilreflekts verden.

leser mye om dagene, prøver og feiler mye med kameraet.

vurderer kanskje å kjøpe 2 objektiver også hvis det blir anbefalt...

har rundt 5000kr å bruke.

ønsker å utforske litt med gradert gråfilter også, noen tips til hva jeg bør kjøpe?

( er det mulig å kjøpe et gradert gråfilter der det går ann å justere på det mørke partiet? )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Siden du allerede har en normalzoom, vil jeg anbefale deg å kjøpe en telezoom. Canon EF 70-200mm f/4 USM bør være råd å få brukt for 5000 kroner. Det er et glimrende objektiv, og er både mere lyssterkt og skarpere enn hvilket som helst 18-250/200-objektiv.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Men 70-200 er bare rundt 3x zoom. 18-250 er ca 14x zoom.

Kjøpte gradert gråfilter fra ebay til en slikk og ingenting.

Det du skal lete etter er:

XXmm ring Adapter (der XX er størrelsen på objektivets filtergjenger)

Filter Holder for Cokin P series (for å sette filterene i)

P SERIES Grad ND neutral graduated filter for Cokin (selve filteret)

Denne pakken f.eks, til $5,69 med gratis frakt til Norge er til 67mm filtergjenger.

Filter får du i alle slags varianter og kvaliteter. Selv kjøpte jeg et Tian Ya ND grad filter til $12 med gratis frakt til norge. Fungerer helt fint men se opp for flares hvis du får sol fra siden.

Dette kan du justere i høyden alt etter hvor mørkt du vil ha det.

Bilder tatt med dette kan du se en del av her http://gitt.no/pinsa09/ (litt familiealbum:))

Alle naturbildene er tatt med filteret og er rett ut fra kameraet, ikke etterbehandlet på noe vis.

Endret av shakudu
Lenke til kommentar

med mindre du synes det er et vanvittig strev å bytte objektiv, så anbefaler jeg deg heller å skaffe 55-250mm istedenfor å gå for et 18-200 superzoom.. jo større antall ganger zoom du har i et og samme objektiv, jo dårlige bildekvalitet får du... 18-55 + 55-250 er dermed et bedre alternativ på alle måter enn superzoomene i 18-200 området... ikke bare får du bedre bildekvalitet, men det er billigere også (55-250 koster ca 2500 tror jeg) men selvsagt, har du lyst og råd så kan du kjøre på med 70-200 f4 for enda bedre kvalitet og fast f4 gjennom hele zoomområdet, men da mister du også litt zoomområde i begge ender..

Lenke til kommentar

Ting som jeg har plukket opp til billige penger på ebay:

Reverseringsring (for å montere objektiv bak frem på kamera for lekemakro)

Trådløs fjernutløser

Batterigrep og batteri (sistnevnte er usannsynlig billig på ebay, dog holder de fleste ikke like lenge som originale)

Paraplyer til blitzer (betalte vel 200 for to paraplyer med stativfeste)

Og ellers alt mulig småtteri som koster flesk her på berget. Men vær obs på at kvaliteten på kinavare kan variere, jeg har vært heldig med det meste. Men det er heldigvis ikke store risikoen man tar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...