Gå til innhold

Mulig å redusere viftehastighet?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sliter med en noe eldre Packard Bell laptop med Intel Celeron M og en vifte som går hele tiden. Viften lager irriterende støy som jeg ikke vet hvordan jeg skal få bort. Jeg har intallert Xubuntu for å bruke minst mulig ressurser, men selv når laptopen nettopp har startet, går viften selv om 0% av CPU blir brukt. Det virker som om viften blir styrt av hvor mye av CPU som blir brukt og ikke temperaturen på CPU (?). Jeg ser ikke at jeg kan styre viften i BIOS og får heller ikke tilgang til CPU temp.

Er det noen som har noen forslag, eller må jeg bare gi opp?

Endret av mikrogut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke tilgang til cpu temp? Hva mener du med det?

Laptopvifter går alltid omtrent. Ihvertfall på gamle laptoper. Stopper du viften så brenner cpu opp. Viften er det ikke så mye vits i å prøve å få kontroll over. Du vil sannsynligvis bare ende opp med at den slår seg av. Eller at du skader cpu.

Lenke til kommentar
Du får ikke tilgang til cpu temp? Hva mener du med det?

Laptopvifter går alltid omtrent. Ihvertfall på gamle laptoper. Stopper du viften så brenner cpu opp. Viften er det ikke så mye vits i å prøve å få kontroll over. Du vil sannsynligvis bare ende opp med at den slår seg av. Eller at du skader cpu.

Jeg får ikke vite CPU-tempen i BIOS eller ved bruk av programmer som SpeedFan.

Lenke til kommentar

Velkomen i klubben.

Lim dette inn i terminalen:

sudo apt-get remove acpi acpid
sudo apt-get install  powernowd

Siden du sier PC'n er gammel har den sikkert ikke ACPI, noe som er litt nytt. I tilfelle konflikt av noe, er det også en grunn. Derfor fjerner vi den, og legger inn en deamon for å styre CPU(ikke spør hvorfor, fant bare ut at den hjalp). I dette tilfelle powernowd.

Så var det å stille inn den så den gjør litt nytte.

sudo powernowd -m 3 -l 5 -u 90 -n -p 800 -s 50000

Hiv dette inn i terminalen.

Hvet ikke hvordan man får ting opp i startup med GUI under KDE, men hiv in den ovenfor uten sudo vis du finner. Da vil PC'n bli dradd i gang med de instillingene uansett.

Instillingene her er:

Modus = Sine (den drar når den trenger)

Laveste = 5

Upper = 90

Nice = Y

Polling = 800 (1000 default)

Frekvens hopp = 50000 (default er dobbelte)

Laveste og Upper aka høyeste er ikke begrensning, men hva den oppdager som høyt og lavt. Default verdiene er 20 og 80, men ved å forandre disse kommer den til å dra mindre.

Edit: Hvet ikke hva som skjer vis du hiver denne inn i /etc/modules, så jaja. Anbefaler å hive det inn i KDE sin init i stede.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar
Har du prøvd hwmonitor? Det kan også ligge under 'PC Health Status' eller liknende. Har ikke vært borti PB sine bioser.

Ja, jeg har prøvd hwmonitor også. Får ikke opp CPU temp der heller.

Virker som det ikke er tempsensor på CPU og at jeg bare får leve med viftestøy på den laptopen.

Velkomen i klubben.

Lim dette inn i terminalen:

sudo apt-get remove acpi acpid
sudo apt-get install  powernowd

Siden du sier PC'n er gammel har den sikkert ikke ACPI, noe som er litt nytt. I tilfelle konflikt av noe, er det også en grunn. Derfor fjerner vi den, og legger inn en deamon for å styre CPU(ikke spør hvorfor, fant bare ut at den hjalp). I dette tilfelle powernowd.

Så var det å stille inn den så den gjør litt nytte.

Hiv dette inn i terminalen.

Hvet ikke hvordan man får ting opp i startup med GUI under KDE, men hiv in den ovenfor uten sudo vis du finner. Da vil PC'n bli dradd i gang med de instillingene uansett.

Ok, jeg kan prøve dette og håpe på at det hjelper.

Lenke til kommentar

Jeg får ikke powernowd til å fungere. Når jeg kjører kommandoen:

får jeg feilmeldingen:

powernowd: Found 1 scalable unit:  -- 1 'CPU' per scalable unit
/sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/cpuinfo_max_freq: No such file or directory

PowerNowd encountered and error and could not start.

ACPI er fjernet og Powernowd installert, men jeg merker ingen forskjell.

Lenke til kommentar

PB har sikkert strippet biosen for funksjonen. Ofte så gjør teite produsenter dette med pcer for å øke stabilitet. Da fjerner de alle muligheter for å stille på ting manuelt, men sånt skjer oftest med bedriftsdatamaskiner og ikke private.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...